„Profesjonalne” porady fotografów z lat 80. na temat pozowania

„Profesjonalne” porady fotografów z lat 80. na temat pozowania06.04.2016 15:09

Vlogerzy z kanału YouTube - Everything is Terrible – znaleźli dwa filmiki, które w okropny sposób przedstawiają to, jak należy pozować. Absolutnie nie bierzcie tych rad do siebie!

Po obejrzeniu obu filmików poczujecie „magię” zdjęć lat 80. i 90. Tragiczne ustawienie ciała modela, zero jakichkolwiek emocji, sztywność i idiotyczna mina to esencja tamtych cudownych, pamiątkowych fotografii.

Póki co moją ulubioną radą jest „przybliż się do niego, nie bójcie się tulić, no dalej!”. Gdybym usłyszał coś takiego od fotografa – uciekałbym, gdzie mnie tylko nogi poniosą. Podejście do klienta jest piekielnie ważne, a nieodpowiedni dobór słów, lub podchodzenie do niego jak do dziecka jest niedopuszczalne. Najważniejsze w relacji z klientem jest zrozumienie jego potrzeb i wyczucie chwili i charakteru osoby, z którą pracujemy. Dystans to kwestia względna – zależna od realizowanego zlecenia, ale nigdy nie zapominajmy o obopólnym szacunku.

Pamiętam moją pierwszą sesję zdjęciową, wtedy jako „model” - była to sesja komunijna, na której fotograf kazał mojej mamie pozować tak, jakby właśnie doznała objawienia, ja wyglądam jak książę mroku, a mój tato jak aniołek – jest to zdecydowanie najgorsze zdjęcie rodzinne we wszystkich albumach, dodatkowo błyszcząca odbitka została oprawiona w żenującą białą ramkę. Totalny brak gustu fotografa (tak, rodzice mu zaufali...).

Modeling Montage

Oczywiście – wiele z tego jest kwestią obecnie panujących trendów w fotografii rodzinnej – kiedyś na te sztywne zdjęcia mogło sobie pozwolić niewiele osób. Dzisiaj cenimy jednak bardziej naturalność i promowanie szeroko rozumianego stylu życia, zamiast sztywnych, przerażających zdjęć na jednolitym tle, gdzie wszyscy wyglądają jak seryjni mordercy.

Drugą kwestią jest to, że fotografowie podczas realizowania szybkich sesji w swoim atelier, często idą na ilość, a nie jakość – 2 minuty i po sesji, w szczycie sezonu komunijno-ślubno-rozwodowego przemiał jest ogromny. W takim przypadku po prostu NIE DA SIĘ zrobić dobrego zdjęcia obcej osoby.

Co z tego, że technicznie będzie doskonałe, skoro portretowany model wyjdzie na nim niekorzystnie? Wielu fotografom nie zależy na tym i chcą po prostu jak najszybciej przepchnąć zlecenie. Czy to do tego ma prowadzić fotografia profesjonalna? Zastanówcie się sami.

Blow-up - Photoshooting Scene

Na koniec łapcie jedną z moich ulubionych scen fotograficznych z filmów fabularnych. Pochodzi ona z „Powiększenia” z 1966 roku, w reżyserii Michelangelo Antonioniego. Jako fotografowie nie możemy jedynie polegać na talencie modelek i stylistek, musimy zarządzać planem zdjęciowym, potrafić nakierować modelki oraz zadbać o atmosferę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.