Jak sfotografować tancerkę w tańcu z mąką? Praktyczne porady na start [poradnik]

Jak sfotografować tancerkę w tańcu z mąką? Praktyczne porady na start [poradnik]25.10.2015 19:27
Dawid Rojek

Zapewne nie raz zachwycałeś się zdjęciami pięknych póz tancerki wyłaniającej się z mroku, której każdy ruch był zaznaczony rozproszoną mąką. Budzą one niesamowitą ciekawość zarówno wśród fotografów-amatorów, jak i profesjonalistów. Efekt zamrożonego tańca, pozornie trudny do osiągnięcia, czasem może zaskakiwać swoją prostotą – aczkolwiek jest kilka elementów, o których warto pamiętać. To właśnie opisze dla Ciebie w tym krótkim artykule.

Pomysł

Zainspirowałem się tym rodzajem zdjęć jakiś czas temu, przeglądając fachową prasę zza oceanu. Kiedyś wydawało mi się, że jest to poza moim zasięgiem – po kilku próbach zacząłem jednak otrzymywać rewelacyjne rezultaty. Jestem przekonany, że i Ty możesz robić takie efektowne zdjęcia.

Sprzęt

Zacznę od tego, czym wykonałem zdjęcia. Był to aparat Canon 6D – co nie znaczy, że nie możesz wykonać ich jakimkolwiek innym sprzętem. W tym przypadku aparat odgrywa niewielkie znaczenie. Dlaczego? Dowiesz się w kolejnym akapicie. Prawie wszystkie zdjęcia wykonałem obiektywem Sigma A 35 mm f/1.4 .

Oświetlenie tej scenerii składało się z 2 lamp reporterskich wraz z modyfikatorami światła. Po lewej stronie modelki stał statyw z lampą Canon Speedlite 430 EX II z softboxem 90x60 cm oraz założonym gridem (aby zachować jak najwięcej ukierunkowanego światła). Po prawej natomiast umieściłem statyw z lampą Nikon SB-26 wraz z białą parasolką o średnicy 90 cm.

Do synchronizacji użyłem zestawów wyzwalaczy radiowych firmy Phottix.

Oświetlenie i parametry

Teraz podstawowa rzecz w całej sztuce, czyli rozmieszczenie lamp oraz konfiguracja sprzętowa aparatu i lamp.

Plan zdjęciowy:

Plan zdjęciowy
Plan zdjęciowy

Całą sesję wykonałem w opuszczonej cegielni, ze względu na duże wysokie pomieszczenia bez okien w polu widzenia, co pozwoliło mi uzyskać efekt wyłonienia tancerki z cienia. Zdjęcia były robione po zmroku, aby zniwelować ryzyko zmiennych warunków oświetleniowych; a za modelką była ciemna ściana – to ważny szczegół przy takich zdjęciach.

Aparat zamocowałem na statywie, a obiektyw przełączyłem w tryb MF, aby uniknąć sytuacji poruszenia oraz błądzenia autofocusa w ciemnościach. Do całego zestawu wpiąłem wężyk spustowy.

Lampy reporterskie umieściłem pod kątem 45 stopni za modelką – takie ustawienie pozwalało mi podkreślić smugi wysypującej się mąki i zaakcentować kontury tancerki przy jednoczesnym zacienieniu jej twarzy. Oświetlenie twarzy mogłoby bowiem spowodować odwrócenie uwagi od głównego tematu, jakim są figury taneczne – warto abyś o tym pamiętał.

Gdybym umieścił lampy po bokach modelki, doprowadziłoby to do mocniejszego oświetlenia mąki i twarzy modelki oraz całej sylwetki z przodu, co by mogło niekorzystnie wpłynąć na efekt końcowy zdjęć. Warto abyś poeksperymentował samemu z rozstawieniem lamp (ewentualnie z użyciem 1 lampy z tyłu).

Aparat nie odgrywa tu dużej roli, ponieważ sterujesz nim manualnie, bez użycia AF, z dodatkiem wężyka spustowego. Ustaw małe ISO i domknij przysłonę, aby mięć dobrą ostrość – ale podkręć moc lamp dla równowagi ekspozycji. Dopasuj obiektyw do scenerii. Ja użyłem stało ogniskowej Sigmy 35 mm. Ustawienia ekspozycji były następujące ISO: 125 F/6.3 czas 1/160. Te parametry pozwoliły mi zachować ostry obraz bez obawy o to, że – gdy modelka podczas skoku przesunie się kilkadziesiąt centymetrów – wyskoczy poza pole głębi ostrości. Moc lamp dostosowałem do parametrów podanych powyżej; starałem się aby obie lampy świeciły równomiernie.

Teraz sprawa najważniejsza: żaden nawet najlepszy sprzęt nie przyniesie Ci sam dobrych rezultatów bez zawodowej tancerki/modelki.

Znalezienie tancerki to absolutna podstawa, jeżeli myślisz poważnie o tym temacie. Trudno będzie Ci znaleźć modelkę, która by była baletnicą lub wykonywała jakieś akrobacje w powietrzu. Najszybciej znaleźć taką osobę np. w szkołach tańca. Możesz spróbować poszukać na serwisach z modelkami – może akurat trafi się jakaś tańcząca (najlepiej skorzystać z wyszukiwarki).

Co, gdy masz cały sprzęt i tancerkę? Ten jedyny w swoim rodzaju efekt uzyskasz właśnie poprzez jedną rzecz - mąkę! Na mojej sesji zużyłem jej około 10 kg. Mąka powinna być całkowicie sucha, jak najbardziej sproszkowana, aby dawała dobre rezultaty. Kolejna kwestia: naucz tancerkę, jak sypać. Nie można po prostu wypuścić całej mąki jednocześnie z reki. Technika, którą ja stosowałem, to sypanie mąki prze palce – dawało to długie i w miarę równomierne smugi mąki. Potrzebujesz również asystenta, który będzie po każdym skoku podawał pojemnik z mąką tancerce.

Wywoływanie Rawów

Jestem zwolennikiem robienia zdjęć, nie grafiki – dlatego w tych zdjęciach dokonywałem niewielkich korekt światłocienia oraz kolorystycznych. Chciałem zachować dużą naturalność i surowy charakter zdjęć. Jest dużo takich zdjęć w sieci, ale – ile jest w nich prawdziwego zdjęcia – to już zagadka. Możesz oświetlić pierwszy i drugi plan, a potem pracować na warstwach w photoshopie i je ściemniać lub rozjaśniać. Ale czy to ma sens? Staraj sie więc dążyć do perfekcji i otrzymuj zamierzony rezultat już w surowym RAW-ie.

porównanie zdjęć przed i po obrobce
porównanie zdjęć przed i po obrobce

To porównanie surowego zdjęcia (z lewej strony )i finalnego (po prawej). Delikatnie zwiększyłem jedynie przejrzystość i kontrast w tym zdjęciu, a ostatecznie nadałem delikatnej niebieskawej poświaty w czerniach oraz skadrowałem. Jak widzisz, nie zrobiłem przy tym zdjęciu za wiele, bo wcześniej postarałem się na sesji.

Podsumowanie

Dąż do tego, aby skupić się w 100% na momencie wykonania zdjęcia, bo "ta chwila" jest najważniejsza. Dobierz jedynie odpowiednie parametry, które gwarantują Ci dobra ekspozycję oraz ostrość kadru – i oddaj się magii chwili w momencie skoku.

Najważniejsze elementy:

• zdjęcia rób w ciemności (stałe warunki);

• zatrudnij doświadczoną tancerkę i naucz ją sypać mąkę przez palce;

• lampy stawiaj za modelką i dbaj o stałą wartością mocy błysku;

• aparat połóż na statywie z ręcznym trybem ostrości i stalą ekspozycją + wężyk spustowy;

• zabierz ze sobą asystenta;

• licz na dużo szczęścia.

Dziękuję bardzo, pozdrawiam.

Dawid Rojek.

Modelka: Justyna Duszkiewicz.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.