Tajemnica godziny 10:10. To ją wskazują zegarki na zdjęciach reklamowych
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niemal na każdym zdjęciu reklamowym zegarka na tarczy prawie zawsze widnieje ta sama godzina: 10:10. Większość fotografów robi to, aby jak najlepiej wyeksponować logo firmy, ale naukowcy ustalili, że istnieje bardziej psychologiczny powód używania tego czasu.
Istnieje wiele wskazówek i trików, dzięki którym można osiągnąć najlepsze rezultaty w fotografii produktowej. Oprócz sprzętu, oświetlenia, kompozycji i innych strategii związanych z fotografią można wykorzystać różne sztuczki psychologiczne związane z robieniem zdjęć, które sprzedadzą produkt.
Jedna z tych strategii jest typowa dla zdjęć reklamowych zegarków. Jak donosi serwis RealClear Science, naukowcy sprawdzili, czemu wyświetlanie godziny 10:10, sprzedawało więcej zegarków niż inne układy wskazówek. W badaniu opublikowanym w czasopiśmie "Frontiers in Psychology" założyli, że zegarek pokazujący tę konkretną godzinę będzie bardziej atrakcyjny wizualnie dla potencjalnych klientów niż urządzenie wskazujące inne pory dnia.
W pierwszym eksperymencie 46. uczestników otrzymało sześćdziesiąt zdjęć różnych zegarków ustawionych na godzinę 10:10, 11:30 lub 8:20. Uczestników pytano zarówno o ich reakcję emocjonalną na widok każdego zdjęcia, jak i o prawdopodobieństwo zakupu każdego z zegarków. Osoby badane oceniły zegarki ustawione na godzinę 10:10 jako przyjemniejsze dla oka w porównaniu z zegarkami ustawionymi na inne godziny. Stwierdzili również, że byliby bardziej skłonni do ich zakupu.
W drugim eksperymencie wzięło udział kolejnych 20 osób. Każda z nich oglądała w przypadkowej kolejności dwanaście różnych obrazów, ponownie przedstawiających zegarki ustawione na godzinę 10:10, 11:30 lub 8:20. Tym razem badani mieli ocenić, w jakim stopniu każde z ustawień przypomina obraz uśmiechniętej lub smutnej twarzy w skali od 1 do 10.
Jak można się domyślić, osoby badane stwierdziły, że zegarki ustawione na godzinę 10:10 najbardziej przypominają uśmiechniętą twarz, a zegarki ustawione na godzinę 8:20 najbardziej przypominają twarz smutną. Psychologia działania tego triku marketingowego jest dość prosta: przypomina nam o uśmiechu, co poprawia nastrój podczas oglądania zdjęć i zakupów.
Konrad Siwik, dziennikarz Fotoblogii