Harvard pozwany za czerpanie korzyści ze zdjęć niewolników z 1850 roku
W 1976 na strychu muzeum Harvardu zostały znalezione zdjęcia niewolników wykonane w połowie XIX wieku. Jedno z nich stało się symbolem niewolnictwa i było wykorzystywane do promowania książek i konferencji. O prawa swojego przodka upomina się jego praprawnuczka.
22.03.2019 | aktual.: 26.07.2022 15:53
W 1850 roku profesor Uniwersytetu Harvarda zamówił zdjęcia amerykańskich niewolników. Portrety 11 osób, wykonane w technice dagerotypii, zrobione zostały w Południowej Kalifornii.
Mężczyzna imieniem Renty i inni niewolnicy zostali zmuszeni do pozowania bez ubrania i sfotografowani pod różnymi kątami. Zdjęcia miały potwierdzać poligenizm - pogląd głoszący, że ludzie pochodzą od różnych przodków, a nie od wspólnego, jak twierdzi monogenizm. Biolog Louis Agassiz wykorzystał te zdjęcia, jako przykład rasistowskiej tezy, że czarni są gorsi od białych.
Zdjęcia, które zamówił Agassiz, zostały wykonane przez JT Zealy'ego w jego amerykańskim studio. Biolog opublikował je miesiąc później w artykule "Różnorodność pochodzenia ludzkich ras".
Potomkini Renty'ego walczy o jego godność
Po prawie 170 latach od wykonania tych zdjęć Tamara Lanier zabrała głos w sprawie swoich przodków. Kobieta twierdzi, że jest praprawnuczką Renty’ego i pozwała Harvard za czerpanie korzyści ze zdjęć wykonanych bez zgody osób, które przedstawiają.
Tamara Lanier powiedziała, że informowała wcześniej uniwersytet o swoim rodowodzie i przesłała dotyczące go badania już w 2011 roku, z prośbą o zwrócenie zdjęć jej przodków, ale uczelnia odrzuciła prośbę.
Pozew przeciwko Uniwersytetowi Harvarda powołuje się na prawo federalne, dotyczące praw własności, prawo Massachusetts do odzyskiwania mienia osobistego oraz prawo stanowe dotyczące bezprawnego użycia zdjęcia do celów marketingowych.
Zdjęcia odnalezione po wieku stały się symbolem niewolnictwa
Zdjęcia wykonane w 1850 roku zniknęły na ponad 100 lat. W 1976 zostały odnalezione na strychu Muzeum Archeologii i Etnologii Uniwersytetu Harvarda. Jedno ze zdjęć Renty’ego zamieniło się w obraz niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych. Znalazło się na okładce książki z 2017 roku "From Site to Sight : Anthropology, Photography, and the Power of Imagery" opublikowanej przez Muzeum Peabody, która była sprzedawana w cenie 40 dolarów.