Filtr polaryzacyjny nie zawsze jest przyjacielem fotografa krajobrazu

Filtr polaryzacyjny nie zawsze jest przyjacielem fotografa krajobrazu29.11.2018 12:37
Źródło zdjęć: © © Jonathan Lee Martin / [Facebook](https://www.facebook.com/pg/yellowscale/photos/?ref=page_internal)
Monika Homan

Bardzo często słyszymy, że żeby nasze zdjęcia krajobrazowe były lepsze trzeba użyć filtra polaryzacyjnego. Czasem jednak jego efekt może źle wpłynąć na nasze kadry.

Filtr polaryzacyjny znajdziecie w torbie każdego poważnego pejzażysty. Filtr polaryzacyjny niweluje odbicia od powierzchni niemetalicznych co w efekcie pozwala nam uzyskać bardziej nasycone kolory na zdjęciach i zredukować odbicia światła od wody czy szkła.

Efekty uzyskane dzięki filtrowi polaryzacyjnemu trudno podrobić w postprodukcji, dlatego jest on niezbędnym wyposażeniem każdego fotografa.

W większości poradników na temat fotografii krajobrazowej jest mowa o polaryzacji światła. Początkujący pejzażysta może więc pomyśleć, że tym od czego powinien zacząć fotografowanie, jest założenie filtra na obiektyw. Wydawać by się mogło, że warto to zrobić za każdym razem, ale jak pokazuje Jonathan Lee Martin w swoim filmie na YouTube są sytuacje, w których lepiej nie zakładać filtra.

Take Off Your Polarizing Filter — Especially for Landscape Photography

Podczas fotografowania wody, warto zastanowić się, czy nie chcemy zachować odbijającego się od niej światła. Z filtrem polaryzacyjnym zredukujemy odbicie od tafli wody, a może zdarzyć się, tak, że to właśnie ono nada wyjątkowego charakteru naszym zdjęciom.

Po lewej bez filtra, a po prawe z filtrem, Źródło zdjęć: © © Jonathan Lee Martin / [Facebook](https://www.facebook.com/pg/yellowscale/photos/?ref=page_internal)
Po lewej bez filtra, a po prawe z filtrem
Źródło zdjęć: © © Jonathan Lee Martin / [Facebook](https://www.facebook.com/pg/yellowscale/photos/?ref=page_internal)

Wniosek z tego jest bardzo prosty. Każdy kadr trzeba przemyśleć, a akcesoriów fotograficznych używać z głową. Jeśli wiecie jakie efekty da wam odpowiednio użyty filtr polaryzacyjny, możecie świadomie zdecydować, czy jest to efekt, którego pożądacie. Zawsze trzeba myśleć o dostępnych możliwościach i ograniczeniach. Nie warto zakładać z góry, że coś zawsze się sprawdza w danej dziadzienie fotografii. Okazuje się, że czasem największy przyjaciel fotografii krajobrazowej może być przeszkodą w uzyskaniu perfekcyjnego kadru.

Zawsze, zanim zaczniecie używać jakiegokolwiek akcesorium trzeba poznać jego działanie i zrozumieć jakie niesie ze sobą możliwości, a jakie ograniczenie. Są sytuacje, w których bez filtra polaryzacyjnego ani rusz, a są takie, kiedy lepiej żeby został w torbie. Ostateczny wybór oczywiście należy do was.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.