Dla początkujących: Adobe Camera RAW, część 2
10.05.2009 10:00, aktual.: 02.08.2022 10:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Z małym poślizgiem publikujemy kolejną część poradnika dla początkujących o Adobe Camera Raw - jednego z najlepszych narzędzi do obróbki plików RAW. W poprzedniej części poznaliście pierwszy i podstawowy ekran Adobe Camera Raw. Dzisiaj będzie trochę o balansie bieli.
Pierwszą część znajdziecie tutaj. A teraz dla przypomnienia. Jak uruchomić Camera RAW? Wystarczy po prostu otworzyć plik typu RAW w Photoshopie, z pomocą jego menu Plik ? Otwórz... Jednak to nie jedyna metoda. Można skorzystać też z np. Adobe Bridge i z niego uruchamiać moduł Camera RAW (prawy klawisz na wybranym zdjęciu i kliknąć na* Otwórz w Camera Raw...*).
Kliknijcie na pierwszej z ikonek w pasku - to będą podstawowe ustawienia.
Balans bieli to jedna z pierwszych regulacji jakie przyjdzie Wam zmieniać. Chodzi o warunki oświetleniowe w jakich zrobione było zdjęcie. Większość aparatów potrafi sobie z tym całkiem dobrze poradzić, jednak są takie sytuacje, że niestety, nie da rady. Dlatego robiąc zdjęcia w RAWach, mamy całkowitą dowolność w ustawianiu balansu bieli już PO zrobieniu samego zdjęcia.
Służą do tego dwa suwaki - jeden reguluje temperaturę barwową oświetlenia na zdjęciu, przesuwając go w kierunku zimniejszych (w lewo) lub cieplejszych (w prawo) odcieni. Wartość podawana w okienku przy suwaku temperatury jest w Kelvinach. Suwak do regulowania tinty pomoże w idealnym dopracowania odcieni na zdjęciu, regulując ilość zieleni lub purpury na zdjęciu.
Zauważcie, że tymi suwakami w prosty sposób możecie zrobić zdjęcie w stylu ORWO:
Prócz ręcznych ustawień, macie do dyspozycji gotowy balans bieli do wybrania z rozwijanej listy, dobrany w zależności od typu oświetlenia (światło dzienne, pochmurne, w cieniu, oświetlenie zwykłą żarówką z włóknem wolframowym, fluorescencyjną czyli świetlówką czy lampą błyskową). Do wyboru jest także to ustawienie, jakie zostało zapisane przez aparat (jak na ujęciu) czy automat, który będzie starał się dopasować sprawę automatycznie.
Ale jest jeszcze jedno narzędzie do ustawiania balansu bieli - znajdziecie je w pasku narzędziowym w górnej części okna (wspominałem o nim poprzednio). Z jego pomocą musicie namierzyć i kliknąć w białe (oby nie wypalony biały refleks światła) lub neutralnie szare miejsce na zdjęciu. Zazwyczaj to najszybsza metoda na ustalenie prawidłowego balansu bieli. Jeśli wrócić do początkowego balansu, wystarczy kliknąć dwukrotnie na ikonkę narzędzia.