Prawo i obowiązek a praktyka. Jak polska prasa dba o prawidłowe podpisy zdjęć

Prawo i obowiązek a praktyka. Jak polska prasa dba o prawidłowe podpisy zdjęć21.03.2014 16:32
Źródło zdjęć: © © Krzysztof Basel
Piotr Kała

Autorzy strony Fotoprawo.pl przeprowadzili badanie dotyczące podpisywania zdjęć. Okazuje się, że jedne tytuły wywiązują się ze swoich obowiązków, a w innych mediach jest z tym bardzo kiepsko.

Statystyka na stronie Fotoprawo.pl obejmuje wyrywkowe badania polskiej prasy, w tym portali internetowych. Uwzględnia trzy przypadki: zdjęcia podpisane, zdjęcia częściowo podpisane (np. tylko nazwą agencji foto) oraz niepodpisane.

Wśród tytułów, które mają co najmniej 90% pełnych podpisów, czyli uwzględniających nazwisko autora, znajdują się:

  • Podróże i Voyage (100%, wydanie 6/2012),
  • Zwierciadło i Twój Styl (100%, wydania 10/2011),
  • CKM (100%, wydanie 11/2011).
  • Uroda (99%, wydanie 11/2012),
  • Logo (98%, wydanie 10/2011),
  • Poznaj swój kraj (98%, wydanie 7/2013),
  • portal gazeta.pl w dniu 21 lutego 2013-97%,
  • Świat Kobiety (97%, wydanie 11/2012),
  • Witaj w Podróży (96%, wydanie 7/2013),
  • Klaudia (96%, wydanie 10/2012),
  • Metro (96%, wydanie z dni 3-9.09.3013),
  • Olivia (94%, wydanie 11/2012),
  • National Geographic Traveler (92%, wydanie 6/2012),
  • National Geographic Polska (92%, wydanie 7/2013),
  • Poznaj Świat (wydanie 6/2012-91%, wydanie 7/2013-91%),
  • Show (90%, wydanie 19 i 20/2011),
  • Digital Camera Polska (90%, wydanie 12/2012),

Na drugim biegunie, czyli z najniższym, poniżej 50% odsetkiem pełnych podpisów znajdują się:

  • Portal interna.pl w dniu 28 lutego 2013 (45%),
  • SKI (40%, wydania 62 i 63),
  • National Geographic Traveler (24%, wydanie 7/2013),
  • Portal TVN24.pl w dniu 19 lutego 2013 (24%),
  • Narciarski Atlas Polski (24%, wydanie 2014),
  • Golf&Roll (23%, wydanie 3/2013),
  • Bieganie (21%, wydanie 10/2013),
  • Witaj w Podróży (12%, wydanie 3/2012),
  • TennisKlub (10%, wydanie 9/2013),
  • KIF (7%, wydanie 1/2014),
  • Giga Sport (0%, wydanie 1/2014).

Na podstawie tych badań można zaobserwować pewne tendencje. Magazyn "Witaj w Podróży" między 2012 a 2013 podniósł odsetek w pełni podpisanych zdjęć z 12% (wydanie 3/2012) do 96% (wydanie 7/2013). Odwrotną tendencję wykazuje National Geographic Traveler: w 2012 miał 92% pełnych podpisów (wydanie 6/12), a rok później, w 2013 (wydanie 7/13), zaledwie 24% takich podpisów.

Od kiedy rynek fotografii prasowej znajduje się w kryzysie, stawki za zdjęcie są coraz niższe, a zespoły fotografów w redakcjach redukowane, w prasie drukowanej jest coraz mniej miejsca na zdjęcia. Co więcej, jednym z ostatnich elementów pracy fotografa prasowego, którego nie powinno się go pozbawiać, jest prawo do podpisania zdjęcia. Zaznaczmy, że dochowanie tego obowiązku nic nie kosztuje, poza wysiłkiem redakcji.

Miałem okazję uczestniczyć w pracy kilku redakcji czasopism papierowych. I mogę potwierdzić, że nawet w tym zakresie próbuje się fotografa marginalizować. W niektórych pismach na przykład zwyczajem było podpisywanie każdego zdjęcia z osobna. Teraz większość czasopism stosuje metodę zbiorczego podpisywania zdjęć na łączeniu stron. Ta praktyka może nie byłaby jeszcze problematyczna, gdyby nie fakt, że podpisy te nie pozwalają na odgadnięcie, które zdjęcie kto wykonał. Dlaczego się tak dzieje? Słyszałem wymówki grafików, że podpisy z boku każdego zdjęcia psują estetykę ich dzieła, że inni tak nie robią, że podpisy zajmują za dużo miejsca…

Kolejnym grzechem redakcji czasopism jest niepełny podpis, czyli podanie tylko źródła agencji, z której zdjęcie się pobrało, bez podania autora. Jestem to w stanie zrozumieć w przypadku stocków (autorzy ukrywają się pod pseudonimami), ale każdy autor ma prawo do podpisania swojego zdjęcia imieniem i nazwiskiem, jeśli jest ono znane. Nie zapominajmy, że za każdym zdjęciem stoi konkretna osoba, która poza prawem do podpisu ma prawo do rozporządzania swoim dziełem dowolnie. W tym również na udzielanie zgody na publikację swojej pracy w tym czy innym medium, podczas gdy raz zakupione zdjęcie może krążyć po sieci nieskończoną ilość razy.

Czy winny tego jest Internet, który przyzwyczaja nas do przestrzegania prawa autorskiego z przymrużeniem oka? A może niedopatrzenie, zabieganie, goniące terminy, może niechlujstwo, a może nieświadomość redakcji, że taki obowiązek istnieje? Nieznajomość prawa ma eliminować właśnie strona Fotoprawo.pl, która przygotowała omawiane zestawienie. Strona została stworzona przez Nikon Polska, aby edukować fotografów, agencje fotograficzne i reklamowe, domy mediowe, redakcje gazet oraz wszystkie firmy i organizacje związane z fotografią w zakresie ochrony praw autorskich i prawa do wizerunku w fotografii.

Pełna statystyka dotycząca podpisywania zdjęć w polskich mediach jest dostępna tutaj.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.