Newsreportaż 2010, czyli gorsze oblicze konkursu fotografii prasowej

Newsreportaż 2010, czyli gorsze oblicze konkursu fotografii prasowej27.10.2010 09:38
Fot. Agnieszka Rayss
P F

Rozpoczęła się IX edycja jednego z najważniejszych w Polsce konkursów fotografii prasowej. Od lat wygrywały tu zdjęcia najlepszych polskich fotoreporterów, a poziom fotografii stał zawsze na wysokim poziomie. Teraz wszystko się zmieniło. Najnowsza edycja konkursu "Nesweeka" udowadnia, że niestety, gatunek fotoreportażu w prasie powoli zmierza ku zagładzie.

W nowej formule konkursu nie ma miejsca dla jury, które składało się zawsze z kompetentnych osób pracujących w prasie. Teraz zdjęcia będę wybierać internauci poprzez system głosowania. Swoje fotografie mogą wysyłać także fotoamatorzy.

Te zmiany zaowocują z pewnością wprowadzeniem nowej jakości w Newsreportażu. Na szczycie mogą znaleźć się zdjęcia, które ledwo będą pretendować do miana fotoreporterskich. Być może fotografią dokumentalną nazwie się nawet ładne kolorowe obrazki z imienin cioci, a trudne w odbiorze cykle nigdy nie zostaną docenione.

Jeden z czołowych polskich fotografów prasowych - Maciej Jeziorek - na łamach blogu branżowego fotoreporterzy.net pisze n temat konkursu:

Do tej pory jedyną gwarancją tego, że nagradzane zdjęcia nie były ordynarnie reżyserowane bądź wyprodukowane w programie graficznym, było właśnie jury?. Tylko dzięki ich doświadczeniu można było wyłapywać zmanipulowane lub nieetyczne zdjęcia.

Teraz jedynym kryterium będzie to, czy obrazek się podoba, czy nie i ile osób kliknie Lubię to.

W IX edycji Newsreportażu nie przewidziano nagród pieniężnych, które były standardem do tej pory. Teraz najlepsze fotografie zostaną nagrodzone drukarkami i zegarkami.

fot. newsreportaz.newsweek.pl
fot. newsreportaz.newsweek.pl

Nie rozumiem, czym kierowali się organizatorzy, zmieniając formułę konkursu. Chęcią wyjścia poza wąskie, "elitarne" grono fotografów prasowych? A może chcą udowodnić, że fotoreportażem mogą się zająć także osoby niezwiązane z gazetami czy agencjami fotograficznym? Jak widać, wszystko jest możliwe. W końcu dożyliśmy czasów, w których jakość ustępuje ilości, a każdy, kto ma cyfrową lustrzankę, jest w końcu prawdziwym fotografem.

Źródło: Newsweek

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.