Kultura selfie: brak pewności siebie, narcyzm, błędne poczucie wyjątkowości

Kultura selfie: brak pewności siebie, narcyzm, błędne poczucie wyjątkowości18.05.2018 11:20

Kiedyś spotkałem się z definicją selfie, jako: ”Portret kogoś, kogo znałeś, wykonany przez kogoś, kogo szanowałeś”. To zdanie idealnie oddaje kondycję współczesnego, młodego społeczeństwa. Niefartownie – też się do niego zaliczam, ze względu na wiek.

Selfie to nie tylko robienie zdjęć samemu sobie, bezsensownego autoportretu, ale całe zjawisko społeczne i można zaryzykować stwierdzenia, że wręcz cecha rozpoznawcza pokolenia Y, czyli millenialsów. W Polsce to określenie odnosi się do ludzi urodzonych między 1984, a 1997 rokiem. Charakteryzują się oni korzystaniem z mediów cyfrowych i nowoczesnych technologii zawsze i wszędzie, mają przekonanie o swojej wyjątkowości i pokazują stale swoją pozorną pewność siebie.

Pokolenie Y to ludzie, którzy byli wychowywani często w specyficzny sposób. Ich rodzice, często będący echem pokolenia X, próbowali wpoić im przekonanie o wyjątkowości – niestety nie poparte niczym, jak tylko słowami. Charakterystyka millenialsów podkreśla ich zuchwałość i roszczeniową postawę. Typowy przedstawiciel pokolenia Y uważa, że wszystko mu się należy. Dlaczego? Bo tak!

Co ciekawe – nowym określenie, niekoniecznie naukowym, na pokolenie Y jest ”pokolenie selfie”. Wrodzony narcyzm i sposób, w jaki jego przedstawiciele byli wychowywani, sprawił, że stale lansują się swoim stylem życia – często fałszywym. Przyznajcie – kto z was nie widział kont na Instagramie, na których młodzi mężczyźni i kobiety chwalą się swoimi nowymi gadżetami, luksusowymi wyjściami, pięknym jedzeniem. Czy ktoś, kto jest świadomy swojej wartości, potrzebowałby tym emanować przed całym światem? Nie mówiąc już o pokazywaniu swojego ciała. Logiczne – raczej nie.

How Millennials Became the Selfie Generation | Annals of Obsession | The New Yorker

”The New Yorker” wydał filmik, w którym analizie poddawane są miejsca do selfie oraz czynniki zwiększające popularność ”zdjęć z reki”. Po obejrzeniu filmiku nie dostrzegam żadnych zaskakujących wniosków szczerze mówiąc. Brak pewności siebie, wpojone przekonanie o swojej wyższości i narcyzm. O ile to wszystko może dziwnie się wykluczać, to tak nie jest. Znam wiele osób, które na pokaz są ”pewne siebie” - zwłaszcza w internecie, promując się w mediach społecznościowych, a niestety są mocno niezaradne w życiu codziennym. Sprzężenie między lansem na Instagramie, a brakiem umiejętności stabilnego funkcjonowania w społeczeństwie jest nader zauważalne.

Wszystko to rodzi we mnie wiele pytań. Zastanawiam się, jak wyglądałoby życie bez Instagrama, Facebooka, YouTube'a, Twittera, czy innych. Zapewne wiele osób nie miałoby pracy, ale nie o to chodzi – chodzi o styl życia. Pamiętam, że gdy dorastałem w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych – niewiele osób miało komputer, a co dopiero internet. Wiele osób chodziło do ”kafejek internetowych”, gdzie wykupowało się dostęp do internetu na godziny, ale oprócz tego – można było spotkać prawdziwych ludzi i z nimi porozmawiać.

Internet oraz media społecznościowe wykształciły specyficzny styl życia, bo przecież ”w necie możesz być, kim tylko zechcesz”. Całe szczęście – to tylko świat wirtualny, który nigdy nie oszuka prawdziwych wartości. Smutne jest jednak to, że ludzie bardziej angażują się w robienie kolejnego selfie przed lustrem, a nie na wartościowej rozmowie z drugim człowiekiem.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.