Canon PowerShot S100 i SX40 HS - kompakt i superzoom dla zaawansowanych
Swą premierę miały dziś dwa nowe aparaty firmy Canon - PowerShot S100 z jasnym obiektywem i procesorem DIGIC 5, a także PowerShot SX40 HS z szerokokątnym obiektywem oferującym powiększenie do 35x. Oba modele umożliwiają w pełni manualną nastawę funkcji i filmowanie w Full HD.
Swą premierę miały dziś dwa nowe aparaty firmy Canon - PowerShot S100 z jasnym obiektywem i procesorem DIGIC 5, a także PowerShot SX40 HS z szerokokątnym obiektywem oferującym powiększenie do 35x. Oba modele umożliwiają w pełni manualną nastawę funkcji i filmowanie w Full HD.
Canon PowerShot S100 śmiało zająć może pozycję nowego modelu flagowego serii S. Obiektyw 24 mm o świetle f/2,0 i zoomie 5x wspierany jest przez system HS, na który składają się czuła matryca CMOS o (dużej jak na kompakt) przekątnej 1/1,7 cala i rozdzielczości 12,1 Mpix oraz procesor DIGIC 5. Maksymalna czułość ISO osiągalna przy pełnej rozdzielczości to 6400.
W przypadku, gdyby i to nie wystarczyło, wykonywanie nieporuszonych zdjęć przy słabym świetle ułatwia stabilizacja obrazu IS. Gwarantować ma ona stabilne zdjęcia przy prędkościach dłuższych o 4 stopnie przysłony, także podczas nagrywania wideo w Full HD (24 fps, dźwięk stereo). 7 trybów IS umożliwia dostosowanie sposobu korekcji do danej sytuacji.
Wspomniany DIGIC 5 analizować ma czterokrotnie więcej informacji tworzących poszczególne piksele niż poprzednie generacje przetwornika, oferując jednocześnie ograniczenie szumów o maks. 75%. Prędkość przetwarzania wzrosła zdaniem producenta sześciokrotnie.
PowerShot S100 oferuje fotografowanie w formacie RAW, a także w pełni manualną kontrolę poprzez zastosowanie pierścienia obiektywu - Lens Control Ring - do nastawy ostrości w sposób charakterystyczny dla lustrzanek. LCR umożliwia jednak także kontrolę nad ustawieniami migawki, przysłony i ISO, pozwalając na ich regulację w 1/3-stopniowych skokach.
Canon oferuje także tryby i funkcje automatyczne, takie jak Smart Auto (dobierający optymalne parametry do sceny przy pomocy jednego z 32 presetów), czy Multi-area White Balance (punktowe dopasowanie balansu bieli w przypadku obecności kilku różnych źródeł światła).
3-calowy wyświetlacz LCD PureColor II G oferuje rozdzielczość 461 tys. punktów. Aparat wyposażono także w moduł GPS, co pozwala na automatyczne geotagowanie. Funkcja High-speed Burst HQ pozwala na wykonanie serii 8 zdjęć w czasie poniżej jednej sekundy (9,6 klatek na sek.), a trub Super Slow Motion Movie potrafi nagrywać wideo w jakości QVGA z prędkością 240 fps, lub VGA przy 120 fps.
PowerShot S100 pozwala także na podłączenie akcesoriów - np. flesza HF-DC2, obudowę wodoodporną WP-DC43 i in. Port HDMI-CEC pozwala także na przeglądanie zdjęć i filmów bezpośrednio z aparatu na ekranie telewizora.
Całość podzespołów aparatu mieści się w obudowie o grubości 26,7 mm, dostępnej w dwóch opcjach kolorystycznych - czarnej i srebrnej.
W porównaniu z Canonem PowerShot S100 nie gorzej wypada PowerShot SX40 HS. Ten drugi aparat wyróżnia się przede wszystkim 35x zoomem (ekw. 24 - 840 mm) z silnikiem ultradźwiękowym USM i stabilizacją IS redukującą drgania o 4,5 stopnia przysłony, a także śledzącym autofokusem. W SX40 wbudowano również wizjer elektroniczny (trochę niezrozumiałe jest, że nie znalazł się on w S100). Wyświetlacz LCD jest wprawdzie nieco mniejszy (2,7"), lecz jest jednocześnie uchylny, co z pewnością ułatwi kadrowanie.
SX40 wyposażono również w funkcję Zoom Framing Assist, Handheld Night Scene (montuje kilka niedoświetlonych klatek w jedną, poprawnie naświetloną), a także podpowiedzi ekranowe dla początkujących użytkowników (On-screen Hints & Tips). PowerShot SX40 HS oferuje też filtry kreatywne (Creative Filters), m.in. Fish-eye, Super Vivid, Plakat, Zabawka ("udaje" efekt aparatu otworkowego), Monochrom i Miniatura, działające także w trybie filmowania.
Poza wymienionymi elementami, specyfikacje obu modeli są dość podobne. Oba wyposażono w HS System (matryca 12,1 Mpix, DIGIC 5), oba umożliwiają również manualne sterowanie i nagrywanie wideo w jakości Full HD (24 fps, stereo, format Apple iFrame Movie) oraz przeglądanie nagrań w telewizorze dzięki złączu HDMI.
Oba aparaty oferują tryby Smart Auto, Multi-area WB, High-speed Burst HQ (8 zdjęć z prędkością 10,3 kl./sek., lub seria do zapełnienia karty przy 2,4 kl./sek.), Super Slow Motion Movie oraz kompatybilność z dodatkowymi akcesoriami.
Póki co brak danych odnośnie do daty wejścia sprzętu do sprzedaży, czy jego spodziewanych cen.
Źródło: Canon