"Smutne hulajnogi Warszawy": Fotografka zauważyła poważny problem

"Smutne hulajnogi Warszawy": Fotografka zauważyła poważny problem11.10.2019 12:45
Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)

Hulajnogi elektryczne to coraz popularniejszy środek transportu. W każdym z większych miast jest nawet kilka firm wynajmujących hulajnogi na minuty – tak samo jak rowery miejskie, skutery czy samochody. Wystarczy wpisać kod i jazda! Niestety wiąże się to też z niszczeniem sprzętu i zaśmiecaniem miast. Mieszkańcy stolicy wiedzą, o czym mowa.

Ivona Tau nie przeszła obojętnie koło problemu porozrzucanych i zniszczonych hulajnóg w Warszawie. Ten temat drażni nie tylko ją, ale wielu mieszkańców. Nie dość, że ludzie jeżdżą jak wariaci i bez odzieży ochronnej, to na dodatek parkują hulajnogami gdzie chcą – na środku chodnika, trawniku, a nawet… w jeziorkach!

Gdy zobaczyłem projekt ”Smutne hulajnogi Warszawy” od razu postanowiłem porozmawiać z Iwoną. Mam nadzieję, że jej projekt da do myślenia włodarzom miasta i wezmą się za porządki – i to dosłownie. Przydałaby się jakaś szybka ustawa, która pozwoli utylizować hulajnogi zostawione same sobie. Póki co dystrybutorzy nic sobie nie z tego nie robią.

Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)
Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)

Marcin Watemborski: Jak wiele hulajnóg mijasz codziennie? Gdzie jest ich najwięcej?

Ivona Tau: Najwięcej hulajnóg elektrycznych mijam w drodze do i z pracy, w okolicach centrum Warszawy. Wielkie skupiska są porzucane przy wejściach do metra czy przystankach tramwajowych. Przypominają mi czasem stada smutnych zwierząt, gdy leżą lub stoją w tak dużych ilościach.

W jakim stanie są te urządzenia?

Smutno jest widzieć rozwalone, połamane hulajnogi, leżące na ziemi.

Jeśli to tak smutne, to co miasto może zrobić z porzuconymi hulajnogami według ciebie?

Niektóre miasta uporządkowały proces przechowywania hulajnóg poprzez trzymanie ich w specjalnie do tego przeznaczonych magazynach i naliczanie opłat od dystrybutorów.

Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)
Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)

W projekcie wspominasz o mało ekologicznym sposobie wytwarzania akumulatorów. Jak się je robi? Jaki jest czas żywotności takiej hulajnogi?

Podczas kalkulacji emisji powiązanej z cyklem życia jednej hulajnogi elektrycznej należy uwzględnić produkcję mało ekologicznego akumulatora litowo-jonowego, części aluminiowych, transport z kraju produkcji oraz proces dystrybucji po mieście.

Obliczenia wykonane przez naukowców z North Carolina State University pokazują, że jeżdżenie hulajnogami elektrycznymi jest mniej ekologiczne niż jeżdżenie komunikacją miejską!

Dla porównania, średnia emisja gazów cieplarnianych dla 1 przejechanej mili (ok. 1,6 km) samochodem osobowym wynosi 400 gramów, rowerem – 21 gramów, a hulajnogą elektryczną aż 200 gramów!

Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)
Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)

Co cię najbardziej wkurza w tej "ekologicznej zielonej alternatywie transportowej"?

Najbardziej mnie wkurza chamski sposób jeżdżenia: z duża prędkością, nieuwzględnianie pieszych, czy jeżdżenie w parę osób na jednej hulajnodze.

I po co to wszystko?

Mam wrażenie, że duża część z nich robi to dla tymczasowej mody, zabawy lub “lansowania się”, a nie w celu przemieszczenia się z punktu A do B. Śmieszą mnie osoby, które uważają, że jeżdżąc hulajnogą elektryczną prowadzą aktywny tryb życia.

Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)
Źródło zdjęć: © © Ivona Tau / [smutnehulajnogi.tumblr.com](https://smutnehulajnogi.tumblr.com)

Myślisz, że byliśmy gotowi na hulajnogi? Prawo chyba nie bardzo.

W niektórych krajach europejskich (na przykład Niemcy) najpierw zatwierdzane są ustawy regulujące nowe środki transportu, a dopiero wtedy one są wypuszczane na ulice.

U nas jest na odwrót - najpierw mamy dziki zachód, a potem próbujemy to uregulować.

Już się pojawiają pierwsze przepisy ograniczające maksymalną prędkość pojazdów elektrycznych, a także zabraniające ich przemieszczanie się po chodniku.

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.