Sprzedała aparat. Kupujący ją oszukał i odesłał 3 razy tańszy

Sprzedała aparat. Kupujący ją oszukał i odesłał 3 razy tańszy24.07.2019 12:40
Justyna Kocur-Czarny

Ta historia powinna być przestrogą, dla każdego kto sprzedaje sprzęt fotograficzny przez internet. Fotografka padła ofiarą oszustwa, które kosztowało ją zarówno aparat, jak i pieniądze. Szczęśliwy koniec nie nadszedł jednak tak szybko.

Liz Moughon wystawiła na sprzedaż nieużywany aparat Sony Alpha a6500 z obiektywem kitowym Sony E 18-135 mm f/3.5-5.6 OSS w popularnym serwisie eBay. Niedługo po tym ktoś kupił zestaw za 1400 dolarów płacąc przez PayPal. Sprzedająca wysłała towar, ale niedługo cieszyła się udana transakcją.

Nabywca zgłosił zażalenie za pomocą formularza na eBay’u i zażądał zwrotu pieniędzy. Twierdził, że Moughon wysłała mu towar niezgodny z opisem, a ponadto mniej wartościowy od tego, który zamówił. Do reklamacji dołączył zdjęcia Sony Alpha NEX-6 z obiektywem Sony E 20 mm f/2.8.

Co się wydarzyło? Zamawiający rozpakował przesyłkę, wyjął z niej aparat, który wysłała Liz Moughon i włożył z powrotem inny. eBay uruchomił standardową procedurę reklamacji, dzięki której kupujący otrzymał zwrot pieniędzy. Fotografka otrzymała paczkę zwrotną ze sprzętem wartym prawie trzy razy mniej niż ten, który wystawiła na sprzedaż.

Udowodnienie przestępstwa nie było proste. Moughon godzinami wydzwaniała do biura obsługi klienta eBay’a, PayPal’a i na policję próbując uzyskać pomoc.

Poprosiłam o ponowne otwarcie mojej sprawy, wysyłając zdjęcia potwierdzające, że otrzymałam inny aparat, niż ten, który wystawiłam. Przez kilka dni nie było żadnej odpowiedzi, więc zadzwoniłam ponownie. eBay poprosił o raport policyjny. Dostarczyłam go, a przedstawiciel policji poinformował, że w ogóle nie zajmują się zakupami online, ale chętnie porozmawia z eBayem w moim imieniu. Po kilku dniach znowu nie było żadnej informacji, więc znowu zadzwoniłam. Poprosili o wypełnienie oświadczenia, które im wysłałam. Znów, żadnej odpowiedzi. Odczekałam kilka dni i zadzwoniłam. Tym razem powiedziano mi, że moja sprawa została odrzucona ponownie. Nawet nie zadali sobie trudu, żeby mnie o tym poinformować.

Okazało się, że zarówno eBay, jak i PayPal nie wznowią sprawy, o ile nie zgłosi jej kupujący. Wtedy poszkodowana postanowiła nagłośnić sprawę za pomocą mediów społecznościowych. Ta strategia zadziałała i przedstawiciel portalu skontaktował się z nią w celu wznowienia sprawy. Ostatecznie fotografce zwrócono całą kwotę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.