Plakat-legenda. Pojawił się o świcie 4 czerwca, stał się symbolem politycznej przemiany

Plakat-legenda. Pojawił się o świcie 4 czerwca, stał się symbolem politycznej przemiany03.06.2019 13:17
Źródło zdjęć: © © Tomasz Sarnecki

Nie efekt burzy mózgów w wyborczym sztabie, a praca studenta ASP. Plakat, który najpierw zobaczyła cała stolica, a potem poznała cała Polska, ma za sobą wyjątkową historię.

Legendarny plakat, czyli Solidarność: "W samo południe"

Plakaty z kowbojem pojawiły się w całej Warszawie 4 czerwca 1989 roku. Czerwone napisy "Solidarność" było widać na ulicach od rana. Autorem plakatu jest Tomasz Sarnecki, wówczas student III roku ASP.

Słynny plakat na słupie, Źródło zdjęć: © CC BYSA 3.0/Fortepan
Słynny plakat na słupie
Źródło zdjęć: © CC BYSA 3.0/Fortepan

Dzieło przedstawia typowo westernową scenę – na białym tle znalazł się zarys postaci Gary’ego Coopera (ze słynnego filmu ”W samo południe” z 1952 r.), który stawał do pojedynku. Nad gwiazdą szeryfa widnieje plakietka z napisem ”Solidarność”, a w ręce zamiast rewolweru - karta do głosowania.

Pytany po latach Sarnecki wspominał, że nie był w stanie jednoznacznie określić, skąd wziął się pomysł akurat na taki styl plakatu. Szukał bohatera uniwersalnego – osadzonego w ówczesnej rzeczywistości, a jednocześnie "bardzo zachodniego". Postać miała być ponadczasowa. Artysta wybrał znany film i scenę, która doskonale oddawała realia w dniu wyborów. To był prawdziwy pojedynek dobra i zła. Z jednej strony była wizja przyszłości dzięki opozycji demokratycznej, a z drugiej upadający komunizm.

Grafik wybrał do plakatu postać fantastyczną, by nie była ona odniesieniem do konkretnej, żyjącej osoby – jak np. do papieża Jana Pawła II czy Wałęsy. Sarnecki chciał stworzyć symbol, który zapadnie w pamięć. Chciał, by ludzi patrzący na jego dzieło, mogli utożsamiać się z bohaterem.

Na początku grafika nie miała być plakatem, a jedynie motywem do wykorzystania. Ten konkretny został wybrany przez dziennikarkę Polskiego Radia, Janinę Jankowską, do której na konsultację przyszedł Sarnecki. Głosy w organizacji były podzielone, a plakat był uważany za kontrowersyjny i ryzykowny.

Henryk Wujec nie chciał słuchać krytyki i zadecydował o druku plakatów. W niedzielę, 4 czerwca o świcie były one już wszędzie, chociaż dostarczono je na ostatnią chwilę. Część nakładu się zmarnowała przez sobotni deszcz, ale i tak oklejone zostały wszystkie witryny, wystawy i filary. Cała Warszawa wiedziała, na kogo ma głosować.

Wybory czerwcowe, czyli początek końca PRL-u

4 i 18 czerwca 1989 roku zostały przeprowadzone historyczne wybory. Było to pierwsze częściowe działanie tego typu po II wojnie światowej. W ich wyniku zostało wybranych 460 posłów na Sejm PRL oraz 100 senatorów do nowo utworzonego Senatu PRL.

Zgodnie z ustaleniami obrad Okrągłego Stołu, komunistyczne władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zagwarantowały 65 proc. miejsce w Sejmie swoim ludziom. 35 proc. miało trafić do kandydatów bezpartyjnych. Wybory miały charakter demokratyczny, a dopuszczeni do udziału zostali przedstawiciele opozycji demokratycznej. Problemem było to, że o te same mandaty senatorskie oraz poselskie ubiegali się kandydacie jawnie wspierani przez władzę.

Wybory zakończyły się zwycięstwem opozycji solidarnościowej Komitetu Obywatelskiego, którego liderem był Lech Wałęsa. Kandydaci wspierani przez KO zdobyli wszystkie mandaty bezpartyjne w Sejmie oraz 99 ze 100 mandatów senatorskich. Był to początek przemian ustrojowych, w wyniku których później powstała III RP.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.