Instagram wzdłuż i wszerz

Instagram wzdłuż i wszerz27.08.2015 23:44
Jędrzej Franek

Najpopularniejsza aplikacja służąca do udostępniania zdjęć właśnie zerwała z jednym ze swoich pryncypiów - wyłącznie kwadratowymi zdjęciami. Od teraz oficjalnie możliwe jest publikowanie fotografii w tradycyjnych proporcjach. Tylko czy to zmiana na dobre?

Od 2010 roku wszystko było jasne - Instagram jest w kwadracie. Logo jest kwadratowe i zdjęcia tam publikowane tak samo. To pierwsze pozostaje niezmienione, natomiast w tej drugiej kwestii wszystko wywróciło się dziś do góry nogami.

Wszyscy od początku narzekali na polaroidowy format w aplikacji Kevina Systroma. Używane przez większość z nas aparaty czy wbudowane w smartfonie, czy tradycyjne cyfrówki, z których importowaliśmy zdjęcia, strzelały w 4:3 lub 3:2 - nikt przy zdrowych zmysłach, a przynajmniej odrobinie fotograficznej przyzwoitości nie używa przecież wbudowanego w aplikację modułu obsługującego aparat, a przez to nie ciął rzeczywistości do kwadratu od razu, z góry.

Wiele ujęć przepadało, bo nie dało się ich przyciąć do akceptowalnego, jedynego prawowitego 1:1 - nie bez straty dla walorów estetycznych, czy tematycznych. Może dlatego adaptacja Instagrama jako narzędzia ekspresji i ekspozycji dla profesjonalistów przebiegała tak długo i właściwie nadal nie dobiegła końca. Sam Instagram bezwzględnie odżegnywał się od prostokątów, wyróżniając w zasadzie tylko kadry kwadratowe, tym tropem poszły prawie wszystkie tzw. feature site'y, które regularnie zwracają uwagę innych użytkowników na wartościowe zdjęcia i ich autorów.

W końcu pogodziliśmy się jednak z kwadratem, niczym mańkut strofowany przez złą matematyczkę, który nauczył się pisać prawą ręką. Na potrzeby sycenia naszego pędu ku lajkom i nowym followersom zaadaptowaliśmy standardy kalifornijskiego startupu, który stał się społecznościowym gigantem. Zaczęliśmy kadrować w prostokącie tak, by mógł on później stać się kwadratem.

Niektórzy z nas twardo obstawali jednak przy standardach formatu 35mm - nie kadrowali zdjęć, natomiast kadrowali systemowy kwadrat Instagrama, części z nich udało się osiągnąć popularność w ramach platformy, wielu jadnak mimo świetnych zdjęć nigdy do tej pory mogliśmy nie zauważyć.

Czy dzisiaj nasza nauka kwadratu przestaje mieć sens? Niekoniecznie.

Instagram wciąż posiada interfejs sprzyjający formatowi 1:1. Okna aplikacji nie można rotować, dlatego panoramy poziome wciąż będą tak małe, jak były w czasach kiedy zapełnialiśmy wolne miejsca w kadrze białymi lub czarnymi paskami. Zyskają wszyscy Ci, którzy najczęściwej wykorzystują tzw. portrait mode, czyli robią zdjęcia w pionie. Te zdjęcia w oknie aplikacji zajmować będą najwięcej miejsca.

Wszystko to jednak pod warunkiem przeglądnia w pełnym widoku, bo kiedy szukać będziemy zdjęć po tagach, po lokalizacjach, w wynikach sugerowanych, lub kiedy przeglądać zaczniemy indywidualne galerie okaże się, że wszędzie i tak wszystko jest po staremu - kwadratowe.

Wtedy nasze minimalistyczne ujęcie w prostokącie, z ktorego publikacją tak długo zwlekaliśmy, nagle dla większości instagramowiczów - zwłaszcza tych, którzy jeszcze nas nie obserwują - okaże się pozbawionym znaczenia pustostanem w albumie, którego nikt nie otworzy i którego piękna nie ujrzy.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.