Rewolucja 8K: czy to taki sam skok, jak kiedyś Full HD?

Rewolucja 8K: czy to taki sam skok, jak kiedyś Full HD?17.01.2019 09:47
Czy Full HD odchodzi w zapomnienie? Sprawdź telewizory 8K!
MATERIAŁY PARTNERSKIE

Rozdzielczość 8K się urzeczywistnia. Kiedy na jesieni światło dzienne ujrzał model Q900R firmy Samsung, telewizor 8K wywołał spore poruszenie, choć jednocześnie nie brakowało sceptyków tego pomysłu – sugerując, że ludzkie oko i tak nie zobaczy różnicy pomiędzy rozdzielczością 8K a 4K. Na targach CES 2019 swój model zaprezentowało także Sony. Czy 8K jest zatem aż taką rewolucją, jak kiedyś wprowadzenie technologii Full HD?

Wszystko zaczął Samsung… telewizor 8K w natarciu!

Już niedługo prym w rozdzielczości 8K nie będzie należał jedynie do firmy Samsung, telewizor tego typu zaproponowali także inni producenci – tacy jak Sony czy Panasonic. Oznacza to, że technologia 8K zaczyna się rozpowszechniać i – jeżeli nie w tym roku – to w roku 2020 stanie się zdecydowanie bliższa przeciętnemu konsumentowi (obecnie – najtańszy telewizor 8K to koszt ok. 20 000 zł).

Choć cena tej technologii może odstraszać, nie zapominajmy, że każda – jakby nie patrzeć, przełomowa – z czasem, na skutek popularyzacji, tanieje. Podobnie było np. z 4K, które także mogło szokować wysokością cen, które jednak szybko zmalały.

Rewolucja na miarę Full HD?

Standard Full HD zaczął upowszechniać się po 2004 roku, jednak pierwsza polska transmisja w rozdzielczości HD pojawiła się dopiero w 2007 roku. Była to niemała rewolucja, która zdefiniowała zupełnie nową jakość na gruncie domowej telewizji. Czy 8K będzie kolejnym skokiem jakościowym, który można porównać do upowszechnienia się właśnie Full HD?

Wydaje się, że tym razem nie będziemy mówić o rewolucji, bowiem 8K nie jest samo w sobie rewolucyjne, a – ewolucyjne. Jest czymś, czego wszyscy konsumenci spodziewali się już w momencie popularyzowania się odbiorników 4K.

Jak duży skok jakościowy?

Full HD zapewniło ogromny skok jakościowy. Gołym okiem było widać różnicę miedzy materiałami w wysokiej rozdzielczości, a tymi dostępnymi wówczas. Czy 8K zapewni podobne wrażenia? W przypadku telewizorów 55 i 65-calowych różnice między materiałami 4K a 8K są tak niewielkie, że niemal niezauważalne. Różnica oczywiście jest widoczna, ale tylko z niewielkiej odległości.

Jednak w kontekście 8K nie mówimy przecież o wyświetlaczach o przytoczonej przekątnej, a coraz częściej mamy na myśli telewizory 75 i 85-calowe, a nawet znacznie większe. Na tak dużych urządzeniach rozdzielczość 8K pozwoli więc na utrzymanie jakości oferowanej przez 4K, ale już niekoniecznie zapewni radykalny skok jakościowy.

Wciąż brak materiałów 8K

Na tę chwilę nie istnieją też żadne ogólnodostępne i miarodajne materiały 8K, które realnie pozwoliłyby na ocenę jakości nowych telewizorów na rynku konsumenckim. Jak z takim problemem poradziła sobie np. firma Samsung? Telewizor 8K tego producenta wykorzystuje technologię upscalingu, która podnosi rozdzielczość materiału źródłowego do jakości bliższej 8K.

Dopiero jednak powszechne udostępnienie materiałów dedykowanych telewizorom 8K sprawi, że możliwa będzie realna ocena jakości prezentowanych telewizorów. A póki co nikt ich niestety nie zapowiada: najwięksi dystrybutorzy VOD (tacy jak Netflix) nie posiadają oferty filmów 8K, tego typu produkcje nie są też dystrybuowane na nośnikach fizycznych.

Ewolucja, nie rewolucja

Choć oczywiście początek wprowadzania standardu 8K należy uznać za w pełni pozytywny, nie będzie tutaj mowy o tak dużej rewolucji, jak np. w przypadku Full HD. Jest to po prostu naturalna droga rozwoju, którą zapoczątkował niedawno Samsung. Telewizory te stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie na coraz większe urządzenia. Świadczą o tym także propozycje producentów takich jak Sony czy Panasonic. Czekamy tylko, aż telewizor 8K nieco potanieją.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.