Co jest lepsze – obiektyw stało czy zmiennogiskowy?

Co jest lepsze – obiektyw stało czy zmiennogiskowy?26.10.2018 13:02
Co jest lepsze – obiektyw stało czy zmiennogiskowy?
Redakcja Fotoblogia.pl

Obiektywy stało i zmiennoogniskowe mają swoje liczne wady i zalety. Długość ogniskowej nie jest jedyną różnica, idzie za tym również jakość obrazu, waga, rozmiar, ergonomia oraz cena.

Obiektywy stałoogniskowe są to obiektywy, które mają jedną, zablokowaną konstrukcyjnie długość ogniskową. Ich rozstrzał waha się od ultra-szerokiego kąt do super-tele, które dają bardzo wąski kąt widzenia. Ogromną przewagą obiektywów stałoogniskowych jest rozdzielczość generowanego obrazu, która przeważnie przewyższa tę, którą otrzymamy przez zoomy. Dodatkowo – dzięki spójności budowy technologicznie istnieje możliwość konstruowania obiektywów tak, by były znacznie jaśniejsze np. 1:1,8; 1:1,4 czy nawet 1:0,95 (Voiglander Nokton). Niestety za tę jakość przyjdzie nam zapłacić zdecydowanie więcej, niż za ciemniejszy zoom. Najjaśniejszym, dostępnym obecnie na rynku obiektywem zmiennoogniskowym jest Sigma 18-35 mm f/1.8 ART. Niestety jest ona przeznaczona jedynie do aparatów z matrycą APS-C.

Canon EF 200-400 mm to naprawdę potężny zoom!
Źródło zdjęć: © © JK
Canon EF 200-400 mm to naprawdę potężny zoom!

Obiektywy zmiennoogniskowe mają możliwość zmieniania ogniskowej według potrzeby fotografa. Jest to umiłowane narzędzie pracy większości fotografów prasowych, ponieważ pozwala na zminimalizowanie noszonego przy sobie sprzętu. Dobrze skorygowane obiektywy zmiennoogniskowe potrafią kosztować naprawdę dużo, lecz wciąż zakup takowego wyniesie mniej niż kompletowanie odpowiednich ogniskowych w systemie stałoogniskowym.

Obiektywy stałoogniskowe przeważnie mają mniejsze gabaryty niż zoomy i są lżejsze.
Źródło zdjęć: © © JK
Obiektywy stałoogniskowe przeważnie mają mniejsze gabaryty niż zoomy i są lżejsze.

Stałki pozwalają na narzucenie sobie pewnego rodzaju dyscypliny. Częstą odpowiedzią fotografów ulicznych i portretowych na pytanie – jaki obiektyw kupić? - jest: "Stałkę, zooma masz w nogach”.

Z drugiej strony – jeśli nie mamy specjalnie czasu na żonglowanie obiektywami, a potrzebujemy dużego zakresu ogniskowych – zoomy są błogosławieństwem. Jednym szkłem możemy zrobić całe wydarzenie. Świetnie również sprawdzają się przy pracy studyjnej, gdzie możemy stanąć w jednym miejscu i za pomocą zmieniania długości ogniskowej tworzyć pełnowartościowe, zróżnicowane kadry.

Obiektywy stało i zmiennoogniskowe - porównanie

Nie można jednoznacznie powiedzieć - który typ obiektywów jest lepszy - oba są inne i przeznaczone są do innego charakteru pracy. Jeśli stawiacie na jakość - bierzcie stałki, jeśli zależy wam natomiast na szybkości - na pewno będziecie zadowoleni z dobrego zooma.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)