Erwitt, Cartier-Bresson, Salgado - jak wyglądają stykówki wielkich fotografów?

Elliot Erwitt, fot. Krzysztof Basel
Elliot Erwitt, fot. Krzysztof Basel
Krzysztof Basel

03.09.2011 10:53, aktual.: 01.08.2022 14:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Każdy fotograf chciałby zobaczyć, jakie kadry tworzyli znani fotografowie, zanim i po uchwyceniu ich najsłynniejszych zdjęć. Taką możliwość daje podpatrzenia stykówek, dostępnych w Internecie.

Fotoreporterzy tworzą tzw. stykówki z naświetlonych negatywów lub zdjęć cyfrowych. Powstają w ten sposób kolekcje miniatur, ułatwiające fotografowi szybkie odnajdywanie konkretnych klatek w zbiorach. Innym celem może też być wybór fotografii do powiększenia i odrzucania najsłabszych zdjęć.

Stykówki ukazują też po kolei jakie kadry wykonywał fotograf. Dla postronnych osób i innych fotografów taka wiedza może być bardzo pouczająca. Szczególnie, jeśli swoje stykówki udostępniają tacy mistrzowie, jak Henri Cartier-Bresson, Elliott Erwitt, Sebastião Salgado czy Robert Doisneau. Polecam też album, który wydała agencja Magnum, zawierający stykówki swoich najsłynniejszych fotografów.

Henri Cartier-Bresson

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ws5MVx9mYKM[/youtube]

William Klein

To fragment 15-minutowego filmu "Contacts" z 1983 r. w którym William Lein opowiada o swoich fotografiach.

Na koniec zobaczcie, jak wykonać samemu stykówki w programie Adobe Bridge:

Źródło artykułu:WP Fotoblogia