Pentax bez planów wydania bezlusterkowca. Nadchodzi koniec marki?

Pentax bez planów wydania bezlusterkowca. Nadchodzi koniec marki?07.04.2020 08:29

Jeśli obserwujecie rynek fotograficzne, to na pewno zauważyliście, że firma Pentax delikatnie mówiąc zostaje w tyle. Wciąż w swojej ofercie nie ma pełnoklatkowych bezlusterkowców, ba nawet tych z matrycą APS-C. Czy we współczesnym świecie jest miejsce na rynku dla tych, którzy nie idą z duchem czasu?

Pentax nie jest bardzo popularną marką na polskim rynku fotograficznym, można pokusić się nawet o stwierdzenie, że dość niszową. Firma Ricoh, będąca właścicielem marki, wciąż nie pokazała pełnoklatkowego bezlusterkowca, nie ma też bezlusterkowca z matrycą APS-C. To dość dziwne posunięcie, zwłaszcza, że w praktycznie każdym popularnym systemie takie aparaty są. Mamy Sony A6100, A6600, A9 II, A7 III, A7R IV; Canona EOS R, EOS RP czy zapowiedzianego EOS R5; są Nikony Z50, Z6 i Z7; jak również Fujifilm X-T4 oraz GFX 50R.

Na Twitterze japońskiego fotografa Kimio Tanaki, który stale dostarcza sprawdzających się informacji na temat prac Ricoha i Pentaxa, pojawił się wpis, który informuje, że firma wciąż nie ma planów wypuszczenia bezlusterkowców z sensorem pełnoklatkowym lub średnioformatowym. I to nie jest tylko plotka – Tanaka wypowiadał się tutaj w imieniu Ricoha oficjalnie. Nie sądzicie, że to dziwne posunięcie? Według mnie Pentax może skończyć jedynie jako sprzęt dla miłośników fotografii, a profesjonaliści ze względu na brak znacznego rozwoju produktów po prostu nie będą chcieli tkwić w martwym systemie.

Mamy XXI wiek, dookoła roi się od coraz bardziej zaawansowanych bezlusterkowców, a popularni producenci sprzętu starają się zrobić wszystko, by ten sprzęt był jeszcze lepszy. Jeszcze kilka lat temu największą bolączką bezlusterkowców były wizjery i baterie, a teraz? Wizjery elektroniczne nie męczą wzorku, są płynne, a baterie wystarczają na dość długo, wciąż jednak mniej niż te w lustrzankach. Zastanawiam się, że Ricoh wierzy w to, że użytkownicy za jakiś czas wrócą do lustrzanek i odwrócą się od postępu technologicznego…? Zupełnie nie wyobrażam sobie takiej sytuacji – nowe technologie pozwalają na wiele więcej – wystarczy zwrócić uwagę na działanie systemów autofokusa i punkty rozsiane po całym sensorze. Nie ma ani jednej lustrzanki cyfrowej, która pozwalałaby w ten sposób śledzić obiektyw przez wizjer optyczny.

Idąc dalej – nie rozumiem polityki Pentaxa dotyczącej zapowiedzi sprzętów i patentów. Widziałem wiele obiektywów czy konceptów aparatów tego producenta, ale… wiele z nich nie pojawiło się na rynku. Rozwój marki i oferty to czysta teoria, co prowadzi do tego, że duzi producenci niezależni nie chcą inwestować w sprzęt przeznaczony do Pentaxów, jak na przykład Sigma. Jeśli strategia rozwoju Pentaxa się nie zmieni w nadchodzącym czasie, to czuję, że ten system po prostu zniknie z rynku, a szkoda by było zaprzepaścić długą historię niegdyś świetnych aparatów, jak znany wszystkim średni format w systemie 645.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.