Fotografowie, którzy robią karierę dzięki Instagramowi

Fotografowie, którzy robią karierę dzięki Instagramowi19.08.2013 07:00
Fotografowie z Tinker Mobile
Olga Drenda

Czyli jak nowe media zmieniają krajobraz fotografii reklamowej, a fotografowie zawierają sojusze z potężnymi klientami dzięki serwisom społecznościowym.

Pisaliśmy już o znanych fotografach, którzy są zwolennikami aplikacji Instagram. Konta mają tam m.in. Mario Sorrenti, Inez i Vinoodh czy Ed Kashi z Magnum, którzy często traktują Instagram jako internetowy szkicownik, ale też jako metodę promocji. Są jednak fotografowie, którzy popularność (często praktycznie od zera) i zlecenia zyskali właśnie dzięki nowemu medium. Jak to działa?

Portal VentureBeat przedstawił niedawno sylwetkę Ike'a Edeaniego – fotografa, który pracuje dziś m.in. dla marki Samsung. Edeani byłby pewnie jednym z wielu komercyjnych fotografów, jednak jego droga do kariery była dość nietypowa – przez Instagram. W 2011 roku stawiał pierwsze kroki w nowym zawodzie (wcześniej pracował jako architekt), ale tak się złożyło, że miał sporo szczęścia – jego zdjęcia przyciągnęły profesjonalistów od treści w sieciach społecznościowych, którzy zwrócili uwagę agencji reklamowych i pojedynczych marek na fotografa. Dalsze zlecenia były już tylko kwestią czasu.

Dziś taka historia już nie dziwi: gigantyczne firmy, takie jak Nike czy Starbucks, szukają sposobów na zareklamowanie się w nowych kanałach. Należy do nich coraz popularniejszy Instagram, który długo nie mógł znaleźć dla siebie źródła zarobku. Wydaje się jednak, że udało się odkryć sposób, jak wykorzystać popularną aplikację do celów marketingowych.

Fotografowie tacy jak Ike Edeani bywają „wypożyczani” przez marki – wtedy dyskretnie w kadrze pojawia się but czy kawa ze znanym logo; najlepiej jednak, kiedy produkt staje się bohaterem specjalnie zaaranżowanego minireportażu z życia, wyglądającego możliwie autentycznie, bo autentyzm i spontaniczne relacjonowanie codziennych przeżyć są motorem Instagrama.

Profil Ike'a Edeaniego
Profil Ike'a Edeaniego

Zapotrzebowanie wzrosło tak szybko, że na rynku amerykańskim wykształciła się nowa specjalizacja „komercyjnego fotografa instagramowego”, a wkrótce pojawiły się impresariaty i agencje zrzeszające popularnych użytkowników, chętnych do współpracy z dużymi klientami. Najbardziej znana, Tinker Mobile, ma na koncie kampanie dla Converse'a czy Toyoty i, jak przekonują jej założyciele, ma służyć również dobru fotografów – zrzeszeni łatwiej negocjują wynagrodzenia, a te podobno są bardziej niż przyzwoite. Sytuacja przypomina coraz bardziej znaną również z rodzimego podwórka – i często dyskutowaną - współpracę marek z autorami poczytnych blogów.

Tak sprawy mają się w USA. Czy podobny scenariusz byłby możliwy w Polsce? Instagram ma już ponad pół miliona użytkowników w naszym kraju i wciąż jest na wznoszącej fali. Mimo to na razie nie ma jeszcze aż tak dużego potencjału komercyjnego jak za granicą.

Polscy specjaliści od mediów społecznościowych zauważają, że dla rodzimych użytkowników to wciąż narzędzie prywatnej komunikacji, w którego stronę zwracają się zmęczeni wszechobecną reklamą na Facebooku. Konto na Instagramie jest więc dla bardziej ambitnych odpowiednikiem raczej fotobloga niż portfolio. A czy sytuacja się zmieni wraz z napływem użytkowników i, co za tym idzie, zainteresowaniem klientów – pokażą zapewne najbliższe miesiące.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.