Getty Critics, Rodzinka Stokowskich… W Sieci piętnują absurdy zdjęć stockowych

Stocki to zdjęcia ilustracyjne sprzedawane przez agencje fotograficzne na potrzeby reklamy i prasy. Czasem te obrazki są tak idealne, że aż śmieszne. Zbieraniem ich i przewrotnym komentowaniem zajmują się założyciele blogu Getty Critics oraz polskiego fanpage’u Rodzinka Stokowskich.

Getty Critics, Rodzinka Stokowskich… W Sieci piętnują absurdy zdjęć stockowych
Źródło zdjęć: © © gettycritics.com
Wojciech Gadomski

Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© gettycritics.com
© gettycritics.com
Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© © gettycritics.com
Obraz
© gettycritics.com
© gettycritics.com

Blog Getty Critics jest prowadzony przez parę kumpli pracujących w agencjach reklamowych. Andrew MacPhee i Bart Batchelor są dyrektorami artystycznymi i na co dzień potrzebują stocków do swoich projektów. Podobnie jak wielu z nas dostrzegli absurdalność niektórych zdjęć używanych w reklamach. Postanowili się podzielić swoimi znaleziskami: założyli blog, w którym publikują zdjęcia i ironicznie je komentują. Getty Critics różni się od wielu prześmiewczych stron, które znamy z sieci. Twórcy publikują zdjęcia, na których na pierwszy rzut oka jest wszystko w porządku. Dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się można dostrzec, że coś nie gra.

Jednym z moich ulubionych znalezisk na tym blogu jest zdjęcie pary koszącej trawnik. Oboje są ubrani tak, jakby wybierali się na koktajl party, poza tym trawnik, który “koszą”, wcale nie potrzebuje strzyżenia. Kolejna ciekawostka natury ogrodniczej to fotografia przedstawiająca rodzinę usuwającą liście w parku. Nie wyglądają raczej na zawodowych sprzątaczy…

Nazwa blogu nawiązuje do nazwy jednej z największych agencji fotograficznych – Getty Images. Zdjęcia, które autorzy zamieszczają na blogu, w dużej części pochodzą z tej agencji. W rozmowie z Wired twórcy przyznają, że są zdziwieni, że firma jeszcze nie wytoczyła im procesu. Podejrzewają, że być może właściciele agencji w ich działalności widzą zysk albo zwyczajnie są zbyt zajęci, żeby napisać pozew.

Strona staje się coraz popularniejsza. Po tygodniu działalności zaliczyła ponad 100 tys. wejść. Popularność nakręcają ostatnio dodawane filmy, zmontowane ze stockowych wideo sprzedawanych przez agencje. Klipy są pozbawione dźwięku, chłopaki z GC montują je i dodają do nich swój dubbing i efekty. Powstają z tego niezłe karykatury reklam.

W Polsce też znaleźli się “miłośnicy” ilustracji. Rodzinka Stokowskich to fanpage, na którym publikowane są kiepskie zdjęcia stockowe z dodanymi przez twórców strony przesłodzonymi komentarzami w pierwszej osobie. Wpisy są tak przygotowane, żeby wyglądały na niusy z życia wymyślonej rodziny. Miłośnicy ironii płaczą ze śmiechu.

Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do sztucznych uśmiechów, wiecznie młodych i pięknych ludzi z billboardów sprzedających nam rzeczy, których nie potrzebujemy. Niektórzy nawet już nie zauważają natłoku kiepskich reklam. Takie miejsca jak Getty Critics czy Rodzinka Stokowskich wybijają nas z tej drzemki.

Już wszyscy zdążyli się zorientować, że do bólu sztuczna reklama jest po prostu nieskuteczna i żałośnie śmieszna. Wszyscy poza producentami tych potworków, którzy tkwią w swoich nawykach i po prostu boją się zmian. Nie twierdzę, że tak jest zawsze – reklama potrafi zaskoczyć – i o to w niej chodzi, ale co ja wiem o reklamie.

Śmiech jest najlepszy na rzeczy, na które nie ma rady. Śmiejmy się więc z marnej fotografii stockowej – może ktoś nas usłyszy, zrobi mu się głupio i coś spróbuje zmienić.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.