David Bergman radzi, jak wykonać film poklatkowy od dnia do nocy

David Bergman radzi, jak wykonać film poklatkowy od dnia do nocy

David Bergman radzi, jak wykonać film poklatkowy od dnia do nocy
Marcin Watemborski
30.05.2018 11:44, aktualizacja: 30.05.2018 13:44

Timelapsy od świtu do zmierzchu są niesamowicie efektowne. Fotograf i filmowiec David Bergman jest specjalistą w tej dziedzinie i postanowił trochę o tym opowiedzieć. Największa przeszkodą są zmiany w ekspozycji – zobaczcie, jak sobie z nimi poradzić.

Filmy poklatkowe wymagają dużo cierpliwości i pracy. Jeśli macie wystarczająco samozaparcia, możecie spróbować tworzenia timelapsów, które pokazują cykl od świtu do zmierzchu (lub na odwrót). Takie filmy to dopiero wyzwanie!

Holy Grail Timelapse: Two Minute Tips with David Bergman

Głównym problemem przy takich timelapsach jest wyjednanie ekspozycji. Bergman zwraca uwagę na to, że trzeba to robić stopniowo i bardzo powoli, bo inaczej skoki będą zbyt mocne, przez co utracą na płynności. Jako rozwiązanie tego tematu, David proponuje wykorzystanie priorytetu przysłony. Niestety w tym przypadku mogą wystąpić problemy z chwilowymi zmiennymi pogody. Wystarczy chmura, która szybko przejdzie lub silniejszy promień słońca i będziemy mieli źle naświetlone przypadkowe klatki.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem będzie ręczne ustawianie ekspozycji, gdy możecie regulować czas naświetlania przy każdym ujęciu. Wymaga to naprawdę dużej cierpliwości i zdalnego sterowania, bo bez tego możecie utracić stabilność kadrów i narazić się na przesunięcia lub poruszenia. Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie przestawiania parametrów ręcznie przy kilku lub kilkunastogodzinnych zdjęciach.

Problemem przy poprawnej ekspozycji mogą być również obiektywy z przysłoną sterowaną elektromagnesem. Takie konstrukcje domykają się do pożądanej wartości przysłony w momencie robienia zdjęcia, lecz przy długotrwałej, ciągłej pracy mogą pojawiać się przesunięcia domknięcia. Dobrym rozwiązaniem jest tutaj zastosowanie obiektywów manualnych, które umożliwiają ustawienie wartości przysłony na stałe.

Wykonanie dobrego filmu poklatkowego to naprawdę sztuka. Zawsze szanowałem i będę szanował twórców takich dzieł, bo to ogrom pracy. Tym bardziej cenię timalapsy, które są naprawdę dobrze wykonane i mają ciekawie zrobione przejścia.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)