Beyoncé ekstremalnie odchudzona przez Photoshopa
Afera wokół projektu sukni Roberta Cavallego dla Beyoncé to kolejny głos w dyskusji o tym, czy fotografia mody ma być domeną fantazji, czy powinna trzymać kontakt z rzeczywistością. Z jednej strony - pechowy obraz to nie zdjęcie, lecz ilustracja, a szkice strojów scenicznych właśnie tak wyglądają, ale z drugiej - mamy do czynienia z przemianą faktycznie istniejącej osoby w połączenie Barbie i kałamarnicy.
16.06.2013 | aktual.: 26.07.2022 20:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fotografia czy rysunek?
Trzeba pamiętać, że ilustracja opublikowana na stronie nie była fotografią, a szkicem projektanckim. Rysunki te mają pewien utarty styl. Postacie ludzkie wyglądają na nich właśnie tak - wydłużone korpusy, cienkie kończyny. Rację mają więc ci, którzy zwracają uwagę na charakter tej ilustracji - ma ona prezentować w celowo przesadzony sposób układ i ruch tkaniny, a postać nosząca suknię służy tu brzydko mówiąc za wieszak. Z drugiej strony, to szkic nietypowy - z reguły rysunki projektantów mody przypominają komiks, a nie fotomanipulację czy grafikę komputerową. Dodatkowo fakt, że pajęcza sylwetka na ilustracji ma twarz faktycznie istniejącej osoby sprawia, że całość wywołuje raczej gęsią skórkę niż zachwyt.
Retusz na tapecie
Okazało się też, że reklama marki Lancome z Julią Roberts to o jeden krok za daleko w kwestii Photoshopa - ponieważ reklamowanym produktem był krem do twarzy, nadmiernie wyretuszowane oblicze mogło wprowadzać w błąd:
Fikcja i fakty
Niestety, to nie zawsze tak działa. Fotografia mody, odwołując się do skojarzeń z pożądanymi dobrami, wysokim statusem - bywa traktowana jako wzór. W najbardziej skrajnych przypadkach sylwetki modeli i modelek droga retuszu omijają prawa biologii i fizyki, przypominając postacie ze wspomnianych już szkiców. Ma to przykre, czasem tragiczne skutki uboczne, gdy niektórzy próbują te wzorce realizować. Dlatego dyskusje wokół kwestii retuszu i wzorców urody wciąż pozostają aktualne. W Brazylii powstała kampania społeczna poświęcona zaburzeniom odżywiania, przypominająca odbiorcom (częściej odbiorczyniom), że reklamowa fantazja swoją drogą, a życie swoją: