Reklama fotografa w sieci - co warto wiedzieć?

Reklama fotografa w sieci - co warto wiedzieć?12.11.2015 09:57
Naturalna Fotografia Ślubna
Źródło zdjęć: © @ Jacek Siwko
Jacek i Kasia Siwko

Pewnie zgodzicie się, że reklama w Internecie jest jedną z najefektywniejszych form promocji fotografów, niezależnie od branży.

Sieć jest pełna poradników o sposobach promowania swoich usług online. Mamy wrażenie, że spora większość jest pisana wyłącznie pod SEO strony, na której się znajduje. Stąd wiele treści ma potencjał edukacyjny, ale nie do końca zostaje on wykorzystany przez autora wpisu / poradnika.

Lubimy spory i dyskusje dlatego przy okazji tematu: reklamowania firmy fotograficznej w Internecie postanowiliśmy dorzucić dwa słowa do znalezionego w sieci poradnika: Jak zdobyć klienta w Internecie?

Artykuł, o którym mowa nie wyczerpuje tematu, ale stanowi dobry punkt wyjścia do dyskusji.

Zaczyna się od bardzo dobrego pytania: Czy bardziej cieszy cię fakt odwiedzenia twojej strony internetowej przez 100 osób dziennie czy jedna podpisana umowa na sesję zdjęciową?

Nie będzie to dla was żadnym zaskoczeniem jeśli napiszemy, że oczywiście umowa, ale...

By doszło do podpisania umowy potrzebny jest przecież ruch na stronie. Nie jest tak, że klient wejdzie na waszą stronę i natychmiast podejmie decyzję o wyborze waszej firmy fotograficznej. Każdy, kto śledzi statystyki Google Analytics widzi pewnie, że zanim nastąpi kontakt ze strony klienta (zaznaczamy: KONTAKT, do podjęcia decyzji o wyborze waszej firmy jest jeszcze daleko) musi nastąpić kilkukrotny kontakt z waszą marką.

Sam fakt jednorazowego odnalezienia fotografa w Internecie nie wystarczy by przekonać kogokolwiek. Nie chodzi jedynie o pary młode, podobnie dzieje się to w przypadku fotografów, szukających poradników czy kursów. Na przykład: spośród wszystkich śledzących blog Dla Fotografów tylko część zdecyduje się na konsultacje, ale za to wszyscy czytają nowe wpisy.

Podobnie jest parami młodymi, wchodzą na strony fotografów, lubią ich styl, oglądają zdjęcia, ale tylko część zdecyduje się na zamówienie u nich reportażu z własnego ślubu.

Naturalna Fotografia Ślubna, Źródło zdjęć: © @ Jacek Siwko
Naturalna Fotografia Ślubna
Źródło zdjęć: © @ Jacek Siwko

Kiedy panna młoda trafia na wasz blog z wyszukiwarki Google lub z polecenia (np. gdy macie wykupiony baner reklamowy na stronie ślubnej), jesteście dla niej kolejnym fotografem (z setek innych specjalistów od fotografii ślubnej, których można odnaleźć w sieci). Dopiero, gdy jakiś szczegół sprawi, że wasza strona zostanie zapamiętana - następuje zapytanie o ofertę (być może Google wyrzuci link do waszej strony po raz kolejny na pierwszej stronie dla różnych zapytań, takich jak: fotografia ślubna warszawa, fotograf ślubny, zdjęcia weselne, etc.) Para młoda wpisuje różne hasła (jak wymienione wyżej), a tam zawsze wasza strona na czele listy. Nie ma opcji by was nie zapamiętali.

Zaryzykujmy stwierdzenie, że nie musicie być wówczas najlepszymi fotografami by przekonać parę o swoim profesjonalizmie. Wystarczy świadomość istnienia waszej marki w głowach potencjalnych klientów.

Zatem: musi być duży ruch na stronie by przełożyło się to na odpowiednią liczbę umów.

Wyjątek: jeśli operujecie na niskim pułapie cenowym to procent wizyt zakończonych umowami będzie wyższy (co nie będzie wymagało dużej ilości wizyt na stronie).

Tak już jest. Jak ktoś szuka taniego fotografa i trafia na stronę ze zdjęciami, które "mogą być", są „nawet fajne” a cena jest niska to wtedy już nie szuka dalej.

Gdy ktoś planuje większą inwestycję to musi się lepiej zastanowić zanim wyda 6-7 tysięcy na fotografa. Stąd kilka wizyt na stronie fotografa zanim klient zapyta o ofertę.

W cytowanym artykule pojawia się sugestia by zadbać o profile społecznościowe.

Naturalna Fotografia Ślubna, Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko
Naturalna Fotografia Ślubna
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko

Radzilibyśmy by nie przesadzać z ilością kanałów promocji swojej firmy. Facebook, Instagram, Google + czy Pinterest to główne sieci, ale zwróćcie uwagę, że już mówimy o czterech kanałach. Jeśli na każdej z tych sieci zamierzacie prowadzić ciekawą narrację dla klientów to zajmie Wam to mnóstwo czasu, do tego dochodzi jeszcze prowadzenie bloga, etc. Lepiej zatem wybrać sobie jeden kanał i robić to dobrze niż prowadzić 4/5 w nudny sposób.

Większość fotografów wrzuca te same zdjęcia na FB, Instagram oraz Pinterest, po co więc śledzić ich we wszystkich sieciach społecznościowych skoro wystarczy tylko w jednej?

Na sam koniec jeszcze jedno odwołanie do artykułu: Nie zapomnij zarejestrować się na popularnych stronach zrzeszających fotografów ślubnych, bo właśnie tam klienci szukają fotografa ze swojego miasta, a także opinii o nim.

Strony stowarzyszeń fotografów ślubnych odwiedzają głównie fotografowie. Członkostwo w takich miejscach opisaliśmy już w innym artykule.

Do stron, na których warto się pojawić by pary młode zapamiętały waszą markę trzeba dodać przede wszystkim blogi branżowe. Na których panny młode spędzają długie godziny szukając pomysłów i inspiracji na swój ślub. Z polskich warto wziąć pod uwagę: Planujemy Razem, Sweet Wedding, Pożyczone i Niebieskie, Bridelle, Różowa Beza, Pretty Wedding, Białe Inspiracje.

Naturalna Fotografia Ślubna, Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko
Naturalna Fotografia Ślubna
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko

Blogi mają przewagę nad katalogami fotografów ślubnych i nad stronami stowarzyszeń ponieważ reklamuje się tam mniejsza ilość fotografów a wśród czytelników są prawdziwe panny młode, a nie inni fotografowie.

Temat promowania firmy w Internecie na pewno się nad tym nie wyczerpuje, ale to tyle jeśli chodzi o nasze uwagi dotyczące artykułu, o którym wspominamy na początku. Jesteśmy ciekawi jaki procent odbiorców waszych zdjęć trafia do was z Internetu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.