Zdjęcia pobitych znanych kobiet obiegły internet. Twórca na fali krytyki

Zdjęcia pobitych znanych kobiet obiegły internet. Twórca na fali krytyki30.11.2021 11:43
Źródło zdjęć: © © aleXsandro Palombo / [Instagram](https://www.instagram.com/alexsandropalombo/)

Twórcą kontrowersyjnej kampanii przeciwko przemocy wobec kobiet jest aleXsandro Palombo. Włoski artysta wykorzystał wizerunki znanych kobiet, jak Kate Middleton, Kamala Harris czy królowa Hiszpanii Letycja i dodał do nich siniaki oraz rozcięcia. Zasugerował, że były one ofiarami przemocy domowej, przez co głos zabrali internauci.

Włoski artysta wizualny znowu jest na ustach ludzi z całego świata. AleXsandro Palombo pokazał niedawno swoją najnowsza odsłonę kampanii nagłaśniającej problem przemocy domowej wobec kobiet. W tym roku na plakatach znalazło się kilka wpływowych kobiet: księżna Cambridge Kate Middleton, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, amerykańska wiceprezydent Kamala Harris, królowa Hiszpanii Letycja oraz francuska polityk Christine Lagarde.

Portrety wszystkich wymienionych wyżej kobiet zostały mocno wyretuszowane. Na każdym z plakatów, wizerunek każdej z wpływowych pań ma dodane siniaki i inne ślady po pobiciu. Grafika jest opatrzona podpisem, który wskazuje na to, że kobieta jest ofiarą przemocy domowej. Żaden z tych przypadków nie został potwierdzony i do dziś nie wiadomo, czy Palombo miał zgodę ukazanych osób na wykorzystanie ich wizerunku, ani czy pozyskał zdjęcia bazowe w legalny sposób.

Po opublikowaniu przez artystę plakatów na Instagramie, spadła lawina komentarzy. Użytkownicy zarzucali mu świadczenie nieprawdy, dopytywali o szczegóły, a niektórzy uwierzyli, że to prawdziwe zdjęcia. Przypominamy – nie są to prawdziwe zdjęcia, a wyretuszowane grafiki, mające na celu zwrócić uwagę na problem. Pojawili się również zwolennicy kampanii, którzy podkreślili, że dzięki wykorzystaniu wizerunku znanych osób, ludzie przeczytali napis na plakacie i zaczęli myśleć o kwestii przemocy domowej.

Mimo kontrowersji, projekt Palombo został wystawiony w nowojorskiej Anya and Andrew Shiva Gallery i był prezentowany w wielu miejscach na świecie dzięki polskiemu reprezentantowi – Mak Gallery, m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Co ciekawe, brytyjska rodzina królewska nie skomentowała sprawy, a plakaty zawisły na ulicach Mediolanu kilku miast Hiszpanii bez wiedzy i zgody osób na nich przedstawionych.

Nie jest to pierwszy taki projekt autorstwa Palombo. W zeszłym roku bohaterkami jego kampanii przeciwko przemocy wobec kobiet były: Hilary Clinton, Michelle Obama czy Angela Merkel, a w 2015 gwiazdy telewizji, m.in.: Angelina Jolie, Kendall Jenner czy Kristen Stewart.

Na tę chwilę nie wiadomo nic na temat kwestii prawnych dotyczących wykorzystania wizerunku kobiety na plakatach w kampanii Palombo, ani tego, czy artysta zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Wiadomo jednak na pewno jedno – jego działanie zdecydowanie zwróciło uwagę na ważny problem przemocy wobec kobiet.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.