Facebook inwestuje w rynek VR i przedstawia Surround 360, nowe urządzenie do rejestrowania rzeczywistości

Facebook inwestuje w rynek VR i przedstawia Surround 360, nowe urządzenie do rejestrowania rzeczywistości

Facebook inwestuje w rynek VR i przedstawia Surround 360, nowe urządzenie do rejestrowania rzeczywistości
Marcin Watemborski
13.04.2016 11:31, aktualizacja: 13.04.2016 13:31

Rok 2016 jest silnie rozwojowy dla tematyki wirtualnej rzeczywistości i kręcenia w 360 stopniach. Gigant medialny – Facebook – postanowił wejść na rynek i możliwie go zdominować, dzięki zaprezentowaniu nowego rozwiązania.

Surround 360 to rozwiązanie stworzone przez Facebooka, które ma możliwość nagrywania 360-stopniowych filmów w 3D. Składa się ono z 17 kamer, które mogą wygenerować obrazek o rozdzielczości do 8K na oko. Firma będzie produkowała na własną rękę samo urządzenie oraz open source'owe oprogramowanie, by dać możliwość niezależnym programistom na poprawę działania.

Obraz

Kombo prezentowane przez FB składa się z 17 zsynchronizowanych kamer: 14 poziomych, 1 rybiego oka na górze oraz dwóch na dole obudowy. Obraz z kamer jest rejestrowany na całej matrycy jednocześnie, co pozwala uchwycić poruszające się obiekty w pełni ostrości. Dodatkowo – całość jest przystosowana do długotrwałej pracy bez przegrzewania się. Obrazu ze wszystkich rejestratorów są przechwytywane i łączone w jeden za pomocą specjalnego oprogramowania. Pojedyncze kamery są zamknięte w aluminiowej obudowie, przypominającej statek kosmiczny z lat 60.

Obraz

Skoro już o tej cudownej formie mówimy – to wiedzcie, że kamerki to przemysłówki Point Grey, wykorzystujące drugiej generacji matrycę Pergius CMOS od Sony. Obiektywy mają ogniskową 7mm i jasność f/2.4, co jest ekwiwalentem ok. 19 mm dla pełnej klatki.

Obraz

Ogromne ilości danych dostarczane przez rejestratory są przetwarzane przez linuxowy system operacyjny i dyski SSD. Kamery są obsługiwane przez interfejs internetowy, który umożliwia zmianę czasu otwierania migawki, ekspozycji, klatkażu oraz sygnału. Filmy z urządzenia mogą być odtwarzane za pomocą Oculus Rift oraz innych sprzętów VR. Rozdzielczość obrazka na jedno oko może mieć 4K, 6K lub 8K.

Wielką częścią tej rewolucji trójwymiarowo 360-stopniowej jest to, że Facebook udostępnia programistom i inżynierom projekty Surrounda, by zachęcić ich do uczestnictwa w procesie rozwoju narzędzia. Firma kwituje to krótko: „Wiemy z doświadczenia, że szersza społeczność poradzi sobie z ulepszeniem urządzenia szybciej niż garstka naszych inżynierów”.

Zastanawiam się jak wielkie prawo istnienia ma nowinka technologiczna Facebooka, skoro na rynku mamy kamerki jak Nikon KeyMission 360, Theta S, LG 360 Cam, czy Samsung Gear 360. Chociaż z drugiej strony, jeśli ta firma poważnie weźmie się za rynek 3D/360 może stanowić to poważne zagrożenie dla innych graczy. Czas pokaże jak rozwinie się sytuacja.

Więcej technicznych informacji znajdziecie na stronie Facebooka.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)