Smartfony na dobre wygryzły aparaty fotograficzne. Badanie pokazuje to dosadnie

Smartfony na dobre wygryzły aparaty fotograficzne. Badanie pokazuje to dosadnie20.06.2023 10:32
Fotografia mobilna jest niezwykle popularna.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Badanie przeprowadzone przez firmę Max Spielman pokazuje czarno na białym, że konwencjonalne aparaty fotograficzne to przeszłość. Patrząc na wyniki, nie pozostawia wątpliwości to, że zwykli ludzie już nie potrzebują świetnego sprzętu, bo mają go przy sobie w postaci smartfona. Przyjrzyjmy się dokładniej temu tematowi.

Firma Max Spielmann to największa firma w Wielkiej Brytanii zajmująca się wydrukiem. Robi fotoksiązki oraz wszelkiego rodzaju gadżety ze zdjęciami. Niedawno gigant przeprowadził badanie na temat wykorzystania sprzętu fotograficznego. Wynika z niego, że aż 92,5 proc. zdjęć wykonywanych współcześnie jest robione smartfonami.

Zanim przyjrzymy się badaniom bliżej, trzeba od razu podkreślić, że obecnie wykonujemy najwięcej zdjęć w historii ze względu na dostępność technologii. Przekierowanie urządzeń z konwencjonalnych aparatów na smartfony z aparatami to znak czasów oraz efekt ekspansji mediów społecznościowych. Rzeczywistość jest bardzo jasna, ale właściwie nie ma powodu, by się załamywać. No, chyba że zajmujecie się profesjonalnie sprzedażą aparatów – tu może być problem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Zgodnie z badaniami Spielmanna, w 2023 r. w ciągu jednej sekundy powstaje aż 54 400 zdjęć na całym świecie. To daje 4,7 miliarda fotografii dziennie, co daje prawie 33 miliardy tygodniowo i dalej 14,3 mld miesięcznie. Aż 92,5 proc. zdjęć wykonujemy smartfonami, a ledwie 7 proc. konwencjonalnymi aparatami. Dla wielu osób zdjęcia wykonywane aparatami i smartfonami nie różnią się jakością – zwłaszcza w codziennym użytkowaniu.

Według wyników badania, media społecznościowe to kompletnie inny wymiar. Każdego dnia ludzie udostępniają 6,9 mld zdjęć na WhatsAppie; 3,8 mld na Snapchacie; 2,1 mld na Facebooku oraz 1,3 mld na Instagramie. Te dane pokazują, jak istotne stały się social media – są one przedłużeniem prawdziwego życia, a rozdzielenie na rzeczywistość i świat wirtualny straciło znaczenie.

Firma Max Spielmann podaje, że selfie stały się codziennością bez względu na grupę wiekową. Blisko 95 proc. młodych dorosłych zrobiło w życiu chociaż jedno selfie. 82 proc. osób w wieku 18-34 robi selfie, w grupie 35-54 jest to aż 63 proc., zaś powyżej 55 roku życia aż 44 proc. badanych robi sobie selfie. Dodajmy do tego liczby z Instagrama – przez serwis przechodzi 15 tys. zdjęć na sekundę, co daje blisko 55 mln na godzinę. Dziennie ok. 100 milionów zdjęć trafia do postów, a reszta, czyli 1,2 mld to "storiski".

Twórcy badania zwracają uwagę, że podobne trendy dotyczące sprzętu, były widoczne już ponad 20 lat temu. Wówczas jednak rynek fotograficzny był zdominowany przez aparaty kompaktowe, a lustrzanki były przeznaczone dla profesjonalistów ze względu na trudność obsługi i cenowy próg wejścia. Dzisiaj jest podobnie – konwencjonalnej aparaty są po prostu drogie, a smartfona i tak mamy przy sobie, więc jest znacznie wygodniejszy do codziennych zdjęć. Z tym trudno się nie zgodzić.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.