O tym, jak pracownik lotniska zobaczył spadający myśliwiec "Błyskawica"

O tym, jak pracownik lotniska zobaczył spadający myśliwiec "Błyskawica"
Źródło zdjęć: © © Jim Meads / [fearoflanding.com](https://fearoflanding.com/photography/thestorybehindanunbelievablephotograph/)
Monika Homan

07.07.2019 09:34, aktual.: 07.07.2019 11:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zdjęcie zrobione w 1962 roku jest ostatnim zdjęciem angielskiego myśliwca English Electric Lightning F1 XG332. Wykonał je Jim Meads, zawodowy fotograf, który był sąsiadem pilota testowego Boba Sowraya. Poznajcie historię tego zdjęcia.

Jim Meads mieszkał w pobliżu brytyjskiej wytwórni lotniczej de Havilland. Na co dzień fotografował podczas polowań. 19 września 1962 roku postanowił zabrać swoje dzieci na spacer. Wziął ze sobą aparat z nadzieją, że uda mu się sfotografować samolot podczas testów. Udało mu się, jednak nie takie zdjęcie planował zrobić.

Obraz
© © Jim Meads / [fearoflanding.com](https://fearoflanding.com/photography/thestorybehindanunbelievablephotograph/)

Samolot, który udało mu się uchwycić na zdjęciu to zaprojektowany przez English Electric prototyp myśliwca Lightning. Był to pierwszy brytyjski samolot zdolny przekroczyć prędkość 2 machów. Na zdjęciu widać samolot o numerze XG332 - jedną z 20 pierwszych "błyskawic". Zbudowany został w 1959 roku.

Obraz
© © Flight Lieutenant George Aird AFC / [www.rafjever.org](http://www.rafjever.org/118sqnper002.htm)

Pilotem testowym był tego dnia George Aird. Podczas lotu demonstracyjnego z południowego wybrzeża, kiedy zbliżał się do lotniska zdał sobie sprawę, że ma kłopoty. Niedopalone paliwo w tylnej części kadłuba zapaliło się, a pożar osłabił system sterowania klapą, uniemożliwiając pilotowi posadzenie maszyny na ziemi.

Cała sytuacja miała miejsce w końcowej fazie lądowania, jakieś 30 metrów nad ziemią. Samolot podskoczył gwałtownie i Aird stracił nad nim kontrolę. Na szczęście zdążył się katapultować.

Ten moment udało się uchwycić fotografowi. Na zdjęcie załapał się również 15-to letni Mick Sutterby, który prowadził ciągnik. Jego ojciec był brygadzistą na lotnisku i Mick dorabiał tam w czasie letnim. Tuż przed wydarzeniem, podczas koszenia trawy na płycie lotniska, zatrzymał się żeby powiedzieć Jimowi, żeby ruszał dalej, bo nie powinno go tam być.

Ministerstwo Lotnictwa początkowo zabroniło Jimowi publikacji zdjęcia, ponieważ prace nad samolotem były tajne. Ostatecznie zdjęcie opublikowane zostało w Daily Mirror 9 października 1962 roku, a następnie obeszło cały świat.

Obraz

Pilot myśliwca stracił przytomność i spadł na dach pobliskiej szklarni, łamiąc obie nogi. Ocuciła go woda ze spryskiwaczy podlewających pomidory. Dziurę w dachu szklarni oraz szczątki samolotu widać na zdjęciu zrobionym przez pracowników lotniska.

Doświadczenie i refleks fotografa pozwoliły mu wykonać zdjęcie, które przyniosło rozgłos i niemałe pieniądze. Daily Mirror zapłacił za nie 1000 funtów co w tamtych czasach było sporą sumą.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Komentarze (0)