Poradnik: czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?

Poradnik: czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?11.04.2009 07:00
Fot. notsogoodphotography / Flickr
Krzysztof Basel

W bok z dala od aparatu, a może prosto w obiektyw - czy to ważne, gdzie spogląda fotografowana osoba? W jaki sposób zbudować relację między modelem, a odbiorcą? Jak go zaintrygować i zaciekawić? Kierunek padania wzroku modela ma ogromne znaczenia dla przekazu zdjęcia. Zobaczmy jak wielkie.

Wyobraź sobie osobę trzymającą smakowity puchar lodów w ręce wyciągniętej w Twoim kierunku. Model patrzy się na Ciebie i uśmiecha lekko przekrzywiając głowę. Na drugim zdjęciu ta sama osoba patrzy w bok trzymając podobny deser. Jej wzrok nie jest skupiony na lodach trzymanych w dłoni.

Czy widzisz różnicę w przekazie pomiędzy sytuacjami na tych fotografiach? W pierwszym wypadku fotografowany obiekt wyraźnie zachęca odbiorcę do spróbowania pysznego deseru. Na drugim zdjęciu model wygląda, jakby nie chciał nawet spojrzeć na lody. A może po prostu zobaczył coś ciekawego? Jeśli tak, to co takiego? Oto kilka sugestii, o których warto pamiętać wykonując portret.

Wzrok z dala od aparatu

Jeśli wzrok Twojego obiektu jest skierowany z dala o aparatu to z pewnością zaintryguje to odbiorcę zdjęcia. Zastanowi się on, gdzie sfotografowany człowiek patrzy. Wykonując cykl fotografii możesz odpowiedzieć na to pytanie następnym zdjęciem. Zastanów się jednak - czy nie lepiej pozostawić odbiorcę w ciekawości?

Spojrzenie fotografowanej osoby może być dramatyczne, pełne obawy i napięcia lub nostalgiczne, spokojne, skłaniające do przemyśleń. Oczy zazwyczaj stanowią główny punkt fotografii, zatem kierunek, rodzaj spojrzenia i wyraz twarzy mogą stworzyć świetne zdjęcie lub całkowicie je zepsuć. Wszystko zależy od tego, jak ustawimy fotografowany obiekt.

Spojrzenie prosto w obiektyw

Rozmowy w 4 oczy bywają bardzo trudne. Często unikamy wzroku naszego rozmówcy, bojąc się spojrzeć prosto w oczy. Kontakt wzrokowy sprawia, że nawiązujemy bliższą relację z rozmówcą ? czy tego chcemy czy nie. Podobny efekt możemy uzyskać fotografując naszego modela patrzącego prosto w obiektyw.

Kontakt wzrokowy jest jedną z najmocniejszych i najważniejszych metod wykorzystywanych w fotografii portretowej. Odbiorca patrząc na zdjęcie może w ten sposób mocniej odczuć przekazywane emocje. Poczuć, że osoba na fotografii chce mu przekazać coś ważnego. Tak bezpośredni przekaz czasem przytłacza, ale może też zaciekawić i intrygować. Sprawić, że odbiorca zechce powrócić do fotografii i się nad nią dłużej zastanowić. Wiele zależy też od miny fotografowanego obiektu ? poważnej, smutnej, albo roześmianej i wesołej.

W portretach obiekt staje się najważniejszym elementem zdjęcia. Dlatego zastanów się dobrze, jak go ustawisz. Warto poprosić modela, aby lekko przechylił głowę lub całe ciało, zamiast fotografować osobę nie na wprost obiektywu, czyli en face. Z takiej rady skorzystała apesara, której fotografię zaprezentowałem powyżej. Dzięki temu zdjęcie nabrało większego dynamizmu.

Kiedy patrzą sobie prosto w oczy

Możesz też ustawić 2 osoby naprzeciwko siebie. Ich wzrok połączy się, tworząc wyjątkową relację. Już o tym pisałem w poprzednim punkcie, tyle, że tym razem główny model buduje relację z drugą osobą na zdjęciu, a nie z odbiorcą fotografii, który jest z boku i obserwuje.

Zdjęcie tytułowe: notsogoodphotography / Flickr.com

*______

Fotografie wykorzystane w tekście są objęte licencją Creative Commons Attribution 2.0 Generic.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.