Fotografia ślubna - jaki sprzęt wybrać? [poradnik]

Fotografia ślubna - jaki sprzęt wybrać? [poradnik]10.01.2011 15:36
Przy ważnych momentach warto pokazać trochę więcej niż tylko głównych bohaterów. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com
Przy ważnych momentach warto pokazać trochę więcej niż tylko głównych bohaterów. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com
Paweł Łączny

Fotografując młodą parę przez cały dzień, od wizyty u makijażystki po tańce o 2:00 w nocy, możesz się spodziewać różnych warunków oświetleniowych, pomieszczeń czy też dziwnych zachcianek gości. Jak odpowiednio wybrać i spakować sprzęt fotograficzny na ślub?

Jeśli masz możliwość zakupu aparatu z matrycą pełnoklatkową to zdecydowanie zrób to. Pomijając wcześniej wspomnianą jakość, przyda się gdy będziesz fotografować w małych pomieszczeniach.

Sprawny autofokus

Bardzo pomaga ostrzyć przy słabym oświetleniu.

Akumulatory

Warto wiedzieć, ile zdjęć można wykonać na jednej baterii. Koniecznie wyposaż się wcześniej w odpowiednią ilość akumulatorów na zapas.

KorpusWysoka czułość ISOJeśli masz takie możliwości, wybieraj sprzęt możliwie zaawansowany, pozwalający, bez obawy o jakość zdjęć, fotografować na wysokich czułościach. Pomoże Ci to pracować przy świetle zastanym np. w czasie ceremonii zaślubin. Zazwyczaj nie będziesz mieć zgody księdza prowadzącego na fotografowanie z użyciem flesza więc jakość plików na wysokim ISO jest bardzo ważna.Matryca: pełna klatka

Cena: od 4000 zł

Cena: od 2.200 zł

50mm f/1,4

Polecam tzw. jasne obiektywy. Niestety, nie każdego stać na zestaw w postaci 24 mm, 50 mm oraz 75 mm ze światłem f/1.4 a więc trzeba trochę pokombinować. Osobiście używam następujących obiektywów:17-40mm f/4

50mm f/1.4 - warto wykorzystać go również fotografując gości, którzy dopiero co zajęli swe miejsca w kościele. Te zdjęcia zawsze cieszą młodą parę, macie na nie dużo czasu a dzięki właściwościom technicznym tego szkła, uzyskacie miłe zdjęcia gości. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com
50mm f/1.4 - warto wykorzystać go również fotografując gości, którzy dopiero co zajęli swe miejsca w kościele. Te zdjęcia zawsze cieszą młodą parę, macie na nie dużo czasu a dzięki właściwościom technicznym tego szkła, uzyskacie miłe zdjęcia gości. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

To tanie obiektywy zachowujące niezłą jakość, choć odradzam robienie zdjęć z odległości większej niż 10-15 metrów. Pojawia się charakterystyczne „mleko” i czasem słabo z ostrością. Przy mniejszej odległości zdaje egzamin na piątkę, daje komfort pracy w kościele, fotografowanie szczegółów w trakcie przygotowań młodej pary czy też fotografowanie gości przy stolikach bez potrzeby stosowania lampy błyskowej. Często stosuję go również do fotografowania tańczących na parkiecie - poprzez swoje parametry pozwala nam zamrażać tańczących przy ciekawym, często bardzo kolorowym świetle, zaś mała głębia ostrości tworzy ciekawie rozmyte tło.

Cena: od 1100 - 1300 zł.

70-200mm f/2.8

Sporadycznie używam szkła o takiej ogniskowej. Zwykle czeka w torbie na swój moment, który najczęściej w ogóle nie przychodzi. Jeśli masz czas przed ceremonią, możesz nim fotografować gości, którzy zajęli już swe miejsca w kościele. Osobiście stosuję do tego 50 mm, ale to już kwestia preferencji.

Cena: od 3.500 zł

Najlepszym rozwiązaniem według mnie jest zoom 24 - 70 mm f/2.8 ze względu na jasność, ostrość oraz uniwersalność wykonywanych przezeń zdjęć. Na wybór obiektywu wypada również spojrzeć z perspektywy mobilności i dźwiganych kilogramów - to szkło daje komfort przy jednym, jak i drugim zagadnieniu.

Lampa błyskowa

Staraj się wyposażyć w zewnętrzną lampę błyskową, tzw. dedykowaną. Dysponuje ona zazwyczaj dużą liczbą przewodnią, kilkoma ważnymi funkcjami (np. moment synchronizacji z lustrem) oraz, co ważne przy fotografii w pomieszczeniach, ruchomą głowicą, pozwalającą na dowolne odbicie błysku od ścian, sufitu, luster itp. Jeśli w ogóle używam flesza, to właśnie w takich sytuacjach - w czasie tańców czy zdjęć pary młodej z gośćmi ( „od stolika do stolika”). Jeśli masz nieźle opanowany flesz pod względem technicznym, praktycznie niewidoczne będzie jego zastosowanie. Pamiętaj, że młode pary zazwyczaj preferują zdjęcia jasne, ostre i na temat.

Wybierając lampę błyskową, zwróć uwagę czy np. ma ruchomą głowicę oraz funkcję synchronizacji błysku z opadnięciem lustra.  Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com
Wybierając lampę błyskową, zwróć uwagę czy np. ma ruchomą głowicę oraz funkcję synchronizacji błysku z opadnięciem lustra. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Nawet gdy masz piękną wizję sfotografowania błogosławieństwa w pół cieniu, upewnij się, że zrobiłeś również zdjęcie , na którym po prostu wszystko widać. Bez zbędnej filozofii, rób zdjęcia dla młodej pary, dopiero później dla siebie. Dlatego lekkie dopełnienie fleszem jest jak najbardziej pożądane, szczególnie w tych najważniejszych momentach.

Do lampy błyskowej warto mieć „zmiękczacz” w postaci dyfuzora, przyklejonego plastiku czy też najmniejszej z możliwych soft boxów. Szczególnie ta ostatnia opcja daje wspaniały efekt przy niskiej cenie.

Kupując lampę, pamiętaj aby mieć przynajmniej jeden dodatkowy zestaw akumulatorków i zawsze zabierać ze sobą na zlecenie ładowarkę. Warto również poszukać zewnętrznego zasilania, jeśli lampa ma taką funkcję. Są również flesze posiadające możliwość „doczepienia” piątego akumulatorka. Reasumując, im większy zapas energii będziesz mieć, tym lepiej.

Cena: od ok 1.000 zł

Mój sprzęt

Osobiście nigdy nie zabieram więcej sprzętu niż opisany powyżej. Dzięki temu jestem mobilny i nie objuczony jak wielbłąd oraz mam pewność, że będę w stanie pracować nieprzerwanie przez 15 - 20 h, nie martwiąc się o sprzęt, zasilanie i własną kondycję.

Zestaw na którym pracuję od wielu lat. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com
Zestaw na którym pracuję od wielu lat. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Nie chce nikomu sugerować, że fotografując śluby, musi wydać na sprzęt nie wiadomo ile pieniędzy. Faktem jest jednak, że chcąc pracować na wysokich czułościach, trzeba zainwestować w odpowiedni korpus. By mieć odpowiednie ogniskowe, kupujesz odpowiednie obiektywy. Jeśli zdjęcia pod względem technicznym mają być z najwyższej półki, poniesienie pewnych kosztów jest niezbędne. Jeśli jednak myślisz poważnie nad fotografią ślubną i wierzysz w swoje umiejętności, odpowiedni sprzęt powinien Ci się zwrócić już po pierwszym sezonie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)