W XIX wieku każdy chciał mieć takie zdjęcie. Tak wyglądały "Carte de visite"

W XIX wieku każdy chciał mieć takie zdjęcie. Tak wyglądały "Carte de visite"15.03.2019 14:02
Napoleon III Bonaparte
Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi
Monika Homan

W 1859 Napoleon Bonaparte odwiedził studio fotograficzne Adolphe'a Disdériego. Niewielki format zdjęcia, które otrzymał szybko stał się niezwykle popularny na całym świecie. Dzięki "Carte de visite" Francuz stał się najbogatszym fotografem w historii.

W czasach, kiedy nie było fotografii natychmiastowej, a o Instagramie nikomu się nie śniło, w latach 50 XIX wieku, w Paryżu powstały Carte de visite - opatentowane przez fotografa André Adolphe'a Eugène'a Disdériego w 1854 roku, niewielkie zdjęcia portretowe przyklejane do nieco większego kartonika. Wyglądem przypominają współczesne zdjęcia z instaxów.

Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi
Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi

Carte de visite zazwyczaj przedstawia jedną osobę w otoczeniu ozdobnych rekwizytów. Pozy modela zwykle nie są wyszukane i często się powtarzają. Na jednej płycie wykonywano kilka portretów, dzięki czemu wykonanie jednego zdjęcia było stosunkowo tanie. Fotografie w takiej formie często zastępowały wizytówki i były rozdawane podczas spotkać służbowych, lub towarzyskich.

Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi
Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi

Pierwsze studio, w którym Disdéri wykonywał Carte de visite powstało w Breście w 1848 roku. Sześć lat później otworzył swoje atelier w Paryżu patentując w 1854 roku ten typ zdjęć.

Niewielki format (zazwyczaj około 6 x 9 cm) był w ich przypadku kluczowy. Zdjęcia przypominały bardziej wizytówki, niż wytwarzane w tamtych czasach fotografie. Dzięki temu można było wykonać 8-10 ujęć na jednej płycie. Wykonanie jednego zdjęcia w technice dagerotypowej kosztowało w tamtych czasach 50-100 franków, podczas gdy za tuzin Carte de visite trzeba było zapłacić 20 franków.

Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi
Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi

Kiedy w 1859 roku w studio Disdériego, portret w tej technice zrobił sobie Napoleon II Bonaparte Carte de visite szybko stały się popularne w całej Francji, a następnie w Europie. Wykonywane były też w Polsce. Popularność tego typu portretów przyniosła fotografowi sławię i majątek. Duży wpływ na to miał fakt, że opatentował on Carte de visite, więc kiedy stały się popularne na całym świecie, a na ich puncie ludzie oszaleli nawet za oceanem, Disdéri nie musiał się już martwic o pieniądze.

Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi
Źródło zdjęć: © © Adolphe Disderi

Carte de visite były popularne do końca XIX wieku. Ta popularność doprowadziła do tego, że ludzie nie chcieli już tylko zdjęć samych siebie, ale interesowali się zdjęciami znanych ludzi: polityków, odkrywców, sportowców - zaczęły mieć charakter kolekcjonerski i taki charakter mają do dziś.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.