Ile dziś jest warta praca fotografa?

Ile dziś jest warta praca fotografa?12.03.2013 10:05
Fot. Poppy Thomas-Hill / www.flickr.com/photos/pinkpoppyimages/
Olga Drenda

Czy fotografowanie się opłaca? Ile można dostać za licencję na wykorzystanie zdjęcia, ile za reportaż, a ile za dzień pracy w różnych mediach? Pewien blog ujawnia czarno na białym dane, które były dotychczas przedmiotem domysłów i spekulacji. Jeśli myślicie, że nie są zbyt optymistyczne, macie rację.

Ile właściwie można dzisiaj zarobić na fotografii publikowanej w mediach (chodzi zarówno o fotoreportaż, jak i zlecenia dla prasy kolorowej)? Jeśli sądzicie, że niezbyt wiele, to niestety macie rację. Blog WhoPaysPhotogs to zimny prysznic, który uświadamia, że wszyscy fotografowie, niezależnie od kraju i tytułu, dla którego pracują, jadą na tym samym, rozklekotanym wózku.

Blog składa się z anonimowo nadesłanych informacji: kto, co i za ile. Na tapetę wzięto sporo liczących się tytułów: „Sterna” (jak wynika z raportów, niemieckie media wypadają bardzo przyzwoicie na tle innych), „Guardiana”, „The New York Times”. Najciekawsze (ale też najbardziej przygnębiające) są historie z mediów, które nie chcą płacić, ale za to łaskawie oferują „zwiększenie rozpoznawalności”.

[solr id="fotoblogia-pl-65086" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1782,czlowiek-ktory-naprawde-kocha-aparaty-fotograficzne" _mphoto="schowek-1-65086-270x131-0d71b2f5.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2723[/block]

Chris Niedenthal, który miał szczęście doświadczyć pracy fotoreportera w ostatnim naprawdę chwalebnym okresie fotografii prasowej, powiedział kiedyś, że „obecnie w gazetach decydują wyłącznie księgowi”. WhoPaysPhotogs potwierdza ten smutny stan rzeczy.

Przy okazji wychodzą na jaw inne nieciekawe fakty: niektóre media lubią wykorzystywać zdjęcia bez zgody autora, „pożyczając” je sobie np. z jego konta na Facebooku; inne z kolei każą miesiącami czekać na pieniądze. Historia ma swoją interesującą kontynuację w wątku na Reddicie, gdzie informacje z blogu są uzupełniane przez fotografów. To, że wynagrodzenia w ostatnich latach spadły na łeb na szyję, było co prawda tajemnicą poliszynela, ale dotychczas próbowaliśmy się pocieszać, że nie jest aż tak źle. Z twardymi danymi trudno jednak dyskutować.

[solr id="fotoblogia-pl-65119" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1767,pilot-ktory-spadl-na-ziemie-i-inne-historie-inspiracja" _mphoto="fb0d5fae8f3439ea0ccd4efe-75c4598.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2724[/block]

A jak wygląda sytuacja w Polsce? Na stronie pojawiają się czasem dane z naszego kraju (niezbyt pochlebne, np. dotyczące strategii wynagrodzeń „Gazety Wyborczej” dla pracowników redakcji i samozatrudnionych współpracowników). Tak się złożyło, że kilka miesięcy temu pracowałam nad raportem na ten temat (ukazał się w grudniowym numerze „Digital Camera Polska”, do którego odsyłam wszystkich zainteresowanych).

Wynika z niego (a inne historie to potwierdzają), że fotografia prasowa jest dzisiaj w odwrocie. Reporterzy znajdują inne nisze, starają się pracować nad autorskimi historiami. Największym paradoksem jest Internet, który choć opiera się na komunikacji obrazem, nie sprawił, że fotografowie mają więcej pracy.

Jestem ciekawa Waszych doświadczeń w tej dziedzinie – czy pokrywają się z doniesieniami z blogu, czy może im przeczą? A przy okazji, jeśli interesuje Was, jaki chleb można mieć z pisania, warto zajrzeć na WhoPaysWriters.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.