iPhone 12 i iPhone 12 Pro Max robią prawie takie same zdjęcia. Dlaczego tak jest?

iPhone 12 i iPhone 12 Pro Max robią prawie takie same zdjęcia. Dlaczego tak jest?10.11.2020 12:08

iPhone 12 w wersji 128 GB kosztuje 4 449 złotych, natomiast iPhone 12 Pro Max z taką samą pojemnością wewnętrzną to kwota 5 699 złotych. W iPhone 12 Pro Max jest nowy aparat z większą matrycą, ale testy pokazują coś innego. To zasługa fotografii obliczeniowej.

Za różnicę 1250 złotych powinniśmy otrzymać nie tylko smartfona większego, ale robiącego lepsze zdjęcia. Przynajmniej w teorii. Tak było w przypadki iPhonów XS oraz XS Max, 11 i 11 Pro Max, ale nie tym razem. Wspomniane modele przeważnie miały podobne aparaty w rozumieniu sprzętowym, ale teraz mówimy o kompletnie innym układzie.

iPhone 12 Pro Max ma inną matrycę – fizycznie większą, lecz testy wykazują, że zdjęcia nie są bardziej szczegółowe, ostrzejsze, ani nie mają generalnie lepszej reprodukcji kolorów niż te z podstawowego iPhone 12. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że iPhone 12, jak i iPhone 12 Max Pro mają zaimplementowane zbliżone, jak nie te same algorytmy przetwarzania obrazu.

Na kanale MKBHD na YouTube pojawiła się recenzja iPhone 12 Max Pro i jego teoretycznie świetnego aparatu. Mimo tego, że matryca w nim jest aż o 47 proc. większa od tej w iPhone 12 oraz jest wyposażona w technologię stabilizacji obrazu, niekoniecznie ma to aż takie znaczenie dla końcowego zdjęcia.

Autor filmu, Marques Brownlee, podzielił się swoimi obserwacjami na Twitterze. Zwraca on uwagę na to, że oczekiwał znacznie lepszej jakości obrazu generowanego prze iPhone 12 Pro Max i większej różnicy względem iPhone 12. Mężczyzna pisze, że spodziewał się znacznie gładszych zdjęć z droższego iPhona podczas fotografowania nocą, ale nic z tego – poziom szumów wydaje się być na tym samym poziomie. W przypadku zdjęć dziennych różnica też nie jest bardzo zauważalna.

Brownlee zwraca uwagę jednak na jedną różnicę rzucającą się w oczy. Jest to kwestia balansu bieli. Tłumaczy to tym, że różne matryce wymagają odmiennych algorytmów przetwarzania obrazu, jednak oprócz zimniejszego zdjęcia w przypadku iPhone 12 Pro Max niespecjalnie można się czegoś czepić. Marques pisze, że poziom szczegółów oraz szumów jest taki sam. W obu przypadkach czas naświetlania zdjęcia wyniósł 3 sekundy.

Wniosek blogera jest jasny: "Apple w końcu dokonało przeskoku w sprzęcie, ale nic naprawdę się nie stało". To świadczy o tym, że podstawą fotografii mobilnej jest fotografia obliczeniowa, czyli wszystko opiera się na zastosowanych algorytmach przetwarzania obrazu, nie na coraz jaśniejszych obiektywach, czy większych matrycach.

Parafrazując klasyka – po co przepłacać, skoro nie widać różnicy?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.