Co jest ważniejsze - sprzęt czy umiejętności?

Co jest ważniejsze - sprzęt czy umiejętności?28.07.2017 13:00
Michał Massa Mąsior

Wielokrotnie już dyskutowaliśmy o sprzęcie i jego cenach. Niestety, z punktu widzenia zarobków większości z nas, gadżety fotograficzne są bardzo drogie. Zastanówmy się zatem, czy warto traktować kosztowny sprzęt jako "must have".

Wielu z nas zdarzało się zasłaniać brakiem właściwego aparatu, wyspecjalizowanych obiektywów czy innych dedykowanych gadżetów, co teoretycznie miało przeszkodzić w realizacji wymarzonego zdjęcia. Czasem nawet zamiast robić zdjęcia, postanawiamy czekać na nowe zakupy. W środowisku fotograficznym często można usłyszeć także pytania o to, czym pracujemy.

Czy w rzeczywistości ma to znaczenie? Czy wydawanie pieniędzy na bardzo drogi sprzęt ma sens? To snobizm? A może, jeśli kupimy sobie wypasiony aparat z jeszcze lepszym obiektywem, to wszystkie nasze ograniczenia znikną?

Profesjonaliści na sprzęt narzekają najmniej

Trochę naciągnąłem tę tezę, ale faktycznie ci bardziej doświadczeni traktują swój sprzęt jako narzędzie pracy i najczęściej mają, kupują lub wypożyczają taki, który według nich jest najwłaściwszy do tego, co mają wykonać. Jednocześnie wiedząc, że aparat fotograficzny i zestaw soczewek mają być przedłużeniem pomysłu, by zarejestrować to, co pojawiło się najpierw oczami wyobraźni. Wiem, że pokazywałem ten film wiele razy w moich tekstach. Ale on tak prawdziwie odnosi się do tego, o czym zdarza mi się pisać...

Helmut Newton on Gear

Im bardziej profesjonalnie, tym więcej ograniczeń

Z tego wielu sobie nie zdaje sprawy. W rzeczywistości, kiedy mówimy o bardzo drogim sprzęcie, zwykle mamy do czynienia z wyspecjalizowanym narzędziem do konkretnych zadań. Czy jest to wielka, szybkostrzelna lustrzanka dla fotoreporterów czy cichy, niewielki i dyskretny dalmierz, czy też może spory i ciężki aparat średnioformatowy, za każdym razem służy on do konkretnych zadań. Szybkostrzelna lustrzanka świetnie się sprawdzi u fotoreporterów fotografujących ważne, niepowtarzalne wydarzenia lub u fotografów sportowych, którzy potrzebują bardzo szybkiego systemu nastawiania ostrości, plus możliwości zrobienia kilkunastu klatek na sekundę.

Dalmierzem zainteresują się dokumentaliści, chcący nie rzucać się w oczy, dla których bardzo ważnym jest, by mieć non stop podgląd w wizjerze, bez momentu ciemności, podczas klapnięcia lustra. Wreszcie średni format to zabawka fotografów mody, architektury, czyli takich, którzy kosztem szybkostrzelności postawią na jak najwyższą jakość obrazu. Należy pamiętać, że klasyczna lustrzanka cyfrowa jest duża i dość głośna. Dalmierz może korzystać z wąskiego zakresu ogniskowych, a sprzęt średnioformatowy jest znacznie wolniejszy od pozostałych, ciężki i nie radzi sobie zbyt dobrze z wysokimi czułościami.

Modne dzisiaj bezlusterkowce są rozwiązaniem uniwersalnym, jednak mają też swoje wady. Obiektywy w nich stosowane z reguły nie osiągają tak wysokich parametrów optycznych jak te lustrzankowe. Szybkość ich pracy i trafność autofocusa też nie jest wybitna w porównaniu z innymi, a gabaryty, co prawda pozwalają je mieścić często nawet w kieszeni, ale w niektórych użyciach profesjonalnych ważna jest też ergonomia pracy, która w większości małych aparatów nie była priorytetem projektantów.

Cena rośnie geometrycznie do jakości

Wielu z was zapewne ma doskonale opanowane cenniki sprzętu. Na liście zakupów aktualnych lub przyszłościowych znajdują się pozycje, które mają odmienić życie fotograficzne. Niestety, dość często dajemy się ponieść wyrobionej potrzebie. Płacąc duże pieniądze, jakość zdjęć i parametry obrazu niekoniecznie są o tyle razy wyższe, co cena. Ktoś kiedyś mi powiedział, że wiedza z optyki już nie jest tajemna i każdy producent umie zrobić wybitne obiektywy. Pewnie jest w tym odrobina prawdy, ale pamiętajmy, że elementami dającymi wysoką jakość produktu jest projekt, jakość materiałów wykorzystanych do produkcji, precyzja wykonania oraz kontrola jakości. Wszystkie elementy są ważne, a szczególnie kosztowne są te dwa ostatnie. Istnieją producenci, którzy do dzisiaj szlifują soczewki ręcznie, a wykonanie niektórych z ich obiektywów jest tak trudne, że nawet jeśli stać nas na wyłożenie za nie kilkudziesięciu tysięcy złotych, ciężko jest o te produkty w sklepie, gdyż produkcja nie nadąża z zaspokajaniem potrzeb konsumentów.

Sprzęt to tylko narzędzie

Nie powiem nic nowego, używając porównania sprzętu fotograficznego do akcesoriów malarskich. Artyści malarze też mają wielu producentów farb, pędzli czy innych urządzeń nanoszących farby na płótno. A przecież nie słyszy się, żeby dyskutowali o tym non-stop jak my, fotografowie.

Kiedy klient pyta mnie o to, jakim sprzętem pracuję, mam często ochotę zapytać go, jakim pisze długopisem? Oczywiście, że sprzęt renomowanej marki podnosi prestiż fotografa, ale nie zmienia to faktu, że doświadczony, renomowany fotograf lepiej poradzi sobie kiepskim sprzętem, niż początkujący tym najbardziej wysublimowanym. Stąd zanim pójdziecie wydać kolejne pieniądze na sprzęt, zastanówcie się dobrze, czy wszystko przemawia za waszym wyborem? Tak? - to śmiało. Nie? To właśnie zaoszczędziłem wam sporych wydatków.

Waszym zdaniem?

Zapewne wielu z was zdarzyło się kupić upragniony sprzęt, z którego w efekcie nie byliście zadowoleni. Obiektyw, aparat, lampę błyskową, filtr, grip, torbę, a może pasek? W założeniu miały być WOW, a rzeczywistość i warunki, w których pracowaliście, zweryfikowały ich niską przydatność lub nie najwyższą jakość? Jestem ciekawy waszych spostrzeżeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.