Nowy algorytm MIT zbada jak bardzo Twoje zdjęcia zapadają w pamięć

Nowy algorytm MIT zbada jak bardzo Twoje zdjęcia zapadają w pamięć18.12.2015 13:09
Źródło zdjęć: © Demo algorytmu LaMem / [memorability.csail.mit.edu/demo.html](http://memorability.csail.mit.edu/demo.html)

Panowie z MIT (Massachusetts Institute of Technology ) kochają matematykę. Stworzyli oni algorytm, który analizuje zdjęcia i pokazuje konkretnie, które partie obrazu najbardziej zapadają w pamięć. Każdy może samemu to za darmo przetestować.

Obliczenia fotograficzne to na pewno ogromna część przyszłości obrazowania. Bez względu na to, czy mówimy o oprogramowaniu do korekcji aberracji chromatycznych, czy o wieloobiektowych aparatach – musimy pamiętać, że matematyka idzie w parze z fotografią oraz nowymi technologiami. Może to otworzyć wiele dotychczas zamkniętych wrót i pokazać nowe ścieżki rozwoju, które mogą zrewolucjonizować branżę.

Naukowcy z MIT Computer Science oraz Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) stworzyli algorytm, który jest w stanie zbadać i przewidzieć skłonność zdjęcia do bycia zapamiętanym. Dodatkowo niesamowite jest to, że celność wzoru zbliżona jest bardzo mocno do ludzkiej percepcji obrazu.

Zrozumienie sposobu zapamiętywania może pomóc nam stworzyć systemy do przechwytywania najważniejszych informacji lub przechowywania tych, które łatwo jest zapomnieć. To tak jakby mieć natychmiastową grupę badawczą, która od razu da wynik badania – czy ktoś zapamięta daną wiadomość obrazową.

MemNet znajdzie na pewno zastosowanie w wielu branżach jak: reklama, social media, kinematografia, nauczanie oraz kwestie medyczne związane z ulepszeniem ludzkiej pamięci. Algorytm używa metody „deep-learning” - obszaru sztucznej inteligencji opartego na sieci połączeń i kojarzenia faktów, dzięki któremu komputery są w stanie przyswajać wiedzę bez ingerencji człowieka.

Przyjrzyjmy się jak w praktyce działa algorytm MIT. Ośrodek oferuje bezpłatne demo algorytmu na stronie internetowej. Po wgraniu fotografii program analizuje obraz i podaje wynik, który waha się w przedziale 0-1. Im wynik jest bliższy 1, tym bardziej nasza fotografia jest podatna na zapamiętywanie. Oprócz tego pojawia się filtr na wzór mapy termicznej pokazujący najmocniejszy punkt obrazu.

Przetestowałem 3 zdjęcia. Pierwsze z nich miało wynik 0,828 oraz najmocniejszy punkt w obrębie oka modelki. Drugie uzyskało wynik 0,92, a najgorętsze miejsce obrazu było w okolicach twarzy. Trzecie osiągnęło wynik 0,871 i silny obszar przy twarzy i ręce fotografowanej osoby.

To narzędzie na pewno znajdzie zastosowanie w przyszłości nauk wizualnych. Algorytm przeniósł rozumienie złotego podziału na wyższy poziom, gdzie matematyka nie jest tylko wyrysowanym schematem a praktycznym, dokładnym obliczeniem.

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej MIT News.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.