Ważne zmiany w konkursie World Press Photo 2017. Przeczytaj, zanim zgłosisz zdjęcia lub multimedia

Ważne zmiany w konkursie World Press Photo 2017. Przeczytaj, zanim zgłosisz zdjęcia lub multimedia23.12.2016 14:29
„The Power of Nature"
Źródło zdjęć: © © Sergio Tapiro
Krzysztof Basel

Na zgłaszanie swoich fotografii lub prac multimedialnych do nowej edycji najbardziej znanego i prestiżowego konkursu fotografii prasowej World Press Photo, zostało już niewiele czasu. Organizatorzy dostosowali regulamin, wprowadzając między innymi kodeks etyki, jest też nowa kategoria dla projektów długoterminowych oraz nowy konkurs: The 2017 World Press Photo Digital Storytelling Contest.

Fotografowie z całego świata mogą zgłaszać swoje fotografie w siedmiu kategoriach

Zdjęcia są przyjmowane w kategoriach: Daily Life, General News, Nature, People, Sports, Spot News oraz Long-term Projects. Jak co roku, w pierwszych sześciu można zgłaszać pojedyncze zdjęcia, jak i projekty składające się z 2-10 zdjęć.

Nowością jest osobna kategoria projektów długoterminowych tworzonych przez pojedynczego fotografa lub grupę czy kolektyw. W tej kategorii przyjmowane są serie składające się z 24-30 fotografii, wykonywanych przynajmniej przez 3 lata. Spośród nich wymagane jest, aby przynajmniej 4 zdjęcia były wykonane w 2016 roku. To doskonała okazja do promocji najbardziej czaso- i pracochłonnych materiałów, które różni fotografowie potrafią realizować latami.

„Hope for a New Life", Źródło zdjęć: © © Warren Richardson / World Press Photo 2016
„Hope for a New Life"
Źródło zdjęć: © © Warren Richardson / World Press Photo 2016

Aby zadbać o jak najwyższą rzetelność i wiarygodność zgłaszanych zdjęć, jak i całego konkursu, w World Press Photo 2017 wprowadzono nowy kodeks etyki

Kodeks etyki ma wyeliminować próby manipulacji w świecie, w którym coraz więcej przekazów medialnych, jak i wizualnych, jest zakłamana. Uczestnicy muszą zapewnić organizatorów, że zgłaszane fotografie są dokładną i sprawiedliwą reprezentacją sceny, której autor był świadkiem, a jego dzieło nie wprowadza widzów w błąd.

Jak co roku, skład jury się zmienia, a w 60. edycji konkursu World Press Photo przewodniczącym jury będzie fotograf agencji Magnum Photos Stuart Franklin. Będzie mu towarzyszyć 18 innych członków jury. Jeśli to doświadczone grono uzna, że fotografia budzi wątpliwości, to może poprosić jej autora o weryfikację w ciągu 36 godzin.

„China's Coal Addiction", Źródło zdjęć: © © Kevin Frayer
„China's Coal Addiction"
Źródło zdjęć: © © Kevin Frayer

Nowością jest także konkurs dla nowoczesnych twórców mulitmedialnych

Digital Storytelling Contest wcześniej przez 6 edycji nosił nazwę the Multimedia Contest. Konkurs ten jest odpowiedzią na zmieniający się świat, który jest coraz bardziej nowoczesny, a formy przekazu medialnego przybierają coraz to nowe i interesujące formy. Aparaty mają coraz większe możliwości w zakresie produkcji wideo, szybkiego przesyłania danych czy bezprzewodowej obsługi i stają się standardem wśród młodych, aktywnych użytkowników.

Zdajemy sobie sprawę, że twórcy coraz częściej eksperymentują z nowymi formami fotograficznej komunikacji. Chcemy wspierać i nagradzać te przedsięwzięcia. Założeniem jest wyróżnianie tych twórców, którzy używają fotografii do opowiedzenia prawdziwej historii, przy jednoczesnym korzystaniu z kreatywnych rozwiązań dotyczących konstruowania, przetwarzania i prezentacji materiału. Może być to praca łącząca kilka ujęć – od prostej podwójnej ekspozycji, po kadry będące sumą setek pojedynczych klatek, tak jak w przypadku oryginalnych zdjęć ptaków w locie autorstwa Xavi Bou, czy znanego zdjęcia sekwoi Nicka Nicholsa. Znamy też przykłady prac, takich jak cykl “Afronauts” Christiny de Middel, w przypadku których sceny są aranżowane, ale opowiadają prawdziwą historię. Trzeba jednak kategorycznie zaznaczyć, że nowy konkurs nie będzie nagradzał projektów ukazujących nieprawdziwe historie, lub mających na celu manipulację widza. Chcemy by stał się on fotograficznym odpowiednikiem tzw. kreatywnej literatury faktu, gdzie wykorzystuje się techniki beletrystyczne w celu opisania prawdziwych zdarzeń.
„Ivory Wars 02", Źródło zdjęć: © © Brent Stirton
„Ivory Wars 02"
Źródło zdjęć: © © Brent Stirton

Konkurs jest otwarty na twórców multimedialnych obrazów, artystów wizualnych, miłośników kinematografii, montażu filmowego i animacji, którzy opowiadają nimi historie o świecie. Do wyboru są 4 kategorie; Immersive Storytelling, Innovative Storytelling, Long Form oraz Short Form. Potrzeba na tego typu konkurs jest ogromna.

Regulamin Digital Storytelling Contest pozostaje bez zmian. Nadal jest on przeznaczony wyłącznie dla profesjonalnych dziennikarzy, mogących poświadczyć prace w zawodzie i obejmuje wyłącznie materiały, które zostały już wcześniej opublikowane, w tym wypadku w sieci (dołączenie adresu URL jest jednym z wymogów zgłoszenia). Całość musi być opatrzona opisami w języku angielskim i przetłumaczona. Samego zgłoszenia dokonujemy z kolei za pośrednictwem internetowego formularza.

Czas na rejestrację jest do 6 stycznia 2017 roku. Jest o co walczyć.

Ostateczny termin nadsyłania prac to 11 stycznia. Szczęśliwych zwycięzców poznamy 13 lutego i zostaną oni nagrodzeni podczas ceremonii wręczenia nagród w dniach 20-22 kwietnia 2017 r. Mamy nadzieję, że także w tej edycji konkursu World Press Photo swoje prace zgłosi wielu fotografów z Polski. A jest o co walczyć. Fotograf, który zdobędzie nagrodę główną, nie tylko otrzyma prestiżowy tytuł World Press Photo of the Year 2017, ale także 10 tysięcy euro i sprzęt fotograficzny marki Canon.

„An Earthquake's Aftermath, Nepal", Źródło zdjęć: © © Daniel Berehulak
„An Earthquake's Aftermath, Nepal"
Źródło zdjęć: © © Daniel Berehulak

Canon dumnie wspiera WPP od 1992 r.

Jak co roku, partnerem konkursu World Press Photo jest firma Canon, dla której to coś więcej niż tylko zwykły sponsoring czy reklama. To stały związek o charakterze misji i wspierania rzetelnego przekazu dziennikarskiego oraz fotograficznego. Nic dziwnego - obie marki są najbardziej rozpoznawalne w swoich kategoriach, a co roku największa liczba nagrodzonych zdjęć jest wykonywana właśnie aparatami Canona.

Widzimy w tym głęboki sens, a nawet misję. Dostrzegamy konieczność wspierania przepływu informacji, relacjonowania wydarzeń z całego świata w wydaniu dziennikarskim i pielęgnowania wolności słowa, a fotoreportaż jest tego wyrazem, niezależnie od swojej formy. World Press Photo dysponuje wspaniałą spuścizną i jest archiwum największych ikon fotografii reportażowej. Mamy nadzieję, że nowy konkurs wzbogaci je o kolejne fenomenalne materiały.

Konkurs World Press Photo jest organizowany od 1955 roku. To najbardziej prestiżowy i popularny konkurs fotografii na świecie. Jurorzy WPP od lat wybierają niezwykłe, poruszające i wstrząsające fotografie, które mówią prawdę o naszym świecie. Canon towarzyszy konkursowi od 1992 roku i w ten sposób aktywnie wspiera ważną misję, jaką niesie za sobą ten konkurs. I oby wspierał go jak najdłużej.

Partnerem tekstu jest firma Canon.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.