Czy tanie stałki domknięte do f/8 są tak samo dobre jak drogie zoomy?

Czy tanie stałki domknięte do f/8 są tak samo dobre jak drogie zoomy?
Marcin Watemborski

07.11.2019 10:09, aktual.: 07.11.2019 11:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ekipa LensRentals postanowiła zrobić kilka testów. Na warsztat wzięli kilka tanich obiektywów i ustawili je na przysłonie f/8, po czym wykonali pomiary. Czy wszystkie sprawdzają się podobnie? Zobaczcie sami.

Roger Cicala podzielił test na dwie części. W pierwszej wziął na warsztat drogie obiektywy o parametrach 35 mm f/1.4, w drugiej natomiast porównywał dwa tanie obiektywy stałoogniskowe z drugimi zmiennoogniskowymi. Tymi stałkami były: Canon EF 35 mm f/2 IS USM oraz Tamron 35 mm f/1.8 SP Di VC USD, zoomami natomiast: Canon EF 24-70 mm f/2.8L IS USM II oraz Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM Art.

Poniżej możecie zobaczyć schematy dla poszczególnych obiektywów i wyniki przy zmianie przysłony aż do f/8.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]

Dla ułatwienia czytania schematów – im jaśniejszy kolor pojawia się na schemacie, tym ostrzejszy jest obraz. Oś X to odległość od środka kadru na zewnątrz, natomiast oś Y to to pozycja ostrości. Środkowy punkt wykresu pokazuje środkowy punkt kadru – lewo i prawo od środka to krawędzie kadru, góra i dół to pozycja front lub backfocusa. Wykres po lewej stronie możecie zobaczyć wykres strzałkowy, po prawej wykres stycznych. Jak widzicie, w zależności od typu wykresu najostrzejsze punkty znajdują się w różnych pozycjach ostrości.

Za średnią Cicala uznał najostrzejszy obrazek w całym kadrze. Dla obiektywu Canon EF 35 mm f/2 IS USM jest to przysłona f/8. Wtedy właśnie ostrość będzie najrówniejsza w całym przedziale kadru.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/3]

Specjalista podsumowuje test tanich i drogich obiektywów następująco:* ”Jeśli chcesz fotografować domykając obiektyw, dobry obiektyw f/1.8 lub f/2 jest prawie tak dobry, jak droższe obiektywy z przysłoną f/1.4”.*

W przypadku obiektywów zmiennoogniskowych wniosek jest popularny – nawet drogie zoomy wypadają gorzej niż tanie stałki, przynajmniej na brzegach kadru. Obiektywy stałoogniskowe dają również bardziej powtarzalne wyniki.

Zoom często będzie lepszym wyborem ze względu na uniwersalność zastosowania, ale niekoniecznie będzie najlepszym optycznie szkłem. Jeśli zależy wam na lepszej jakości, warto jest zainwestować w obiektywy stałoogniskowe o ogniskowych, które najczęściej wykorzystujecie. Jeśli nie macie na to czasu – zoom to to, czego potrzebujecie.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)