Jak stworzyć fotokast - podstawy

Jak stworzyć fotokast - podstawy27.11.2008 19:09
Krzysztof Basel

Niektórzy mówią, że czas fotoreportażu już dawno się skończył i nie powróci. Na przekór tym słowom Internet powoli opanowują multimedialne fotoreportaże, często nazywane fotokastami. W zupełnie nowej formie łączą w sobie zdjęcia, nagrane dźwięki, wideo czy muzykę i grafikę. W tym poradniku pokażemy Wam, jak stworzyć prosty fotokast przy użyciu darmowych programów.

Chcemy Wam pokazać jak wykorzystując Internet można opowiedzieć ciekawą historię za pomocą zdjęć i dźwięków. Internet bardzo poszerza zakres możliwości opowiadania. Poprzez multimedialną prezentację możemy zaprowadzić naszego odbiorcę do bohatera czy wydarzenia. Pokazać go na zdjęciach, krótkim filmie, ukazać jak żyje, wygląda, co lubi. Wszystko to może być doprawione jego prawdziwymi wypowiedziami, dźwiękami, muzyką, a także naszym komentarzem.

  • Dawna sztuka opowiadania...

... zwana przez Amerykanów "Storytelling" czyli przedstawianie wydarzeń i historii w słowach, obrazach i dźwiękach. Każde opowiadanie powinno zawierać fabułę i swoich bohaterów. Może także przedstawiać punkt widzenia osoby opowiadającej. Na tym powinien bazować każdy fotokast.

Od kiedy ludzie zaczęli używać języka, w każdej kulturze opowiadane były najróżniejsze legendy. Naukowcy podają, że dawniej historie opisywano na malowidłach ściennych. Historia sztuki pokazuje, że cykle opisywano również za pomocą obrazów, rysunków, ale także słowem pisanym ? w książkach, poezji. Od XIX wieku zaczęło intensywnie rozwijać się piśmiennictwo, tzw. literatura faktu. Głównym przedstawicielem tego gatunku jest reportaż, choć w nurcie tym mieszczą się między innymi wywiady, dzienniki, relacje z podróży. Pierwsze fotoreportaże powstawały w połowie XIX wieku, jak np. zdjęcia z Wojny Krymskiej autorstwa Rogera Fentona. Fotoreporter pracował w okropnych warunkach. Dysponował wprawdzie ciemnią i laboratorium, ale były one umieszczone na wozie konnym. Fotoreportaże były coraz częściej publikowane w gazetach (The New York Daily News, The Daily Mirror) i magazynach (Life, Sports Illustraited, Berliner Illustrierte Zeitung, Paris Match). W związku z rozwojem fotografii nastał ?złoty wiek fotoreportażu? w latach 1930 ? 1950. Dzisiaj weszliśmy już w erę fotografii cyfrowej. Coraz ważniejszym nośnikiem przekazywanych informacji jest też Internet. Powstają multimedialne reportaże ? zdjęcia są uzupełniane o nagrania wideo, wypowiedzi, muzykę czy grafikę.

  • **Fotokasty na świecie i w Polsce **

Zanim zaczniecie tworzyć własne fotkasty warto obejrzeć, jak robią to zawodowcy. Bez wątpienia najlepsze na świecie fotokasty tworzą Mediastorm (między innymi dla The Washington Post czy National Geographic) i Magnuminmotion - multimedialny dział legendarnej agencji fotograficznej. Warto też zajrzeć na strony The Ney York Times. Z polskich serwisów polecamy: Newsweek Polska, Gazeta Wyborcza, agencje Visavis.pl, TamTam czy dopiero co utworzona Napo Images. Wyjątkowo ciekawe fotokasty tworzy również fotoreporter Gazety Wyborczej Aleksander Prugar.

  • No to do pracy !

Profesjonaliści np. z Media Storm tworzą fotokasty w kilka osób. Najważniejszy jest zazwyczaj fotoreporter, ale są też osoby odpowiedzialne za nagrywanie dźwięku, wideo, grafikę, a nad całością czuwa producent. My nie mamy takiego zaplecza, ani środków finansowych. Ale to nie znaczy, że samemu nie da rady wykonać dobrego fotokasta. Oto kilka czynników, które pomogą Wam samemu stworzyć ciekawy fotokast:

ZBIERANIE DŹWIEKU

Na początek wystarczy nam zwykły dyktafon, który można kupić za 150-200zł lub więcej, w zależności od zasobności portfela.

  • pozwólcie mówić i zadawajcie pytania swojemu rozmówcy, zbierajcie 10x więcej materiału niż potrzebujecie
  • zbierzcie różne dźwięki z otoczenia np. skandujący tłum (manifestacja), dźwięki różnych maszyn czy narzędzi, grających na ulicy muzyków, ale także odgłosy płynącej wody czy ognia. Wszystko zależy od rodzaju materiału, jaki realizujecie
  • nie wtrącajcie językowych chwastów - ?Aha?, ?Mhm hm? itp. Okażcie rozmówcy, że go słuchacie i rozumiecie, nawiązując z nim kontakt wzrokowy
  • trzymając mikrofon/dyktafon starajcie się nie machać ręką, nie zmieniać jego pozycji
  • noście ze sobą zapasowe baterie

MONTAŻ

Do zmontowania nagranej rozmowy oraz dźwięków potrzebny nam będzie darmowy i prosty w obsłudze program Audacity.

  • nigdy nie kasujcie oryginalnych nagrań
  • przetestujcie swój program do obróbki dźwięku. Zobaczcie, która forma exportu do pliku mp3 jest najbardziej optymalna (jakość/rozmiar)
  • 90% pracy w montażu dobrze nagranego dźwięku polega na trzech formułach ? wytnij, kopiuj, wklej

Strona jtoolkit w kompleksowy sposób pokazuje jak edytować dźwięk dla potrzeb dziennikarstwa. Nas na początku interesuje przede wszystkim, jak obsługiwać program Audacity.

Zobaczcie podstawowy poradnik obróbki dźwięku w programie Audacity:

CZĘŚĆ PIERWSZA I DRUGA.

MONTAŻ DŹWIĘKU I OBRAZU

Do zmontowania dźwięku z obrazem użyjemy programu Soundslides Plus. Ze strony producenta można pobrać za darmo wersję demo. Nie ma ona większych ograniczeń, poza pojawiającym się na początku zmontowanego projektu napisem mówiącym, że korzystamy właśnie z wersji demo. Oczywiście zalecam kupno pełnej wersji, która kosztuje 70 USD, ale na początek, do testów wystarczy wersja demo.

Do rozpoczęcia montażu potrzebny jest obrobiony plik mp3 oraz obrobione i pomniejszone zdjęcia w formacie .jpg. Jeśli nie wiecie, jak przygotować Wasze zdjęcie do publikacji w sieci, zobaczcie TEN PORADNIK.

W tutorialu znalezionym na PopPhoto można zobaczyć krok po kroku, jak obsługiwać program Soundslides Plus.

To dużo prostsze, niż może się wydawać. Uogólniając można powiedzieć, że chodzi o układanie klocków, w postaci zdjęć na linii czasu. Pomiędzy poszczególnymi klockami - zdjęciami ? można ustawiać przejścia. W osobnej rubryce wpisujemy tytuł, opis (do każdej fotografii lub całego projektu), wybieramy szablon, wielkość, czcionki. Następnie zapisujemy, testujemy i możemy zobaczyć gotowy fotokast.

Jeśli chcecie pokazać swoje dzieło w Internecie, to należy wgrać na serwer katalog ?publish_to_web?. Program stworzył osobny dokument html, w którym można zobaczyć Wasz fotokast. Strona ma nazwę ?index.html? i znajduje się właśnie w tym katalogu.

  • Przepis na udany, prosty fotokast:

Prosty fotokast nie może być za długi. Optymalnie powinien trwać nie więcej niż 1,5 do 2,5 minuty, co daje średnio 4?6 sec. na zdjęcie.

  • przygotujcie ok 20-30 najlepszych zdjęć na ok 2 min dźwięku
  • ułóżcie zdjęcia odpowiednio na linii czasu, synchronizując je z dźwiękiem
  • zapisujcie projekt co jakiś czas oraz na sam koniec
  • ustawcie ?captions? (czyli opis projektu) oraz wygląd fotokasta
  • przetestujcie Wasz projekt. Na dole znajduje się przycisk TEST
  • jeśli wszystko jest w porządku, kliknijcie przycisk EKSPORT. Jeśli nie, trzeba poprawić błędy i zapisać projekt

Koniec części pierwszej...

Już w grudniu możecie się spodziewać drugiej, dużo bardziej rozszerzonej części. Pokażemy Wam między innymi, jak komponować fotokasty, co jest najważniejsze przy zbieraniu materiału, jak rozmawiać z ludźmi. Zobaczycie też, co o fotokastach mówią profesjonaliści oraz przedstawimy Wam najciekawsze, nagrodzone reportaże multimedialne wykonywane na specjalne zamówienie. Tymczasem bierzcie się do pracy nad swoimi projektami !

Na zakończenie polecamy też ciekawy tekst na temat nowych forma fotoreportażu na blogu fotografia 2.0.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.