Getty Critics, Rodzinka Stokowskich... W Sieci piętnują absurdy zdjęć stockowych

Getty Critics, Rodzinka Stokowskich... W Sieci piętnują absurdy zdjęć stockowych25.09.2013 07:43
© gettycritics.com
Wojciech Gadomski

Stocki to zdjęcia ilustracyjne sprzedawane przez agencje fotograficzne na potrzeby reklamy i prasy. Czasem te obrazki są tak idealne, że aż śmieszne. Zbieraniem ich i przewrotnym komentowaniem zajmują się założyciele blogu Getty Critics oraz polskiego fanpage'u Rodzinka Stokowskich.

Stocki to zdjęcia ilustracyjne sprzedawane przez agencje fotograficzne na potrzeby reklamy i prasy. Czasem te obrazki są tak idealne, że aż śmieszne. Zbieraniem ich i przewrotnym komentowaniem zajmują się założyciele blogu Getty Critics oraz polskiego fanpage'u Rodzinka Stokowskich.

Blog Getty Critics jest prowadzony przez parę kumpli pracujących w agencjach reklamowych. Andrew MacPhee i Bart Batchelor są dyrektorami artystycznymi i na co dzień potrzebują stocków do swoich projektów. Podobnie jak wielu z nas dostrzegli absurdalność niektórych zdjęć używanych w reklamach. Postanowili się podzielić swoimi znaleziskami: założyli blog, w którym publikują zdjęcia i ironicznie je komentują. Getty Critics różni się od wielu prześmiewczych stron, które znamy z sieci. Twórcy publikują zdjęcia, na których na pierwszy rzut oka jest wszystko w porządku. Dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się można dostrzec, że coś nie gra.

Jednym z moich ulubionych znalezisk na tym blogu jest zdjęcie pary koszącej trawnik. Oboje są ubrani tak, jakby wybierali się na koktajl party, poza tym trawnik, który "koszą", wcale nie potrzebuje strzyżenia. Kolejna ciekawostka natury ogrodniczej to fotografia przedstawiająca rodzinę usuwającą liście w parku. Nie wyglądają raczej na zawodowych sprzątaczy...

© gettycritics.com
© gettycritics.com

Nazwa blogu nawiązuje do nazwy jednej z największych agencji fotograficznych - Getty Images. Zdjęcia, które autorzy zamieszczają na blogu, w dużej części pochodzą z tej agencji. W rozmowie z Wired twórcy przyznają, że są zdziwieni, że firma jeszcze nie wytoczyła im procesu. Podejrzewają, że być może właściciele agencji w ich działalności widzą zysk albo zwyczajnie są zbyt zajęci, żeby napisać pozew.

© gettycritics.com
© gettycritics.com

Strona staje się coraz popularniejsza. Po tygodniu działalności zaliczyła ponad 100 tys. wejść. Popularność nakręcają ostatnio dodawane filmy, zmontowane ze stockowych wideo sprzedawanych przez agencje. Klipy są pozbawione dźwięku, chłopaki z GC montują je i dodają do nich swój dubbing i efekty. Powstają z tego niezłe karykatury reklam.

W Polsce też znaleźli się "miłośnicy" ilustracji. Rodzinka Stokowskich to fanpage, na którym publikowane są kiepskie zdjęcia stockowe z dodanymi przez twórców strony przesłodzonymi komentarzami w pierwszej osobie. Wpisy są tak przygotowane, żeby wyglądały na niusy z życia wymyślonej rodziny. Miłośnicy ironii płaczą ze śmiechu.

© gettycritics.com
© gettycritics.com

Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do sztucznych uśmiechów, wiecznie młodych i pięknych ludzi z billboardów sprzedających nam rzeczy, których nie potrzebujemy. Niektórzy nawet już nie zauważają natłoku kiepskich reklam. Takie miejsca jak Getty Critics czy Rodzinka Stokowskich wybijają nas z tej drzemki.

Już wszyscy zdążyli się zorientować, że do bólu sztuczna reklama jest po prostu nieskuteczna i żałośnie śmieszna. Wszyscy poza producentami tych potworków, którzy tkwią w swoich nawykach i po prostu boją się zmian. Nie twierdzę, że tak jest zawsze - reklama potrafi zaskoczyć - i o to w niej chodzi, ale co ja wiem o reklamie.

Śmiech jest najlepszy na rzeczy, na które nie ma rady. Śmiejmy się więc z marnej fotografii stockowej - może ktoś nas usłyszy, zrobi mu się głupio i coś spróbuje zmienić.

[solr id="fotoblogia-pl-52590" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2491,strzelajac-stock-uwazaj-na-meble" _mphoto="4218805965-737d1f8efe-z--7781c32.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3132[/block]

Getty Dubs

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.