Czy warto zdawać do szkoły fotograficznej?

Czy warto zdawać do szkoły fotograficznej?01.06.2018 13:19
Karol Krukowski

Kiedyś szkoła była jedynym z niewielu miejsc w których zdobywało się wiedzę z obszaru fotografii, teraz cała wiedza techniczna jest za darmo w sieci. A co z dyplomem, czy posiadanie udokumentowanych kwalifikacji ma ja-kieś znaczenie w tej branży?

Jeśli chcesz zostać na uczelni, jako pracownik naukowy lub potem sam uczyć, to jasne - warto mieć dyplom. Jeśli jednak twoim planem jest bycie fotografem, nikt Cię nie spyta o papier, ale o portfolio. Co mogą zaproponować uczelnie fotograficzne oprócz dyplomu i wiedzy technicznej?

Postać mistrza, który was poprowadzi

Warto porozmawiać ze studentami szkoły i dowiedzieć się czy są w szkole charyzmatyczni profesorowie, których zajęcia cieszą się popularnością, mają autorytet wśród studentów, dzielą się swoim doświadczeniem, są dla studentów całym sobą.

Ja nie skończyłem prestiżowych uczelni, ale w każdej szkole spotkałem mistrza i czerpałem z ich doświadczenia, ile mogłem. To dzięki temu uznaję swoją edukację za udaną. Są także mniejsze szkoły, w których młodzi fotografowie po szkołach artystycznych dają z siebie wszystko i uczą naprawdę dobrze. Minusem jest to, że w takich szkołach jest duża rotacja pracowników i bardzo możliwe, że osoba która organizowała najlepsze zajęcia nie będzie pracowała w następnym roku.

Promocja studentów

Dobre szkoły wiedzą, że ich największą wartością są studenci. Dlatego stworzyły biura promocji studentów. Korzyści są obopólne, szkoła - promując studentów - promuje siebie. Takie podejście zapewni wam częste wystawy, plenery, wymiany studenckie, publikacje, uczestnictwo w życiu artystycznym.

Gdy w odpowiedzi na wasze pytanie: "Co państwo robią, by promować studentów?” usłyszycie: "Raz w roku robimy wystawę absolwentów w galerii XY”, to nie wróży dobrze. Sprawdźcie stronę internetową, zakładkę aktualności, zwróćcie uwagę na daty publikacji wydarzeń - jeśli będą często publikowane i wydadzą wam się atrakcyjne - to dobry znak.

Sprzęt

Wiele osób spotka się z profesjonalnym sprzętem, po raz pierwszy w szkole. Kiedyś to był ważny argument w wyborze szkoły, jednak przy takiej dostępności i jakości akcesoriów, jaka jest - teraz nie ma to aż takiego znaczenia. Przez pierwszy rok i tak najwięcej pracujemy wykorzystując swój aparat.

Dobrze jest wejść do wyposażonego studia, nauczyć się rzemiosła, mieć dostęp do kamer wielkoformatowych, przystawek cyfrowych, rożnych lamp itd. Jeśli szkoła daje dostęp do ciemni fotograficznej i studia przez 24 godziny, to jest bardzo dobra informacja. Znowu warto zapytać absolwentów czy sprzęt jest naprawdę używany, czy może dla "bezpieczeństwa” leży zamknięty w szafach.

Termin przeglądu

Jest to dobra motywacja zewnętrzna by kończyć projekty. Szkoły są dobrym miejscem dla osób, które dopiero uczą się całego procesu powstawania fotografii, od pomysłu do powieszenia efektu na ścianie lub publikacji.

Semestralne przeglądy pozwalają spojrzeć na swoją pracę i robić cykliczne podsumowania. Dla własnej motywacji polecam rozłożyć wszystkie wydrukowane fotografie na podłodze i zastanowić się nad nimi. Podczas studiów robiłem to często, starając się przyjrzeć własnej fotografii i wyciągnąć wnioski. Autorefleksja co jakiś czas jest bezcenna.

Funkcjonowanie w środowisku

Przez środowisko rozumiem realny kontakt z ludźmi, nie kontakty w sieci. To jest wielki atut szkół. Wspólne wyjścia na wernisaże, plenery, rozmowy o fotografii, uczenie się od siebie na wzajem to jest istotna wartość. W trakcie pierwszego roku studiów mieszkałem z kolegą, który prezentował bardzo wysoki poziom techniczny, to on mnie nauczył pracy w ciemni fotograficznej, nie szkolny laborant.

Jeśli, któraś z wyżej wymienionych cech szkoły jest dla ciebie atrakcyjna i znajdziesz taką, która ci to zapewni, to warto zrobić kolejny krok, czyli przygotować się do egzaminów, o czym napiszę w kolejnym artykule.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.