RAW kontra JPG - co powinienem wybrać? [poradnik]

RAW kontra JPG - co powinienem wybrać? [poradnik]26.04.2015 09:02
Jakub Kaźmierczyk

Zaczynając swoją przygodę z fotografią nie każdy wie który format zapisu powinien wybrać. Dzisiaj pokażę Wam różnicę między nimi, a także doradzę kiedy powinniśmy wybrać RAW, a kiedy JPG.

Obydwa formaty zapisu mają swoich przeciwników i zwolenników, a dyskusja o tym, który z nich jest w każdym aspekcie lepszy, nie ma najmniejszego sensu. Mimo że na pierwszy rzut oka zdjęcia w obydwu formatach będą wyglądały z grubsza podobnie, diabeł tkwi w szczegółach.

Co to znaczy JPG i RAW?

JPG (JPEG) to jedna z metod kompresji danych stosowana w obrazach cyfrowych, w tym w fotografii. Od czasu wprowadzenia w 1992 r. JPEG jest najczęściej stosowanym standardem kompresji obrazu na świecie.

RAW to również forma kompresji danych, jednak stosowana zarówno do filmów, jak i zdjęć czy skanów. Pliki RAW, czyli "surowe" noszą swoją nazwę, ponieważ ten sposób zapisu danych nie przetwarza wstępnie plików, jak to ma miejsce w przypadku JPG.

Czym się różnie plik RAW, a czym JPG?

RAW z angielskiego oznacza „surowy” i to słowo idealnie do niego pasuje. Plik RAW generowany przez aparat jest surowym sygnałem z matrycy zapisanym do odpowiedniego formatu. Mimo że w aparacie wybierzesz zapis RAW, pliki w zależności od marki aparatu będą miały rozszerzenie np. ORF, CR2, RAF, NEF itd.

RAW jest ciężkim plikiem, ważącym przynajmniej kilkanaście megabajtów, ale co za tym idzie - ilość informacji w nim zawarta jest znacznie większa niż w przypadku JPG. Dodatkowo plik nie jest kompresowany, nie ma przypisanej przestrzeni barwnej, a głębia bitowa wynosi min. 12 bitów, a co za tym idzie - mamy do czynienia ze znacznie większą ilością kolorów. Plików RAW nie otworzymy jednak w klasycznej przeglądarce zdjęć, nie odtworzy ich telewizor bezpośrednio z pendrive'a, a ich wygląd zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia.

porównanie wielkości tego samego zdjęcia w formatach RAW i JPG
porównanie wielkości tego samego zdjęcia w formatach RAW i JPG

JPG jest natomiast plikiem obrobionym przez procesor w aparacie. Ten typ pliku jest kompresowany, a ilość informacji jest w nim znacznie niższa, co pokażę w dalszej części artykułu. Dodatkowo do pliku JPG zapisywane są wszystkie zmiany, które nałożyliśmy z poziomu aparatu. Jeśli zwiększyliśmy kontrast, włączyliśmy mocne wyostrzanie i dodatkowo podbiliśmy kolorystykę - wszystkie te zmiany będą widoczne na gotowych plikach. W przypadku plików RAW, możemy nałożyć na zdjęcia milion filtrów, a pliki źródłowe nadal pozostaną surowym materiałem z matrycy.

Balans Bieli

Jak wiadomo, balans bieli odpowiada za odwzorowanie kolorów na zdjęciu. Ciepłe światło żarowe będzie powodowało, że zdjęcia będą wpadały w odcienie pomarańczu, natomiast zimne światło jarzeniowe lub led’owe spowoduje, że skóra może wyglądać blado i szaro. W tym celu w aparatach mamy możliwość zmiany balansu bieli. W zależności od warunków, w jakich robimy zdjęcia, powinniśmy dostosować go do panującego oświetlenia. Oczywiście aparaty mogą mierzyć go również automatycznie, choć różne aparaty różnie pracują, szczególnie w warunkach sztucznego oświetlenia.

Pracując w trybie JPG, balans bieli musimy wybrać z poziomu aparatu - zdjęcie takie będzie miało przypisany balans bieli już w momencie zapisywania zdjęcia na karcie. Korekcja balansu bieli w komputerze na plikach JPG jest możliwa, ale często efekty są niezadowalające. Pliki RAW również mają określony w aparacie balans bieli, natomiast jego zmiana w oprogramowaniu (np. Lightroom) odbywa się bez żadnych strat jakości. Maksymalnie pomarańczowe zdjęcie przy zapisie JPG będzie nadawało się tylko do kosza, a w przypadku RAW, zmiana balansu bieli nie będzie okupiona żadnymi stratami jakości. Jak widać na zdjęciu poniżej, różnica jest ogromna.

Zdjęcie górne to fotografia wyjściowa. Zdjęcie środkowe to plik RAW ze skorygowanym balansem bieli, natomiast zdjęcie dolne to JPG z tak samo korygowanym balansem bieli.
Zdjęcie górne to fotografia wyjściowa. Zdjęcie środkowe to plik RAW ze skorygowanym balansem bieli, natomiast zdjęcie dolne to JPG z tak samo korygowanym balansem bieli.

Rozpiętość tonalna

To dość zawiłe pojęcie, które ma jednak bardzo łatwe wytłumaczenie. To nic innego, jak umiejętność rejestrowania scen o wysokim kontraście, bez widocznych przepaleń i smolistych czerni. Pliki JPG generowane są przez aparat z określonym kontrastem, wybranym z poziomu opcji w menu. Z reguły zdjęcia w formacie JPG charakteryzują się wyższym kontrastem, przez co w pierwszym zetknięciu wyglądają lepiej. Jednak w momencie, kiedy chcielibyśmy rozjaśnić lub przyciemnić zdjęcie, szybko okaże się, że możliwości takich plików są bardzo mocno ograniczone. Dobrze widoczne jest to na poniższych zdjęciach. W obydwu zastosowałem taką samą obróbkę, czyli przywrócenie szczegółów z cieni i świateł. Różnice widoczne są gołym okiem i raczej nie wymagają komentarza.

Górne zdjęcie zostało zrobione w trybie RAW, dolne w JPG. Jak widać różnice są widoczne głównie w ciemniejszych partiach zdjęcia.
Górne zdjęcie zostało zrobione w trybie RAW, dolne w JPG. Jak widać różnice są widoczne głównie w ciemniejszych partiach zdjęcia.

Ostrość i szumy

Zdjęcia w formacie RAW nie są ani odszumione, ani wyostrzone - te czynności należy przeprowadzić podczas obróbki. Jak pewnie się domyślacie, pliki JPG poddawane są tym zabiegom w aparacie. W wielu modelach można zmieniać intensywność zarówno wyostrzania, jak i odszumiania. Tu warto przyjrzeć się zdjęciom. Algorytmy aparatu przy wyższych czułościach ISO tworzą coś, co nazywam efektem akwareli, czyli rozmywają szczegóły, starając się wygładzić obraz. Pracując na wysokich czułościach, przy zapisie RAW, również musimy liczyć się ze znaczną utratą jakości, ale mamy pełną kontrolę nad odszumianiem. Podobnie wygląda sprawa z ostrością - pliki JPG są wyostrzane na poziomie aparatu. Na poniższym przykładzie widać, że szum plików RAW jest przyjemniejszy w odbiorze, bo bardziej przypomina drobne ziarno. Oceńcie sami.

Zdjęcie u góry to delikatnie odszumiony RAW na poziomie Adobe Camera RAW. Dolne zdjęcie to JPG odszumiany z poziomu aparatu.
Zdjęcie u góry to delikatnie odszumiony RAW na poziomie Adobe Camera RAW. Dolne zdjęcie to JPG odszumiany z poziomu aparatu.

Zalety plików RAW

  • bardzo duża elastyczność obróbki
  • znacznie więcej informacji w cieniach i światłach
  • możliwość bezstratnej zmiany balansu bieli
  • większe możliwości odszumiania i wyostrzania
  • brak przypisanej przestrzeni barwnej

Wady plików RAW

  • trzeba otwierać je dedykowanym oprogramowaniem
  • wywołane przy standardowych ustawieniach wyglądają blado
  • ich waga jest znacznie większa niż JPG

Zalety plików JPG

  • mała waga
  • często nie wymagają obróbki
  • otwiera je każda przeglądarka

Wady plików JPG

  • zdecydowanie mniej informacji tonalnej
  • nieprzyjemne dla oka odszumianie wysokich czułości
  • uboższa kolorystyka
  • brak możliwości zmiany balansu bieli
  • pozostałe parametry zmieniane są ze znaczną stratą jakości
  • pliki są stratnie kompresowane

Kiedy stosować RAW, a kiedy JPG?

Osobiście zawsze fotografuję w trybie RAW. Mam duże dyski, sporo kart pamięci i odpowiednie oprogramowanie, więc wspomniane wyżej wady RAW’ów nie zrażają mnie. Nie uważam jednak, że zawsze jest to konieczne. Kiedy fotografuję typowe pamiątki rodzinne, czy biorę aparat na wycieczkę po mieście i doskonale zdaję sobie sprawę, że zrobionych zdjęć nie będę w żaden sposób obrabiał, z powodzeniem mogę wybrać tryb JPG. Podróżując z rodziną, wybieram dodatkowo tryb RAW+JPG, aby już dzień po wyjeździe móc zgrać pliki JPG na komputery w domu rodzinnym, a nad RAW’ami pracuję dalej dopiero po jakimś czasie.

RAW’y wybieram oczywiście zawsze podczas pracy komercyjnej, gdzie wymagana jest najwyższa jakość zdjęć. JPG’i wybieramy tam, gdzie robimy zdjęcia nie wymagające dalszej obróbki, mające być jedynie pamiątką.

Zdjęcie poddałem dość mocnej, jednakowej obróbce w Adobe Camera RAW. Jak widać, w przypadku zdjęcia w formacie RAW (środkowe) straty jakości są znacznie mniejsze niż w przypadku JPG.
Zdjęcie poddałem dość mocnej, jednakowej obróbce w Adobe Camera RAW. Jak widać, w przypadku zdjęcia w formacie RAW (środkowe) straty jakości są znacznie mniejsze niż w przypadku JPG.

Niejednokrotnie słyszę, że wielu profesjonalnych fotografów wybiera JPG’i twierdząc, że obecnie są już tak dobre, że nie ma sensu robić RAW’ów. Moja odpowiedź? Spróbujcie z JPG’a wyciągnać to, co z RAW’a, a jeśli aparat źle dobierze balans bieli - jesteście ugotowani. Poza tym kupowanie drogiego aparatu, który rozwija skrzydła po przełączeniu w tryb zapisu RAW, a pracowanie wyłącznie na JPG’ach, moim zdaniem, nie ma sensu. To tak, jakbyśmy kupili samochód z 6-biegową skrzynią, a jeździli tylko na 5 biegach. Któryś z naszych czytelników, w jednym z komentarzy, dobrze podsumował różnicę między JPG a RAW’em. JPG to polaroid, RAW to negatyw…i dużo w tym racji.

A Wy, w jakim trybie fotografujecie?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.