Tak zaczynali giganci. Zobacz historyczne zdjęcia początków znanych firm

Tak zaczynali giganci. Zobacz historyczne zdjęcia początków znanych firm15.11.2020 13:52
Jeff Bezos pracujący nad Amazonem.

Jeśli pomyślimy o takich firmach, jak Coca-Cola, Samsung, Burger King, Starbucks, Amazon czy Nokia, od razu mamy przed oczami ich logo. Te marki są bardzo znane, lecz mało kto wie, że zaczynały jako naprawdę malutkie przedsiębiorstwa. Często wyglądały bardzo niepozornie, a teraz? Są ogromne!

Amazon

Jeffa Bezosa (zdjęcie na górze artykułu) nie trzeba nikomu przedstawiać. Jego imperium zaczęło się od sklepu internetowego Cadaver, którego magazyn mieścił się w garażu Bezosa. Po tym, jak prawnik przeinaczył nazwę firmy, Jeff postanowił zmienić nazwę na Amazon, ponieważ w sklepie można było znaleźć bardzo nietypowe, egzotyczne i zachwycające rzeczy (ang. Amazon – Amazonia, amazing – zachwycający).

Adidas

Fabryka obuwia sportowego Adidas została założona w 1949 roku przez Adiego Dasslera. Pracowało dla niego wówczas 47 osób. Znane wszystkim 3 paski zostały zarejestrowane jako znak towarowy tego samego roku.

Ciekawostką jest to, że Adi miał brata Rudolpha, którego nienawidził z całego serca. W formie złośliwości Rudolph również założył firmę obuwniczą. Nazywa się Puma i działa do dziś. Jedynym celem jej powstania było stworzeni konkurencji dla brata.

Burger King

Początek znanej amerykańskiej restauracji fast food jest dość ciekawy. Keith G. Cramer nawiązał współpracę ze swoim teściem, by założyć nową firmę. Wówczas miał już swoją restaurację samochodową Keith’s Drive-In Restaurant na Florydzie. Początkowo nazwa nowej spółki brzmiała Insta-Burger King.

W 1954 roku pojawiły się problemy finansowe firmy. Kupili ją wtedy David Edgerton oraz James McLamore i zmienili nazwę na Burger King. Lata 70. XX wieku były dla firmy złotym okresem, a Whoopera znał każdy Amerykanin.

Ciekawostka: W Australii restauracje Burger King nazywają się Hungry Jack’s ze względu na przegrany proces dotyczący znaku firmowego. Jest to jedyny kraj na świecie, gdzie Burger King oznacza inną restaurację.

Coca-Cola

Znany napój powstał w 1886 roku za sprawą farmaceuty Johna Stitha Pembertona. 3 lata później receptura trafiła do Asy Griggs Candler, a firma Coca-Cola Company została założona w 1892 roku w Atlancie.

Na początku napój był promowany jako remedium na ból głowy i był sprzedawany w aptekach. Sama nazwa pochodzi od ówczesnych głównych składników – liści koki oraz orzechów koli. Zestawienie słów brzmiało tak dobrze, że zostało niezmienione przez kolejne lata istnienia firmy.

W 1895 roku Coca-Cola była tak popularna, że sprzedawano ją w każdym stanie USA. Pierwsza kampania marketingowa firmy polegała na rozsyłaniu kuponów na darmową szklankę napoju. Jak nietrudno zauważyć – była bardzo udana.

Ford

Ford Model A z 1903 roku (pierwszy samochód tej firmy) miał 2-cylindrowy silnik i nie rozwijał znacznych prędkości. Nabywcą pierwszego egzemplarza był dr Pfenning. Cena samochodu wynosiła 850 dolarów.

W 1914 roku Ford przyciągał do siebie pracowników dzięki wysokiej stawce dziennej (5 dolarów, podwójna średnia) oraz krótszemu dniu pracy. W ten sposób pracownicy zostawali w firmie dłużej – czasem całe życie. Henry Ford chciał umożliwiać im godziwe życie, a nie przeżycie za minimalną stawkę.

Harley-Davidson

Firma Harley-Davidson powstała w 1903 roku w mieście Milwaukee w USA. Była to jedna z dwóch amerykańskich firm motocyklowych, które przetrwały czasy Wielkiego Kryzysu w latach 30. XX wieku.

Początki były bardzo skromne. – wszystko zaczęło się w szopie rodziny Davidsonów. W 1901 roku William S. Harley rozrysował funkcjonowanie malutkiego silnika przymocowanego do ramy rowerowej. Kolejne 2 lata upłynęły na współpracy z Arthurem Davidsonem nad udoskonalaniem projektu.

Pierwsza oficjalna fabryka Harley-Davidson powstała w 1906 roku. Firma ówcześnie była w stanie wyprodukować do 50 maszyn rocznie. W 1917 ich motorowery zaczęło wykorzystywać wojsko, co przyczyniło się do sukcesu firmy.

H&M

Hennes oznacza w języku szwedzkim jej. Tak nazywał się pierwszy sklep, który założył w 1946 roku Erling Persson. 2 lata później nawiązał on współpracę ze sklepem Mauritz Widfross. Po połączeniu nazw obu firm powstało Hennes & Maurtiz, sprzedające ubrania dla pań i panów, czy popularna obecnie sieć H&M.

Na świecie istnieje obecnie ponad 5000 sklepów H&M w 74 krajach. W dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 w 2020 roku, firma postanowiła w dużej mierze przejść na sprzedaż on-line.

Levi Strauss & Co.

Levi Strauss pracował na początku w przemyśle tekstylnym w Nowym Jorku ze swoimi braćmi. Podczas gorączki złota w XIX wieku, Levi przeniósł się do San Francisco, gdzie otworzył własną firmę. Zaopatrywał wówczas małe sklepiki na zachodzie USA.

Microsoft

Bill Gates i Paul Allen otworzyli Microsoft w 1975 roku w garażu. Początkowo dwuosobowa firma pracowała nad oprogramowaniem i procesorami do stworzenia jednego z pierwszych komputerów osobistych – Altair 8000.

W latach 80. XX wieku, Microsoft zawładnął znaczną częścią rynku informatycznego dzięki systemowi MS-DOS oraz wydanemu później systemowi operacyjnemu Windows. Po sukcesie w 1986 roku, wielu pracowników i udziałowców Microsoftu stało się prawdziwymi bogaczami – 12 z nich zostało milionerami, a 3 miliarderami.

W 2000 roku Billa Gatesa zastąpił Steve Ballmer na stanowisku prezesa Microsoftu. Od 20014 firmą rządzi Satya Nadella.

McDonald’s

Początki McDonald’s sięgają 15 maja 1940 roku, gdy bracia Richard i Maurice McDonald otworzyli swoją pierwszą restaurację w kalifornijskim San Bernardino. Ich cel był jeden – sprzedawać tanie i smaczne burgery w krótkim czasie. Ich filozofia produkowania szybkiego jedzenie (fast food) doskonale trafiła w gusta Amerykanów. Cena kanapki wynosiła wtedy 15 centów.

Nokia

Nie, Nokia nie zaczynała od razu od telefonów komórkowych. Fiński inżynier Fredrik Idestam założył papiernię w miejscowości Tammerkoski w 1865 roku. Kolejna wytwórnia papieru powstała w 1871 roku w nad fińską rzeką Nokianvirta i tak oto nazwa Nokia została zarejestrowana. Oczywiście firma z czasem znacznie się zmieniła, co widać po współczesnym rynku.

Pepsi

Podobnie jak w przypadki Coca-Coli, Pepsi również miało być środkiem medycznym. Brad’s Dring, bo tak nazywał się napój miał pomagać w trawieniu. Opracował go w 1893 roku farmaceuta Caleb Bradham.

5 lat później nazwa została zmieniona na Pepsi-Cola, od greckiego słowa określającego trawienie oraz orzechów koli, będących składnikiem napoju. W 1904 roku sprzedaż Pepsi była na poziomie ponad 75 000 litrów rocznie.

Samsung

Firma Samsung nie zajmowała się od razu elektroniką, a… sprzedażą makaronu i produktów spożywczych! Dopiero w 1969 roku powstała spółka Samsung-Sanyo Electronics i to właśnie ona była początkiem tego, co znamy dzisiaj pod tą marką.

Historia Samsunga sięga jednak 1938 roku, gdy powstała firma Samsung Sanghoe za sprawą Lee Byung-chula z Korei Południowej. Przez lata zostały założone różne spółki, zajmujące się innymi gałęziami rynku – od produkcji jedzenia, przez sprzedaż materiałów, kończąc na ubezpieczeniach i elektronice.

Obecnie Samsung Electronics jest jedną z najbardziej znaczących firm na rynku. Jej spółki są odpowiedzialne za około jedną piątą całego eksportu dóbr z Korei Południowej, co znacznie wpływa na zasilanie budżetu państwa.

Starbucks

Starbucks zaczął się od niepozornego sklepu w San Francisco. Otworzyli go Jerry Baldwin, Gordon Bowker oraz Zev Siegl w 1971 roku. Na początku sprzedawali jedynie kawę w ziarnach, a wszystko uległo zmianie, gdy do ekipy dołączył Howard Schultz.

Nowa idea firmy została zainspirowana kawową kulturą Włoch, gdzie kawiarnie były miejscami spotkań, a nie tylko sklepami. Starbucks zrewolucjonizował niejako styl życia ówczesnych Amerykanów z czasem rozprzestrzeniając go na cały świat.

Subway

Pierwszy Subway został otwarty w 1965 roku przez Freda DeLuca oraz Petera Bucka. W ciągu 10 lat powstały aż 32 bary, a firma rozpoczęła działalność franczyzową, co znacznie wpłynęło na popularność marki i jej zarobki. Obecnie na świecie jest ponad 41 500 restauracji z kanapkami Subway.

Co ciekawe – założyciele wcale nie mieli wykształcenia gastronomicznego. DeLuca uczęszczał do szkoły medycznej, natomiast Buck zdobył doktorat z fizyki.

Suzuki

Firma Suzuki nie zajmowała się od początku motoryzacją, a produkcją maszyn tkackich – zupełnie tak samo jak Toyota. Michio Suzuki rozpoczął swoją działalność w 1909 roku. Po sukcesie na rynku tkackim w 1920 roku, firma zajęła się produkcją automobilów.

Zara

Amancio Ortega, założyciel firmy Inditex, otworzył swój pierwszy sklep dopiero po 12 latach działalności. Miało to miejsce w 1975 roku, w hiszpańskiej miejscowości A Coruna. Pierwotnie sklep nazywał się Zorba, ale okazało się, że dosłownie 2 ulice dalej istnieje bar o tej samej nazwie.

Pierwszy sklep Zara oferował wiele tanich ubrań, które wyglądały całkiem nieźle i przypominały te znacznie droższe. W 1989 roku firma podbiła rynek międzynarodowy, pojawiając się w USA, a później rok później we Francji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.