Nikon wytacza wojnę AI w sprytnej kampanii. Stawia na "naturalną inteligencję"

Nikon wytacza wojnę AI w sprytnej kampanii. Stawia na "naturalną inteligencję"16.06.2023 10:06
„Zmutowana parasolka z drzewa w kształcie wybuchu bomby atomowej”
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon

Wygląda na to, że giganci fotograficzni zaczęli dostrzegać potężne zagrożenie w sztucznej inteligencja. Nowa akcja Nikona jest wymierzona bezpośrednio w korzystanie z AI. Firma chce w ten sposób pokazać, że generatywne sieci neuronowe nie zastąpią fotografii, bo po prostu nie są prawdziwe.

"Naturalna inteligencja" ma być przeciwstawieniem sztucznej inteligencji. Najnowsza kampania Nikona przeciwstawia się komputerowym algorytmom, które tworzą różne obrazy i stawia na prawdę. Akcja została zorganizowana przez oddział Nikona w Peru w połączeniu z agencją Circus Grey Peru.

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Jesteśmy szczerze zachwyceni pomysłowością Nikona. W kampanii zobaczymy serię zdjęć krajobrazowych z "promptami", czyli tekstem, który wpisuje się do generatorów obrazów. Odniesienie do Midjourney jest aż nazbyt oczywiste – na plakatach pojawia się polecenie "/imagine", które jest każdorazowo stosowane na Discordzie algorytmu, by zacząć tworzenie. Bez niego prompt nie zadziała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić OnePlus Nord CE 3 Lite?

Nikon jako pierwsza ze znanych firm fotograficznych wytacza batalię sztucznej inteligencji, a właściwie generatywnym sieciom neuronowym (GAN). Ludzie są niezwykle podekscytowani technologią, która jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Producent sprzętu podkreśla, że społeczeństwo zachłysnęło się AI i zapomina, że to, co jest naprawdę piękne, jest prawdziwe.

[1/7] „Kamienny troll-wojownik wchodzący do zamarzniętego morza”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[2/7] „Egipski faraon ukrywa się przed wrogami w słodkim świecie zrobionym z czekolady”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[3/7] „Realistyczny klif z Minecrafta a wybrzeżu podczas zimy” , Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[4/7] „Skatepark latte na środku marsjańskiej pustyni”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[5/7] „Psychodeliczne pasmo górskie namalowane w kolorze w ekspresjonistycznym stylu”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[6/7] „Ogromny stół na romantyczną kolację pod pięknym gwieździstym niebem” , Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
[7/7] „Manhattańskie wieżowce sto lat po apokalipsie zombie”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon

Gigant fotograficzny zwraca uwagę na bardzo ważną kwestię, czyli rzeczywistość obrazów. Zatopienie się w obrazach tworzonych przez AI niesie za sobą spore niebezpieczeństwo. Będziemy tak przyzwyczajeni do wyidealizowanych wizji GAN, że przestaniemy dostrzegać to, co nas otacza. Naturalność przestanie mieć znaczenie, a ludzie zapomną, że świat dookoła nas jest niesamowicie estetyczny.

„Wielobarwne surrealistyczne miniwulkany wyrzucające wodę jak fontanna”, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon
„Wielobarwne surrealistyczne miniwulkany wyrzucające wodę jak fontanna”
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Nikon

W kampanii Nikona koniecznie trzeba zwrócić uwagę na absurdalne prompty, które mogłyby skutkować wytworzeniem takich obrazów. Tu od razu zaznaczmy, że wszystkie zdjęcia są prawdziwe. Wykonali je ambasadorzy Nikona ich aparatami.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.