Krytyka fotografa – czy to ma sens?

Krytyka fotografa – czy to ma sens?07.05.2015 13:15
Naturalna fotografia
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Jacek i Kasia Siwko

Zauważyliście, że fora internetowe czy dyskusje na blogach fotograficznych aż kipią od złośliwych komentarzy? Czemu to ma służyć? Jaka krytyka ma sens?

Obrażamy jedni drugich, lub obrażamy się na siebie – bo ktoś nas skrytykował. Fotografowie to dość specyficzne środowisko to trzeba przyznać:

wielu z nas uważa się za najlepszych wytykając innym braki w warsztacie, złe podejście do klientów i tym podobne rzeczy.

Naturalna fotografia ślubna, Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Naturalna fotografia ślubna
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography

Każdy jest artystą i nawet anonimowy komentator z Fotoblogii zna się na fotografii lepiej niż praktyk, który żyje z fotografowania.

By recenzowanie prac innych miało sens muszą być zachowane trzy podstawowe kwestie:

  1. Ocena powinna być konstruktywna

Co to znaczy?

Recenzja fotografii, którą słyszycie lub wyrażacie musi coś wnosić. Nie może brzmieć:

"Nie podobają mi się twoje zdjęcia, nigdy bym ciebie nie zatrudnił"

Czy w tym zdaniu jest coś co pomoże komuś się rozwinąć? Jeśli krytykujesz to powiedz konkretnie o co ci chodzi. Coś, dzięki czemu taka osoba stanie się lepszym fotografem lub biznesmenem.

  1. Wiarygodne źródło

Z tym mamy jako środowisko największy problem.

Ufamy, że komentujący na forach czy pod artykułami na Fotoblogii to praktykujący fotografowie. Jak jednak traktować poważnie opinie osób, które pysznią się i krytykują wszystko podpisując się pseudonimem?

Jeśli ktoś nas krytykuje i podaje przy tym swoje nazwisko to wtedy możemy sprawdzić czy taka osoba jest rzeczywiście znawcą a nie internetowym frustratem.

Naturalna fotografia ślubna, Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko
Naturalna fotografia ślubna
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko

Nie tak dawno temu napisaliśmy artykuł o sesjach narzeczeńskich. Ile osób skorzystało z naszej zachęty i pochwaliło się pod nim linkami do swoich sesji? Ile zaś manifestowało swoją eksperckość opiniami, których źródła nie można sprawdzić?

Dlatego:

Kiedy spotkacie się z opiniami na temat waszych zdjęć to pierwszym pytaniem, które powinniście sobie zadać jest to czy źródło tej opinii jest wiarygodne.

Jeśli tak – to warto sprawę przemyśleć. Często taka opinia jest na wagę złota.

Został nam jeszcze ostatni punkt.

Czyli:

  1. Właściwa intencja – pomoc a nie szkoda

Wyrażenie opinii lub radzenie drugiemu fotografowi musi opierać się na dobrej intencji.

Recenzujemy czyjeś zdjęcia bo chcemy mu pomóc.

Jeśli intencją jest sprawienie przykrości drugiej osobie lub zwykłe dowartościowanie się kosztem innych to znaczy, że problemem w tym przypadku jest frustracja autora opinii.

Coś ci nie wychodzi, chciałbyś być fotografem a nie jesteś etc.

W tym przypadku mamy prostą radę. Poświęć tyle czasu – ile poświęcasz na tworzenie kąśliwych komentarzy – na budowanie własnej marki fotograficznej. Sukces murowany, choć pewnie będą cię krytykować ci, którym coś nie wyszło.

Podobne przesłanie znajdziecie w artykule, który dla Fotoblogii napisał jakiś czas temu Michał Mąsiora: „Zabierz się do roboty”.

Podsumowanie

Jeśli któryś z wymienionych przez nas punktów wartościowej krytyki nie występuje to daną opinią nie należy się przejmować. Ważna rzecz dla początkujących – nie każda krytyka musi oznaczać koniec waszych marzeń o byciu fotografem!

Co innego, gdy ocena jest konstruktywna, źródło wiarygodne i ocena została wyrażona z właściwą intencją.

Wówczas może się okazać, że zamiast odruchowo obrażać się na takie słowa lepiej rzecz przemyśleć i skorzystać z rady. Nic tak nie pomaga w rozwoju fotograficznym i biznesowym jak wytknięcie błędów przez kogoś z większym doświadczeniem.

Jak sądzicie, czy nasza branża może się rozwijać w bardziej przyjaznej atmosferze?

A może parafraza rzymskiego powiedzenia: fotograf fotografowi wilkiem – zostanie na zawsze mottem fotografów?

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.