Nie masz społeczności ani popularnych zdjęć na Insta, nie istniejesz. Jak to zmienić?

Nie masz społeczności ani popularnych zdjęć na Insta, nie istniejesz. Jak to zmienić?02.11.2018 12:37

Całkiem niedawno pisałem na temat tego, że popularność na Instagramie nie jest równoznaczna z tym, ze jesteśmy dobrymi fotografami. Zacząłem się w to wszystko jeszcze bardziej zagłębiać i zwróciłem uwagę na typy profili fotograficznych. Nie ma co się przejmować spadkami na Instagramie – one i tak nie są wyznacznikiem waszego talentu.

Instagram umiera, ale warto go mieć

Jeden z czytelników po moim artykule na temat Instagrama zauważył, że inny fotograf nawołuje do tego, by korzystać z tej platformy. Jasne, nie zaprzeczam, że warto to robić, bo to przecież kolejna forma promocji – a nuż się uda zostać zauważonym. Ale z drugiej strony – jakie znaczenie ma dla was to, że ktoś z drugiego końca świata kliknie serduszko, jeśli nigdy nie nawiąże z wami interakcji? Dla mnie nie ma to znaczenia – wolę koncentrować się na budowaniu społeczności i wymienianiu opinii z użytkownikami z mojego najbliższego otoczenia – tymi, którzy faktycznie są żywo zainteresowani moją twórczością.

Wybaczcie offtop już na początku tekstu, ale chciałem, by było to jasne. Dzisiaj natomiast chciałbym zwrócić uwagę na to, że w ”fotograficznych internetach” można wyróżnić 3 typy użytkowników. Są to: fotografowie zarobkowi, artyści i influencerzy. Każda z tych grup ma swoją charakterystykę i bardzo zróżnicowany odbiór.

Trzy typy instagramowych fotografów

Fotografie zarobkowi traktują przeważnie Instagram jako miejsce na pokazywanie swojego dorobku w mediach społecznościowych. Prowadzą konta rzetelnie, wszystko jest przeważnie ładnie ułożone, podlinkowane, opisane. To naprawdę zadbany content, który śmiało może być wizytówką posiadacza konta. Bardzo szanuję taką pracę i osobiście lubię przeglądać takie profile. Niestety przeważnie nie mają one nie wiadomo jak wielu obserwujących, ani ogromnego zaangażowania. Są wizytówką i niejako są martwe – nie ma tutaj żadnych interakcji.

Artyści to kompletnie inna grupa. Ich konta są z pogranicza profilu biznesowego oraz prywatnego. Często zobaczycie u nich luźne relacje na Insta Stories, ich styl życia i przeplatanie wszystkiego z dziełami, które tworzą. Nie publikują regularnie, a wyniki ich postów są bardzo zróżnicowane – czasem mają kilka, a czasem kilkaset lajków. Raczej mało który artysta przykłada wagę do prowadzenia Instagrama – traktują to po macoszemu, ale to nie jest ich celem. To po prostu pamiętniczek. Interakcje są znikome i przeważnie ograniczone do bliskiego grona danej osoby.

Influencerzy to już kompletnie inna para kaloszy – kilka-kilkadziesiąt tysięcy obserwujących, dużo komentarzy, dużo lajków pod zdjęciami. Ich Instagram żyje, ale właściwie nie ma tam oddanej społeczności. Społeczność jest przypadkowa – to ludzie z różnych części świata, często mało zainteresowani contentem autora. W postach pojawiają się pseudo-recenzje, zachęcanie do kupowania produktu, polecenia. Z punktu widzenia użytkownika – to po prostu reklamy, przeplatane treścią robioną pod publiczkę – grunt, żeby się klikało. Ale hej, przecież nie ma w tym nic złego – to forma pracy dla tych osób. Można powiedzieć, że to fotografowie, którzy wstrzelili się w odpowiedni moment.

Oczywiście od każdej grupy jest jakieś odejście, na przykład konto świetnego fotografa, którego twórczość podoba się szerokiej publiczności. Jeśli jest w tym szczery i zarabia na tym – nic tylko pozazdrościć. Albo nie. Lepiej nie zazdrościć, a wziąć się do roboty, bo nikt za nas nie zrobi doskonałych zdjęć!

Co zrobić, by było dobrze?

Ostatnio rozmawiałem z moim kolegą, który ma dość rozbudowany profil. To, na co zwrócił uwagę to to, by być szczerym podczas prowadzenia swojego konta, bo obserwujący bardzo szybko zauważą, że coś nie gra. Wspominał też o wierności markom. Jeśli uda wam się nawiązać współpracę z marką A, to trzymajcie się jej i podpisujcie dokumenty świadomie. Jeśli nie jesteście przekonani do niej – nie promujcie ”badziewia”. Kolejną zasadą jest to, by nie zmieniać marki co 5 minut w zależności od tego, kto więcej zapłaci – tracicie wtedy wiarygodność i po nawiązaniu jednorazowej współpracy może skończyć się rumakowanie i przypływ gotówki.

Charakter waszego konta zależy naprawdę od was. Mimo tego, że Instagram chyli się ku upadkowi, posty sponsorowane są coraz droższe, a cena jednego obserwującego to około 0,02 PLN, trzeba zastanowić się nad odpowiednim kierunkiem. Ja wybrałem prowadzenie swojego konta jako portfolio – wrzucam tam bieżące treści, które realizuję. Jednocześnie pokrywa to się z moimi publikacjami na Facebooku oraz na stronie internetowej.

Traktuję Instagram jako medium dodatkowe, moim głównym kanałem z rosnącą społecznością jest Facebook – to tam mam określoną grupę docelową oraz wiernych komentujących. Większość interakcji na linii ja – potencjalni klienci, zachodzi właśnie za pośrednictwem Facebooka. To kwestia indywidualnych preferencji – jedni wolą Instagram, inni Facebooka, nawet mimo tego, że to jedna spółka.

Moją radą jest to, żebyście próbowali różnych forma dotarcia do odbiorcy. Nawet jeśli macie na Instagramie mniejsze zasięgi, prowadźcie go rzetelnie, dbajcie o swój fanbase.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.