Jak powinny wyglądać zdjęcia lifestyle'owe?

Jak powinny wyglądać zdjęcia lifestyle'owe?03.07.2020 12:31
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Marta Woźna

Fotografia lifestyle'owa od dłuższego czasu cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich rodzin. Po typowo pozowanych sesjach studyjnych, nadszedł moment, gdy wpuściliśmy fotografów do domów. W jaki sposób powinny wyglądać zdjęcia lifestyle'owe? Postaram się po krótce opowiedzieć w tym artykule.

Pokaż przestrzeń

Zdjęcia z domach klientów cieszą oko w dużej mierze ze względu na swoją naturalność, możliwość pokazania prawdziwych emocji, ukrytych w czterech ścianach, ale również ze względu na ich tło. Kuchnia, salon, sypialnia, pokój dziecka - to wszystko przestrzenie, które warto wykorzystać w trakcie sesji. Nie powinno być miejsca tabu, chyba że to konkretne życzenie klientów, by jakiegoś kąta koniecznie nie pokazywać. Ze względu na swoje doświadczenie i profesjonalizm, bierz decyzyjność na swoje barki. To ty operujesz światłem i kompozycją kadru.

Staraj się pokazać ludzi, jak najlepiej wykorzystując potencjał przestrzeni. Nie rób samych portretów, ale wykorzystaj obiektyw o ogniskowej 35 mm lub szerszy i odejdź dalej, by pokazać całą ścianę wraz z rodziną siedzącą na kanapie. To zdecydowanie bardziej uatrakcyjnia cały materiał, kiedy wykorzystujesz różne kąty widzenia i nie stoisz w miejscu. Musisz obserwować ich mieszkanie lub dom i skrzętnie wykorzystać to do ujęć "zza kwiatka", czy tworząc wieloplan z dwóch pokoi. Na początku sesji poproś o możliwość obejrzenia całego mieszkania i obmyśl w głowie, co wykorzystasz do pokazania prawdziwego stylu życia klienta.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Obserwuj emocje i bądź aktywny

Typowym błędem wśród początkujących fotografów robiących zdjęcia lifestyle'owe to brak kreatywnego, różnorodnego materiału. Niektórzy idąc na fali trendu i mody na "lifestyle" nazywają nimi zdjęcia pozowane lub w 100 proc. portretowe. To za mało!

Daj ludziom być sobą. Obserwuj ich, proponuj różne formy bliskości, zabawy, ale postaraj starać się iść swoim planem. Dużo ciekawsze są kadry, w których widać, że pracujesz na nogach, chodzisz wokół klienta i szukasz najlepszej perspektywy. Nie bój się, że coś się nie uda. Sprawdź na aparacie i w razie czego poproś o powtórzenie.

By rozluźnić rodzinę daj im się pobawić, niech pograją w planszówkę, przygotują coś w kuchni, zrobią szybką pracę plastyczną. Postaraj się jednak jak najmniej korzystać z dodatkowych gadżetów, rozpraszaczy, żeby skupić uwagę ludzi na sobie. Cały urok sesji tkwi w tym, że możemy być w 100 proc. dla siebie. Nic nikogo nie goni, poza zegarkiem fotografa rzecz jasna.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Historia rodzinna czy zdjęcie do ramki?

Jeśli chcesz tworzyć prawdziwe rodzinne historie, możesz poprosić klientów, by w ogóle nie patrzyli w obiektyw. Typowo pozowane zdjęcia w fotografii lifestyle są totalnie niepotrzebne. Klient wymaga zazwyczaj wyłapania tego, czego sam nie widzi gołym okiem. Bo czy jest w stanie zobaczyć swoje świetliki w oczach, czy rozmarzone spojrzenie w stronę dziecka? Niekoniecznie. Po to jesteśmy my. Stwórzmy dla ludzi prawdziwą historię ich aktualnego życia, a nie zdjęcia, które mogą zrobić sobie smartfonem.

Pokaż przestrzeń, ludzi w ich otoczeniu, a następnie emocje i detale, które definiują ich codzienność. Zadbaj o różnorodność ujęć i kątów widzenia. Wyłap relacje rodzinne i postaraj się zatrzymać w kadrze każdą więź. Rodzina to nie tylko rodzice i dziecko. To mama i tata. Tata i dziecko. Mama i dziecko. To także samo dziecko. Każda z tych relacje zasługuje na osobną historię.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Przepis na lifestyle?

Nie ma krótkiego przepisu na fotografię lifestyle. Nigdy nie zapominaj o potencjale przestrzeni oraz pokazaniu relacji rodzinnych. Nie musisz nic ludziom kazać. Zapraszają cię, bo są otwarci na wspomnienia. Chcą oglądać w przyszłości albumy i odbitki twoim okiem. Im bardziej naturalnie Ci to wyjdzie, tym lepiej będą cię wspominać.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Jeśli interesujesz się wystrojem wnętrz, prosimy - wypełnij tę ankietę. Dzięki za pomoc!
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.