High Speed Photography, czyli jak zamrozić ruch w ułamku sekundy
Jak zamrozić ruch i wykonać zdjęcie idealnie w momencie, gdy pęka balon z wodą? Jak krótkich czasów migawki użyć i w jaki sposób poradzić sobie z synchronizacją lampy błyskowej? I na to znaleziono metodę, którą możesz wykorzystać nawet w swoim domu. Aparat fotograficzny, balonik z wodą, lampa błyskowa z czujnikiem i trochę determinacji wystarczy, aby uzyskać zdjęcia, w których się zakochasz.
13.06.2009 | aktual.: 02.08.2022 10:24
To ostatnia część serii o High Speed Photography. Do tej pory opublikowaliśmy także:
Przed nami ostatnia część cyklu - poradnik ukazujący, jak samemu w domu sfotografować pękający balon z wodą, albo rozbijaną żarówkę.
Zanim zaczniemy sami eksperymentować z High Speed Photograpy zobaczmy, jakie efekty uzyskują inni. Jeśli jesteście zainteresowani zdjęciami, które zamrażają niesamowicie szybki ruch, to na początek warto zajrzeć również na Toxel.com, 2photo.ru oraz Digital Picture Zone, gdzie przygotowano zestawienie pięknych fotografii typu High Speed. Koniecznie zobaczcie stronę Andrew Davidhazego oraz fotoopa, który prezentuje nie tylko zdjęcia, ale pokazuje też, jak one zostały wykonane. Zapraszamy również na nasze zestawienie fotografii High Speed[url=http://fotoblogia.pl/5496,ulamek-sekundy-zatrzymany-w-kadrze-najlepsze-fotografie-high-speed].
[/url]
High Speed Photography | Chase Jarvis TECH | ChaseJarvis
Aby uchwycić zdarzenie w ułamku sekundy, potrzebne by były czasy rzędu 1/6000 czy 1/8000, albo wyższe. Tylko jak w takim wypadku zsynchronizować lampę błyskową z aparatem przy tak wysokich czasach? Aby poradzić sobie z tymi problemami należy wykonywać zdjęcia w zupełnie zaciemnionym pomieszczeniu lub przy mocno ograniczonym świetle. Dzięki temu możemy spokojnie otworzyć migawkę na dłuższy czas, bez ryzyka prześwietlenia zdjęcia. Fotografia zostanie naświetlona w momencie uruchomienia lampy błyskowej. Jest kilka metod na odpalenie flasha. Błysk może zostać wyzwolony w momencie przecięcia wiązki światła skierowanego na obiekt lub poprzez czujnik dźwiękowy.
Zestaw: samoróbka czy gotowiec?
Do wykonywania fotografii, która uchwyci wyjątkowo szybki ruch potrzebne nam będą:
- obiekt (np. balon z wodą)
- aparat fotograficzny
- statywy
- lampa błyskowa
- czujnik
- tło
Większość z tych elementów dostaniemy w każdym szanującym się sklepie. Problem może stanowić zakup czujnika. Jak samemu wykonać czujnik dźwiękowy do lampy? W Internecie można znaleźć wiele sposobów. Polecam metodę opisaną (po polsku!) na blogu The Art of Light. Więcej na temat synchronizacji lampy błyskowej możecie przeczytać także na DIYPhotography: TUTAJ i TUTAJ. Czujniki można także kupić w firmie Cognisys. Przy okazji warto zajrzeć do poradnika, który przygotował producent.
Jeśli nie jesteście urodzonymi majsterkowiczami to rozwiązaniem dla was jest zakup gotowego zestawu. Ten ze sklepu Make magazine to wydatek 125 dolarów + koszty wysyłki.
Polecam przyjrzeć się galeriom dwóch fotografów, którzy wykorzystali ten zestaw:
Ustawienie zestawu
To zdjęcie przedstawia gotowy zestaw, o którym pisałem powyżej. W centrum ustawiony jest fotografowany obiekt, po prawej znajduje się lampa błyskowa, a po lewej czujnik dźwiękowy. Wariantów elementów jest na prawdę wiele. Zależy to w dużej mierze od efektu, jaki chcecie uzyskać oraz przedmiotu, który będzie obiektem zdjęcia.
Wideo powyżej w prosty sposób wyjaśnia podstawy High Speed Photography oraz przedstawia model ustawienia zestawu. Na początku zastosujcie model wskazany na filmie, a potem warto eksperymentować samemu.
Karsten Stroemvig (aka Lullaby) z DIYPhotography.net podaje też kilka przydatnych parametrów, na których warto na początku bazować, zmieniając je potem.
- Lampa błyskowa: niska moc (1/16), tryb slave.
- Aparat: czas naświetlania ok 1-2 sekund, czułość ISO: 100-200, wartość przysłony: F/11-16, ręczne ustawienia ostrości.
- Czujnik (mikrofon): Odległość czujnika od obiektu ok 50-80 cm
Warto też pamiętać o 4 podstawowych zasadach rządzących fotografią na wysokich czasach naświetlania, które podaje znany fotograf studyjny Chase Jarvis (jego nagranie prezentuję na początku tekstu):
- Wykonuj zdjęcia przy możliwie najmniejszym oświetleniu zewnętrznym
- Pamiętaj, że błysk lampy zatrzymuje akcje
- Odpalaj lampę zdalnie
- Im krótszy czas błysku, tym lepsze zdjęcie
Kiedy już wszystko ustawicie, warto wykonać kilka zdjęć próbnych, dzięki którym sprawdzicie odpowiednią ekspozycję. Kiedy wszystko jest już gotowe, zabawę czas zacząć! Sam moment zdjęcia jest bardzo krótki, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby trochę pobawić się z różnymi ustawieniami, obiektami czy kolorami tła. Inspiracji możecie szukać w Internecie, np. na portalu Flickr.com w grupie High Spedd Photography lub High Speed Photography 1/10000th Second Flash Exposure Or Faste. Najciekawsze zdjęcia typu High Speed prezentuję też na osobnym wpisie na Fotoblogii. Ten poradnik stanowi jedną całość, wraz z galerią oraz prezentacją najbardziej interesujących nagrań wideo.
Edycja w programie
Na koniec najprzyjemniejsze, czyli obróbka wykonanych fotografii. Na początku warto odpowiednio wykadrować zdjęcie wycinając np. zbędne elementy, jak ręka z igłą przekłuwającą balon. Reszta już zależy od waszej fantazji, umiejętności obróbki oraz możliwości programowych. Ciekawym pomysłem wydaje się odwrócenie kolorów, tak jak to zrobił A.Connah, autor zdjęcia powyżej. Warto też zastanowić się nad wysokim kontrastem czy wyostrzaniem, aby zdjęcie nabrało większej wymowy.