Jak sfotografować tancerkę w tańcu z mąką? Praktyczne porady na start [poradnik]

Jak sfotografować tancerkę w tańcu z mąką? Praktyczne porady na start [poradnik]25.10.2015 19:27
Jak sfotografować tancerkę w tańcu z mąką? Praktyczne porady na start [poradnik]
Dawid Rojek

Zapewne nie raz zachwycałeś się zdjęciami pięknych póz tancerki wyłaniającej się z mroku, której każdy ruch był zaznaczony rozproszoną mąką. Budzą one niesamowitą ciekawość zarówno wśród fotografów-amatorów, jak i profesjonalistów. Efekt zamrożonego tańca, pozornie trudny do osiągnięcia, czasem może zaskakiwać swoją prostotą – aczkolwiek jest kilka elementów, o których warto pamiętać. To właśnie opisze dla Ciebie w tym krótkim artykule.

417843668591000210
417843668591065746
417843668591131282
417843668591196818
417843668591262354
417843668591327890
417843668591393426
417843668591458962
417843668591524498
417843668591590034
417843668591655570
417843668591721106
417843668591786642
417843668591852178

Pomysł

Zainspirowałem się tym rodzajem zdjęć jakiś czas temu, przeglądając fachową prasę zza oceanu. Kiedyś wydawało mi się, że jest to poza moim zasięgiem – po kilku próbach zacząłem jednak otrzymywać rewelacyjne rezultaty. Jestem przekonany, że i Ty możesz robić takie efektowne zdjęcia.

Sprzęt

Zacznę od tego, czym wykonałem zdjęcia. Był to aparat Canon 6D – co nie znaczy, że nie możesz wykonać ich jakimkolwiek innym sprzętem. W tym przypadku aparat odgrywa niewielkie znaczenie. Dlaczego? Dowiesz się w kolejnym akapicie. Prawie wszystkie zdjęcia wykonałem obiektywem Sigma A 35 mm f/1.4 .

Oświetlenie tej scenerii składało się z 2 lamp reporterskich wraz z modyfikatorami światła. Po lewej stronie modelki stał statyw z lampą Canon Speedlite 430 EX II z softboxem 90x60 cm oraz założonym gridem (aby zachować jak najwięcej ukierunkowanego światła). Po prawej natomiast umieściłem statyw z lampą Nikon SB-26 wraz z białą parasolką o średnicy 90 cm.

Do synchronizacji użyłem zestawów wyzwalaczy radiowych firmy Phottix.

Oświetlenie i parametry

Teraz podstawowa rzecz w całej sztuce, czyli rozmieszczenie lamp oraz konfiguracja sprzętowa aparatu i lamp.

Plan zdjęciowy:

Plan zdjęciowy
Plan zdjęciowy

Całą sesję wykonałem w opuszczonej cegielni, ze względu na duże wysokie pomieszczenia bez okien w polu widzenia, co pozwoliło mi uzyskać efekt wyłonienia tancerki z cienia. Zdjęcia były robione po zmroku, aby zniwelować ryzyko zmiennych warunków oświetleniowych; a za modelką była ciemna ściana – to ważny szczegół przy takich zdjęciach.

Aparat zamocowałem na statywie, a obiektyw przełączyłem w tryb MF, aby uniknąć sytuacji poruszenia oraz błądzenia autofocusa w ciemnościach. Do całego zestawu wpiąłem wężyk spustowy.

Lampy reporterskie umieściłem pod kątem 45 stopni za modelką – takie ustawienie pozwalało mi podkreślić smugi wysypującej się mąki i zaakcentować kontury tancerki przy jednoczesnym zacienieniu jej twarzy. Oświetlenie twarzy mogłoby bowiem spowodować odwrócenie uwagi od głównego tematu, jakim są figury taneczne – warto abyś o tym pamiętał.

Gdybym umieścił lampy po bokach modelki, doprowadziłoby to do mocniejszego oświetlenia mąki i twarzy modelki oraz całej sylwetki z przodu, co by mogło niekorzystnie wpłynąć na efekt końcowy zdjęć. Warto abyś poeksperymentował samemu z rozstawieniem lamp (ewentualnie z użyciem 1 lampy z tyłu).

Aparat nie odgrywa tu dużej roli, ponieważ sterujesz nim manualnie, bez użycia AF, z dodatkiem wężyka spustowego. Ustaw małe ISO i domknij przysłonę, aby mięć dobrą ostrość – ale podkręć moc lamp dla równowagi ekspozycji. Dopasuj obiektyw do scenerii. Ja użyłem stało ogniskowej Sigmy 35 mm. Ustawienia ekspozycji były następujące ISO: 125 F/6.3 czas 1/160. Te parametry pozwoliły mi zachować ostry obraz bez obawy o to, że – gdy modelka podczas skoku przesunie się kilkadziesiąt centymetrów – wyskoczy poza pole głębi ostrości. Moc lamp dostosowałem do parametrów podanych powyżej; starałem się aby obie lampy świeciły równomiernie.

Teraz sprawa najważniejsza: żaden nawet najlepszy sprzęt nie przyniesie Ci sam dobrych rezultatów bez zawodowej tancerki/modelki.

Znalezienie tancerki to absolutna podstawa, jeżeli myślisz poważnie o tym temacie. Trudno będzie Ci znaleźć modelkę, która by była baletnicą lub wykonywała jakieś akrobacje w powietrzu. Najszybciej znaleźć taką osobę np. w szkołach tańca. Możesz spróbować poszukać na serwisach z modelkami – może akurat trafi się jakaś tańcząca (najlepiej skorzystać z wyszukiwarki).

Co, gdy masz cały sprzęt i tancerkę? Ten jedyny w swoim rodzaju efekt uzyskasz właśnie poprzez jedną rzecz - mąkę! Na mojej sesji zużyłem jej około 10 kg. Mąka powinna być całkowicie sucha, jak najbardziej sproszkowana, aby dawała dobre rezultaty. Kolejna kwestia: naucz tancerkę, jak sypać. Nie można po prostu wypuścić całej mąki jednocześnie z reki. Technika, którą ja stosowałem, to sypanie mąki prze palce – dawało to długie i w miarę równomierne smugi mąki. Potrzebujesz również asystenta, który będzie po każdym skoku podawał pojemnik z mąką tancerce.

Wywoływanie Rawów

Jestem zwolennikiem robienia zdjęć, nie grafiki – dlatego w tych zdjęciach dokonywałem niewielkich korekt światłocienia oraz kolorystycznych. Chciałem zachować dużą naturalność i surowy charakter zdjęć. Jest dużo takich zdjęć w sieci, ale – ile jest w nich prawdziwego zdjęcia – to już zagadka. Możesz oświetlić pierwszy i drugi plan, a potem pracować na warstwach w photoshopie i je ściemniać lub rozjaśniać. Ale czy to ma sens? Staraj sie więc dążyć do perfekcji i otrzymuj zamierzony rezultat już w surowym RAW-ie.

porównanie zdjęć przed i po obrobce
porównanie zdjęć przed i po obrobce

To porównanie surowego zdjęcia (z lewej strony )i finalnego (po prawej). Delikatnie zwiększyłem jedynie przejrzystość i kontrast w tym zdjęciu, a ostatecznie nadałem delikatnej niebieskawej poświaty w czerniach oraz skadrowałem. Jak widzisz, nie zrobiłem przy tym zdjęciu za wiele, bo wcześniej postarałem się na sesji.

Podsumowanie

Dąż do tego, aby skupić się w 100% na momencie wykonania zdjęcia, bo "ta chwila" jest najważniejsza. Dobierz jedynie odpowiednie parametry, które gwarantują Ci dobra ekspozycję oraz ostrość kadru – i oddaj się magii chwili w momencie skoku.

Najważniejsze elementy:

• zdjęcia rób w ciemności (stałe warunki);

• zatrudnij doświadczoną tancerkę i naucz ją sypać mąkę przez palce;

• lampy stawiaj za modelką i dbaj o stałą wartością mocy błysku;

• aparat połóż na statywie z ręcznym trybem ostrości i stalą ekspozycją + wężyk spustowy;

• zabierz ze sobą asystenta;

• licz na dużo szczęścia.

Dziękuję bardzo, pozdrawiam.

Dawid Rojek.

Modelka: Justyna Duszkiewicz.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)