Nie, nie możesz być fotografem

Nie, nie możesz być fotografem19.11.2019 08:20
Źródło zdjęć: © © Pexels
Justyna Kocur-Czarny

Kim jest współczesny "profesjonalny" fotograf? To kucharz odgrzewający gotowe pierogi, dumny z tego, jak wiele uczucia włożył w ich przygotowanie. Przypalone są wyrazem jego wrażliwości i celowym łamaniem zasad. To osoba, która wcale nie ma ochoty uczyć się fotografii. Z jakiegoś powodu wydaje jej się, że nie musi.

Wszyscy jesteśmy influencerami

Instagram ma ponad miliard użytkowników. Żyjemy w czasach kultury wizualnej, kiedy smartfona wybieramy według aparatu fotograficznego, w który jest wyposażony. Ale naciśnięcie przycisku w smartfonie (a nawet w aparacie) nie czyni z ciebie fotografa.

Rozumiem, że skromność odeszła do lamusa, ale irytuje mnie, gdy ktoś, kto zrobił właśnie zdjęcie koleżance przed domem, tytułuje siebie fotografem, a swoje dzieło portretem. Mierzi mnie, gdy dodanie automatycznego filtra z aplikacji zaczyna być nazywane retuszem. Umiejętności, dobre oko, doświadczenie? Komu to potrzebne.

Więcej sprzętu niż talentu

Na przeciwległym biegunie “fotografów portretowych” robiących selfie telefonem, są ci, którym do szczęścia potrzebny jest tylko drogi aparat. Najlepiej taki z najwyższej półki. I nieważne, że nie wykorzystają nawet połowy dostępnych w nim funkcji. Aparat robi zdjęcia, koniec, kropka.

To właśnie takie osoby na forach pytają, jaki aparat kupić. Tylko po to, żeby dwa dni później rzucić pytanie "jaki obiektyw do tego aparatu, lubię robić zdjęcia mojemu kotu". W efekcie media społecznościowe zalewa fala niemal identycznych zdjęć, robionych obiektywami o długich ogniskowych, koniecznie na maksymalnie otwartej przysłonie. Chęć uzyskania rozmycia tła (tak przez wszystkich pożądanego bokeh) bierze górę nad używaniem odpowiednich parametrów celowo i z głową.

Bo mogę

Dlaczego w ogóle o tym piszę? W gąszczu osób tytułujących się fotografami potrzeba niemałej siły przebicia, aby dotrzeć z wartościowymi zdjęciami do szerszego grona odbiorców. Stosowanie marketingowych sztuczek wydaje się przynosić lepsze efekty komercyjne, niż inwestowanie w poszerzanie wiedzy. Czy klient będzie sprawdzał, w jakim trybie fotografujesz? Oczywiście, że nie. Szkoda tylko, że zabierzesz zlecenie komuś, kto naprawdę wie, co robi i chce się rozwijać.

Uważam, że środowisko fotografów jest bardzo otwarte. Niejednokrotnie korzystałam z wiedzy bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów z branży. Na wielu forach użytkownicy chętnie dzielą się doświadczeniem i udzielają fachowych porad. Fotografem oczywiście może zostać każdy. Warunek jest jeden: trzeba chcieć się uczyć.

Jeśli odgrzałeś gotowe pierogi, to nie nazywaj siebie kucharzem. Jeśli przetłumaczyłeś tekst w Google Translate, to nie jesteś tłumaczem. Pracując na automatycznym trybie w aparacie, nigdy nie zrozumiesz, dlaczego jedne zdjęcia wychodzą, a drugie nie. Jeśli masz aspiracje do bycia fotografem, wykonaj minimum pracy. Chociażby na Fotoblogii, znajdziesz mnóstwo poradników dla początkujących. Na tytuły przyjdzie czas.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.