Inwigilacja na życzenie. Kamery miejskie wiedzą, kiedy robisz zdjęcie na Insta

Inwigilacja na życzenie. Kamery miejskie wiedzą, kiedy robisz zdjęcie na Insta14.09.2022 12:40
Artystyczny projekt pokazuje, że jesteśmy obserwowani wszędzie, a identyfikacja nas nie jest żadnym problemem.
Źródło zdjęć: © Instagram | Dries Depoorter

Zawsze, gdy poruszamy temat współczesnej inwigilacji i sztucznej inteligencji, zwracamy uwagę na to, że "Rok 1984" George’a Orwella miał być ostrzeżeniem, a nie poradnikiem. Ten projekt pokazuje, że możemy zapomnieć o naszej prywatności – zwłaszcza w przestrzeni publicznej. Namierzenie nas to kwestia ułamków sekund dla algorytmu.

Inwigilacja – nasz chleb powszedni

Dries Depoorter wziął sobie do serca kwestię "Roku 1984" jako poradnika. Stworzył on algorytm sztucznej inteligencji, który korzysta z dostępnych publicznie kamer miejskich, by namierzyć dokładnie, gdzie i kiedy zostało zrobione konkretne zdjęcie z Instagrama. Jeśli on potrafi to zrobić, to wyobraźcie sobie, do czego zdolni są programiści na usługach największych rządów świata

Belgijski artysta zamieścił, o ironio, na Instagramie filmiki pokazujące jak działa jego algorytm. Te zamieszczone na YouTube zostały ściągnięte m.in. przez firmę EarthCam (tę od gigapanoram) ze względu na nadużycia. Algorytm artysty jest wytrenowany tak, że jest w stanie pokazać dokładną chwilę zrobienia zdjęcia lub realizacji nagrania z mediów społecznościowych. Na tę chwilę, program Depoortera potrzebuje do działania podanej lokalizacji. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Oppo Enco X2?

Namierzanie jest bajecznie proste

Twórczy programista obrał sobie za cel influencerów, którzy mają na swoich kontach ponad 100 tys. obserwujących. Nie są anonimowi, ich twarze są ludziom znane. Internetowi celebryci znani są z tego, że uwielbiają się pokazywać w różnych miejscach i chwalić się tym, gdzie są. Namierzenie ich nie stanowi większego problemu, wystarczy śledzić ich media społecznościowe. 

Na potrzeby swojego projektu, Depoorter skoncentrował się na 3 miejscach. Są to: Temple bar w Dublinie (Irlandia), Times Square w Nowym Jorku (USA) oraz wejście na stadion Wrigley Field w Chicago (USA). Algorytm porównuje ubranie, a nawet pozę osoby na zdjęciu z Instagrama z obrazem widzianym przez ogólnodostępną kamerę miejską. Efekt możecie zobaczyć sami. 

Żeby było zabawniej – influencerzy wystawiają się na inwigilację nie tylko przez bezpośrednie podanie swojej lokalizacji i przekazanie informacji o stroju, ale też przez czas. Depoorter wspomina, że wpadł na pomysł realizacji projektu po tym, jak złapał się na tym, że przez pół godziny obserwował za pomocą kamery miejskiej, jak ktoś robi sobie zdjęcia w przestrzeni publicznej

Celem projektu Belga jest zwrócenie uwagi na kwestie braku prywatności, na który sami się godzimy. Chodzi wręcz o wyzbywanie się jakiejkolwiek prywatności w imię realizacji swoich celów – w przypadku influencerów zarobkowych. Lecz ta sprawa nie dotyczy jedynie internetowych sław, a zwykłych ludzi. Trzeba pamiętać o tym, że wytrenowany algorytm sztucznej inteligencji z odpowiednią bazą danych, jest w stanie namierzyć każdego.    

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.