Jak się przygotować do przeglądu portfolio?

Jak się przygotować do przeglądu portfolio?29.01.2014 11:20
Źródło zdjęć: © © Dani Lurie / Flickr.com / CC
Wojciech Gadomski

Przegląd portfolio może być albo ważnym wydarzeniem w Twoim twórczym życiu, albo zmarnowanym czasem. W niniejszym poradniczku udzielę kilku wskazówek, jak przejść go z satysfakcją.

Niedawno miałem okazję uczestniczyć w przeglądzie portfolio przygotowanym przez Akademię Fotografii. Szkoła zorganizowała go dla swoich studentów. Przejrzałem niemal 30 portfolio w dwa dni. Po tym doświadczeniu wpadłem na pomysł, żeby napisać "instrukcję obsługi przeglądu".

W przeglądzie portfolio, tak jak w każdym innym wydarzeniu w swoim życiu, możesz brać udział świadomie albo nieświadomie. Polecam świadome działanie. Dzięki przytomności i zaplanowanym działaniom wyciągniesz z tego wydarzenia esencję, nauczysz się czegoś, poszerzysz swoją siatkę kontaktów.

  1. Zastanów się, po co tu jesteś

Uwaga! Uświadamiam

Zanim wybierzesz się na przegląd, zastanów się, do czego jest ci on potrzebny. Masz projekt, z którym trudno wystartować? Chcesz zrobić wystawę, wydać książkę, dostać stypendium, cokolwiek… Musisz wiedzieć, czego chcesz. Kiedy już się tego dowiesz, mów o tym! Im więcej ludzi o tym usłyszy, tym większa szansa, że ktoś się zainteresuje twoją sprawą. Podczas przeglądu masz dostęp do osób, które mogą ci pomóc.

  1. Nie lekceważ

Twoimi recenzentami nie zawsze są ludzie z wieloletnim doświadczeniem w fotografii, czasem nie są to nawet fotografowie. Mogą to być młodzi (młodsi od ciebie), zdolni artyści, galernicy, historycy sztuki, wydawcy, styliści itd. Nieważne, czym się zajmują. Wiedz, że zwykle są to ludzie, którzy mają wpływy w świecie sztuki, czasem biznesu. Oczywiście, może się okazać, że ktoś, z kim rozmawiasz, jest kompletnie z innej bajki, ale tym bardziej powinieneś się poddać jego ocenie. To twój odbiorca, zaraz po tobie najważniejsza osoba na świecie. Traktuj wszystkich poważnie, nikogo nie lekceważ.

  1. Pokaż swoje prace

To, jak pokazujesz, jest równie ważne jak to, co pokazujesz. Zdjęcia na pendrivie rozrzucone po kilku katalogach, z przypadkową numeracją, w różnych rozmiarach to najgorszy możliwy sposób na prezentowanie swoich prac. PDF albo dobrze ułożone zdjęcia w folderze są OK. Najlepsze wrażenie robią wydruki. Za Chiny Ludowe nie pokazuj zdjęć na telefonie! O przeglądzie nie dowiadujesz się dzień przed, zwykle wiesz o nim wcześniej, masz więc czas, żeby się przygotować.

  1. Mów z sensem, bez zbędnych głupot

To, co mówisz, jest równie istotne jak to, co pokazujesz. Po prostu dobrze jest się dowiedzieć, "co autor miał na myśli". Cenne są też informacje co, gdzie i kiedy. Wszelkie anegdotki także miło usłyszeć. Kolejna ważna rzecz: nie tłumacz się! Jeśli usłyszysz słowa krytyki, to po prostu je przyjmij, zadaj dodatkowe pytania, ale nie TŁUMACZ SIĘ! Nikt nie lubi słuchać marudzenia. "Tego dnia nie było światła", "Och! Zapomniałem, że najlepsze zdjęcia mam na wirtualnym dysku". Jak to brzmi?

  1. Daj się zapamiętać

Na to, że ktoś cię zapamięta, wpływ mają nie tylko świetne zdjęcia, ale również to, jak wyglądasz, jaki masz styl, czy przyszedłeś punktualnie, czy się uśmiechasz. Ludzie, których spotkasz podczas przeglądu, są wrażliwi, są estetami, czują więcej niż inni. To, jak wyglądasz, nawet to, jak pachniesz, jest ważne. Nikt nie chce gadać z niechlujnie ubranym, spóźnionym smutasem.

  1. Ważne szczegóły

Na przegląd idziesz po to, żeby coś dostać. Dobrze jest za to podziękować. Lepiej robić notatki, niż ich nie robić.

Mam nadzieję, że nie zryłem wam za bardzo głów. Jeśli weźmiecie sobie choćby połowę tych rad do serca i wykorzystacie je podczas przeglądu portfolio, będzie dobrze. Czy macie jakieś doświadczenia w tej kwestii? Zachęcam, żeby dzielić się nimi w komentarzach.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.